Fotografen Fotografen skrev:
Är det ett larm som kunden äger eller ett hyrlarm med månadsavgift?
I det senare fallet är det mer att betrakta som att man hyr en tjänst, själva larmapparaterna är larmbolagets egendom och kan således inte ingå i en fastighetsaffär.

Denna replik tycker jag antyder att så är fallet.
Säljaren äger larmet. Inte hyrlarm likt Verisure.

• Gilla
Emmaerkssn
  • Laddar…
Ok. Ja då ska det sitta kvar.

Det kvittar, informeras det inte om att det inte ingår, så ingår det i huset. Jag skulle inte bry mig, men det är jag det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Juristen är förmodligen partisk men vad sa egentligen Mäklarsamfundet?

D Daniel 109 skrev:
Det kvittar, informeras det inte om att det inte ingår, så ingår det i huset. Jag skulle inte bry mig, men det är jag det.
Jo, det kan jag hålla med om, för lite pengar i sammanhanget för att göra en tvist av.
Samtidigt är det så enbarmligt sniket att sno det med sig, i sammanhanget så lite pengar att riskera en tvist för.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mcfoster Mcfoster skrev:
Säljaren motsätter sig mina krav och mäklaren kan inte göra mer pga sin opartiska roll. Detta säger även mäklarsamfundet som jag pratat med.
Alltid tyckt att det där med opartisk är konstigt, är det en tolkningsfråga så visst, men när det är ett solklart kontraktsbrott så behöver ju inte mäklaren vara partisk för att säga vad som borde göras för att upprätthålla kontraktet.
Sist vi köpte lägenhet struntade säljaren att städa helt och hållet (hon hade aldrig bott i lägenheten utan den hade stått tom i ett halvår sen hon köpte, men inte minst fönster hinner ju bli ganska skitiga på ett halvår). Hon erkände det själv, likt förbannat tyckte mäklaren inte att dom kunde säga något.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Juristen är förmodligen partisk men vad sa egentligen Mäklarsamfundet?
Jo det förstår jag också att han är. De sa att båda larmen ska ingå om inget annat avtalats i kontraktet. Juristen påstod att om jag hade påpekat till mäklarsamfundet att larmet ej var fast monterat hade de inte sagt som de sagt. Hur många av er här på byggahus har sina larm placerade på ett bord? Hur löser man det med magnetkontakter utan att montera dessa? På riktigt nyfiken hur ett larm fungerat utan att vara fast monterat.

• Wow
Maria T
  • Laddar…
Fusk-jurist! Finns inga larm som svävar i luften ännu vad jag vet. Kämpa på!

• Gilla
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
Försök att ta en titt på huset samma dag eller dagen innan tillträdet så han inte plockar bort fler saker...

• Gilla
MochH och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, det kan jag hålla med om, för lite pengar i sammanhanget för att göra en tvist av.
Samtidigt är det så enbarmligt sniket att sno det med sig, i sammanhanget så lite pengar att riskera en tvist för.
Att tillägga är att det följt med ett annat värdefullt fastighetstillbehör.. Detta ska dock återmonteras enligt mäklaren och juristen. Dock inget som står som exempel i mäklarsamfundets exempel på fast egendom. Därför extra intressant hur de kan tycka att något som tillochmed nämns som ett exempel inte ska ingå..

• Gilla
Forkyas
  • Laddar…
Mcfoster Mcfoster skrev:
Jo det förstår jag också att han är. De sa att båda larmen ska ingå om inget annat avtalats i kontraktet. Juristen påstod att om jag hade påpekat till mäklarsamfundet att larmet ej var fast monterat hade de inte sagt som de sagt. Hur många av er här på byggahus har sina larm placerade på ett bord? Hur löser man det med magnetkontakter utan att montera dessa? På riktigt nyfiken hur ett larm fungerat utan att vara fast monterat.
Men vad menade han med det? var larmet löst på något sätt?

H hempularen skrev:
Men vad menade han med det? var larmet löst på något sätt?
Enligt säljaren ja, han kunde inte återge mer exakt. Men hur? Har man brandvarnaren liggandes på bordet? Kameror på stativ? Larmpanelen i byrålådan? Magnetkontakter? Jag har sett vissa av dessa saker på bilder och de ser sannerligen fastmonterade ut. Och enligt larmbolaget är det ett standard "skruva fast i väggen" larm.

Vi hade samma problem med vissa saker som plötsligt försvann mellan köpslut och tillträde. Solfläkten som såg till att vårt båtmanstorp på tomten från 1706 inte slog fukt var borta. Den var med på prospekten och båtmanstorpet är synnerligen kulturmärkt samt öns äldsta bevarade torp så en solfläkt krävs.
Sedan har vi 4,5 meter till tak och i stora salen fanns 4 st pelare från golv till tak. Endast dekorativa och inte bärande men de var med på prospekten. Två av pelarna var borta vid tillträde.
Vi valde att inte ta upp detta med någon. Mest för att säljaren nu bor på en ö med några hundra Pers och inte äger en telefon :crysmile:

Mcfoster Mcfoster skrev:
Så som det ser ut nu blir det att betala hela köpesumman på tillträdet och gå vidare med ärendet till domstol.
Jag skulle som jag tidigare sagt gjort tvärt om; inte betalat fullt för en ofullständig leverans (om jag alls hade för avsikt att bråka om det). På samma vis här som när en byggare inte levererar enligt avtal. Mycket lättare att hålla inne pengar än att få tillbaka dem.

Thomas59
Att inte betala/tillträda enligt avtal på tillträdesdagen är i detta fall med största sannolikhet att betrakta som ett kontraktsbrott som kan stå köparen dyrt så det rådet ställer jag mig ytterst tveksam till.

Utan att veta vad det är för larm kan generellt sägas att är ett installerat larm inte hyrt (som tjänst) är det ett byggnadstillbehör som alltså ska medfölja vid försäljning såvida inte annat avtalas. Jag kan dock tänka mig undantag om tex larmet består av löst utplacerade (på fot på lämpliga uppställningsytor) webbkameror med rörelsedetektorer.

Anser köparen att fastighetstillbehör (egentligen byggnadstillbehör i detta fall) avlägsnats i strid med Jordabalkens bestämmelser kan köparen yrka på prisavdrag, varvid köparen ska meddela säljaren om detta krav inom skälig tid efter att köparen fått kännedom om att byggnadstillbehöret saknas.

För hävning krävs att felet är av ”väsentlig betydelse” vilket det knappast är frågan om i detta fall.

Beloppet är dock så lågt att det knappast är värt att bråka i rätten.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle som jag tidigare sagt gjort tvärt om; inte betalat fullt för en ofullständig leverans (om jag alls hade för avsikt att bråka om det). På samma vis här som när en byggare inte levererar enligt avtal. Mycket lättare att hålla inne pengar än att få tillbaka dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.