danniee skrev:
Ja, eller så reglerar man marknaden ytterligare och förtydligar saker och ting. Det är en ganska snårig djungel med många fallgropar som det är. Alla som måste bo någonstans är inte medlemmar på Bygga Hus och har detta som hobby?

Dina förutfattade meningar om yngre personer känns dessutom rätt onödig.
Haha, du var en av de roligaste på ByggaHus sen Corona-tråden börjar dö ut...
Ok, men är det klokt av dig att köpa ett hus om du inte har råd att köpa lampor till huset? Hahaha.
Ge dig nu bara och säg att jag har rätt och du har fel! :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Rkarlsson, exakt. Därför tycker jag INTE om sms det har en förmåga att ta fram det sämsta hos folk om man har lite olika åsikter.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att Danniiee med flera blandar ihop lampor och armaturer?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
Maria T Maria T skrev:
De flesta fastigheter som säljs visas väl i förväg, och då med belysning. Även om kåken/lägenheten hör till de ovanligare som är helt tomma vid visning kan jag inte tänka mig att de skulle lämnas helt utan lampor. Jag har varit på några visningar inför exekutiva auktioner och inte där heller har det saknats belysning.
Nu är väl du den förste som säger att det lämnas helt utan lampor. Det är ju skillnad på tex armaturer som ofta sitter i tvättstugor och kanske vid köksbänken etc. Och taklampa i vardagsrummet tex.
Som köpare är detta verkligen ett icke problem. Det är ju bara att slänga upp lite lampor, några har man väl liggande eller att avvara. Men det är klart... köparen lämnar väl alla sina lampor i sitt gamla hus då. :) :)
 
Maria T
Nissens Nissens skrev:
Nu är väl du den förste som säger att det lämnas helt utan lampor. Det är ju skillnad på tex armaturer som ofta sitter i tvättstugor och kanske vid köksbänken etc. Och taklampa i vardagsrummet tex.
Som köpare är detta verkligen ett icke problem. Det är ju bara att slänga upp lite lampor, några har man väl liggande eller att avvara. Men det är klart... köparen lämnar väl alla sina lampor i sitt gamla hus då. :) :)
Jag skrev i tidigare inlägg att det kvittar mig om det finns kvar lampor eller inte, sen skrev jag att jag även tittat på så gott som tomma "hus" och lägenheter, alltså rensade på möbler redan vid visning, och nog fanns det lampor kvar där alltid för nån annan trodde ju att det skulle bli att gå på visning i mörker. Det är inget problem om det finns lampor kvar. Det är heller inget problem om det inte finns lampor kvar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
danniee skrev:
Jag har inte "bestämt mig", se mitt senaste inlägg. Man får dessutom det bemötande man själv ger.
Nejdå, jag tänker inte ge dig det bemötande du gett mig, jag är en trevlig prick förstår du. :)
Ha det rikktigt bra, och tänk på något nice! :)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Ja, det du håller på med är både härskarteknik och hobbymodererande. Och att det finns en ryggdunkarmentalitet och klubb för inbördes beundran på sådana här forum är inget nytt. Ganska lätt att genomskåda. Men skitsamma, den här diskussionen gör mig fett uttråkad.

Jag tycker det är fel att montera ner taklampor. Reglerna säger att det är ok. Fine. Fortfarande löjligt jävla dumsnålt enl min mening att hålla på skruva ner sina lampor i hela huset och ta loss varenda skit man kan bara för att reglerna säger att det är ok. Men många är också riktigt snikna så borde inte vara förvånad. Herregud, vissa har inte ens vett nog att lämna en enda lampa så man ser vart man går :rolleyes:

Dina exempel har inte ett dugg med belysning att göra. Belysning är så grundläggande så det är lätt att ta för givet att det ska ingå. Herregud, en jävla glödlampa åtminstone. Pack.
Du kan också vända på det, varför ska en köpare ta hand om säljarens åtagande (att ta med sig sina saker). Tänk om säljaren tycker ”o vad sjysst jag är som lämnar lampor, soffor, dammsugare, pant, papperskorg mm mm”. Vart går gränsen för sniken och åt andra hållet slapphänt?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Du kan också vända på det, varför ska en köpare ta hand om säljarens åtagande (att ta med sig sina saker). Tänk om säljaren tycker ”o vad sjysst jag är som lämnar lampor, soffor, dammsugare, pant, papperskorg mm mm”. Vart går gränsen för sniken och åt andra hållet slapphänt?
Med andra ord följ avtalet var ärlig rensa ur allt ditt skit lämna över nycklarna flytta
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Jag tycker det är fel att montera ner taklampor. Reglerna säger att det är ok. Fine. Fortfarande löjligt jävla dumsnålt enl min mening att hålla på skruva ner sina lampor i hela huset och ta loss varenda skit man kan bara för att reglerna säger att det är ok. Men många är också riktigt snikna så borde inte vara förvånad.
Jag tycker att du hetsar upp dig helt i onödan utan att tänka efter ordentligt. Det handlar inte om att vara varken sniken, dumsnål eller girig att ta med sig sina lampor vid en flytt. För mig är lamporna som vilken inredning som helst i huset och precis som jag tar med mig soffan så tar jag med mig lampan och det är också de flesta också överens om. Om du stannar upp och tänker så inser du säkert att en lampa både kan bara vara en glödlampa men också en inredningsdetalj som kostar rätt mycket eller har en personlig koppling så man vill behålla den. Sen att man ska lämna en säker elinstallation efter sig är en annan sak.
 
