TRJBerg
Apropå lagfart, så här skriver lantmäteriet:

Om du ska köpa eller sälja en fastighet eller tomträtt
Om du ska köpa eller sälja en fastighet eller tomträtt ska följande handlingar skickas in:

Ansökan om lagfart eller ansökan om inskrivning av tomträttsinnehav för den som har köpt fastigheten eller tomträtten. I ansökan ska fastighetens officiella beteckning finnas med (till exempel Gävle Torp 1:1).
Köpehandling i original. En köpehandling kan till exempel vara ett köpebrev eller köpekontrakt.
Om köpebrevet hänvisar till ett villkor i köpekontraktet, ska även köpekontraktet skickas in i original eller bestyrkt kopia.

Om det i köpekontraktet finns uppgift om att ett köpebrev ska upprättas, ska även köpebrevet skickas in i original eller bestyrkt kopia.

Vad ska köpehandlingen innehålla?
Följande behöver finnas med i köpehandlingen:

Fastighetens fullständiga fastighetsbeteckning ska finnas med (till exempel Gävle Torp 1:1).
Det ska tydligt framgå att säljaren överlåter fastigheten. Dessutom ska det framgå om det är hela fastigheten eller bara en andel som överlåts (till exempel ½ om det är hälften).
Köpeskillingen ska finnas med.
Köpehandlingen ska vara undertecknad av både säljare och köpare.
Säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer.
Exempel på köpebrev (pdf, nytt fönster).
Lantmäteriet är en granskande myndighet och kan därför inte ge rådgivning vid upprättande av köpebrev.

Z Zodde skrev:
Precis. Det er pudelns kärna. Sista dagarnas mindre meningsfulla diskussion är när skribenter ska in å försvara mäklaren , eller i vart fall så tvivel om huruvida mäklaren gjort nåt fel…

Rådet till TS kvarstår. Fixa ASAP ett möte på banken där mäklaren deltar och ta det därifrån. Sannolikt reds ett å annat missförstånd ut samtidigt.
Har uttrycket kasta sten i glashus sagt dig något?
Att kontakta banken har många sagt långt före dig.
Att bråka om mäklaren har du sysslat med längst av alla.

Så det är lite komiskt att du sitter och låtsas som ingenting. Och att du själv kom på bank och kronis.
Föreslå för ts att det är viktigt och trycka på husets värde. Kanske göra en värdering. Om du föreslår det så kommer det låta bra!
(jag bjuder på den, för jag tror du behöver det)

Bananskalare Bananskalare skrev:
Har uttrycket kasta sten i glashus sagt dig något?
Att kontakta banken har många sagt långt före dig.
Att bråka om mäklaren har du sysslat med längst av alla.

Så det är lite komiskt att du sitter och låtsas som ingenting. Och att du själv kom på bank och kronis.
Föreslå för ts att det är viktigt och trycka på husets värde. Kanske göra en värdering. Om du föreslår det så kommer det låta bra!
(jag bjuder på den, för jag tror du behöver det)
Jag Har tidigt föreslagit TS att fixa möte med bank å mäklare
Kronis är det bara du själv som svamlar om, han är inte på nåt sätt inblandad.

Ändå ger du följande råd till TS ang kronis

Om det skulle bli en exekutiv försäljning. Kan man inte låtsas trasha huset sabba taper och målade väggar?
Med egna tapeter som man nålar fast eller tejpar på ställen som är lätt dölja
Slå sönder spisen. Alltså den trasiga ni hittade på Facebook?
Sånt där värdesänkande...”

Så absolut sämsta rådet till TS i denna tråden, ja det kommer från dig🤣🤣🤣🤣

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Vår bank har det som krav sen vet jag inte hur andra bankers krav är. Fråga din bank vilka krav de har.
Vad gör er bank om man säljer sin fastighet utan att anlita en mäklare?

P pmd skrev:
Vad gör er bank om man säljer sin fastighet utan att anlita en mäklare?ignet
Inget! Det kan enbart vara köparens bank som kräver mäkklare

• Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
P
Men det är ju säljaren som anlitar mäklaren, vanligen.

Ja, jag antar att en bank kan vägra att ge lån till någon som vill köpa ett hus utan att en mäklare är inblandad, men alla banker kanske inte är lika sk*tn*diga?

(Annars får man väl ta och spara ihop till en del av köpeskillingen och låna resten av vänner och bekanta. :-))

H
Kim80 Kim80 skrev:
Jag står inte i läge att sälja just nu, är mest nyfiken.
Vet att olika banker har olika krav när det kommer till det mesta men frågan är om de egentligen kan ställa vilka krav som helst.
Har testat att googla efter just det men det är svårt att hitta något definitivt svar på sådana frågor.
Bankerna vill väl försäkra sig om att det går till tomt och husköp.

H
P pmd skrev:
Vad gör er bank om man säljer sin fastighet utan att anlita en mäklare?
Det kan bli svårt för köparen att låna pengar till köpet. Sen är det viktigt att alla papper är juridiskt bindande för både köpare och säljare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Bankerna vill väl försäkra sig om att det går till tomt och husköp.
Ja, men det behövs väl inte en mäklare för det?

H
P pmd skrev:
Ja, men det behövs väl inte en mäklare för det?
Du kan nog använda en jurist men fråga din bank vad de accepterar.

Jag för min del är mest intresserad av vad