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Jag tycker att du hetsar upp dig helt i onödan utan att tänka efter ordentligt. Det handlar inte om att vara varken sniken, dumsnål eller girig att ta med sig sina lampor vid en flytt. För mig är lamporna som vilken inredning som helst i huset och precis som jag tar med mig soffan så tar jag med mig lampan och det är också de flesta också överens om. Om du stannar upp och tänker så inser du säkert att en lampa både kan bara vara en glödlampa men också en inredningsdetalj som kostar rätt mycket eller har en personlig koppling så man vill behålla den. Sen att man ska lämna en säker elinstallation efter sig är en annan sak.
Ja, i många fall skulle man ju mycket hellre lämna en 10 år gammal soffa än en 10 år gammal lampa. En soffa slits ofta ganska rejält medans en många år gammal dyr-design-lampa kan va värd åtskilliga tiotals tusen. Men det är klart, har man som referens att LED-lampan är dyrare än lampskärmen så kanske man kan förstå danniee's synpunkt.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
danniee skrev:
Ja, det du håller på med är både härskarteknik och hobbymodererande. Och att det finns en ryggdunkarmentalitet och klubb för inbördes beundran på sådana här forum är inget nytt. Ganska lätt att genomskåda. Men skitsamma, den här diskussionen gör mig fett uttråkad.

Jag tycker det är fel att montera ner taklampor. Reglerna säger att det är ok. Fine. Fortfarande löjligt jävla dumsnålt enl min mening att hålla på skruva ner sina lampor i hela huset och ta loss varenda skit man kan bara för att reglerna säger att det är ok. Men många är också riktigt snikna så borde inte vara förvånad. Herregud, vissa har inte ens vett nog att lämna en enda lampa så man ser vart man går :rolleyes:

Dina exempel har inte ett dugg med belysning att göra. Belysning är så grundläggande så det är lätt att ta för givet att det ska ingå. Herregud, en jävla glödlampa åtminstone. Pack.

Så du menar på allvar att det skulle vara snålt att ta med min PH Kotte för typ 68000kr om jag säljer och lämna den till nån jäkla falukorvs-sosse som inte ens vet vad det är?
 
  • Gilla
  • Haha
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Behöver ju inte ens vara särskilt dyra armaturer men som utgått sedan länge och inte går att få tag på längre, men som köpts för att passa med övrigt möblemang.

Behöver alltså inte alls handla om snålhet, precis som många redan sagt.

Tycker man att design och egen prägel på boendet kvittar och allt är utbytbart kanske långtidsboende på hotell ger lägst blodtryck.
 
  • Gilla
Bettan74 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
MultiMan MultiMan skrev:
Behöver ju inte ens vara särskilt dyra armaturer men som utgått sedan länge och inte går att få tag på längre, men som köpts för att passa med övrigt möblemang.

Behöver alltså inte alls handla om snålhet, precis som många redan sagt.

Tycker man att design och egen prägel på boendet kvittar och allt är utbytbart kanske långtidsboende på hotell ger lägst blodtryck.
Håller med dig fullständigt. :)
Men tanken är ju lite kul. Om alla lämnar sina möbler när de flyttar så blir det ju stor förnyelse varje gång man flyttar. Då hamnar förstås möblerna som en del av köpeskillingen förstås. Det hande underlättat flyttlassen ordentligt oxå.
 
  • Haha
  • Gilla
Foerort och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
danniee skrev:
Ja, det du håller på med är både härskarteknik och hobbymodererande. Och att det finns en ryggdunkarmentalitet och klubb för inbördes beundran på sådana här forum är inget nytt. Ganska lätt att genomskåda. Men skitsamma, den här diskussionen gör mig fett uttråkad.

Jag tycker det är fel att montera ner taklampor. Reglerna säger att det är ok. Fine. Fortfarande löjligt jävla dumsnålt enl min mening att hålla på skruva ner sina lampor i hela huset och ta loss varenda skit man kan bara för att reglerna säger att det är ok. Men många är också riktigt snikna så borde inte vara förvånad. Herregud, vissa har inte ens vett nog att lämna en enda lampa så man ser vart man går :rolleyes:

Dina exempel har inte ett dugg med belysning att göra. Belysning är så grundläggande så det är lätt att ta för givet att det ska ingå. Herregud, en jävla glödlampa åtminstone. Pack.
"Härskarteknik", "fett uttråkad". Ingen vuxen säger "fett uttråkad", lille vän. Här var ett exempel på härskarteknink. Ett larvigt modeord som oftast användes av de som vet att de har fel, men har för lite pondus för att erkänna det. I ditt fall, kan du pladdra på, bäst du vill, men du har fel. För oss ryggdunkare behövs ingen instruktionsfilm för att förstå att armaturer och dess ljuskälla tillhör säljaren. Filmen är till för dig.

Säg mig: - varför är det snålt att taga med sig lamporna, men inte snålt att gnälla över att de inte lämnats kvar?

Staffan
 
  • Gilla
JohanLun och 15 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
I hyresrätter klassas persienner som den boendes egendom enbart för att hyresvärden inte vill stå för underhållet.
Om det sitter persienner när du flyttar in, så äger hyresvärden dem och ska underhålla dem likt allt annat som ingår i lägenheten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.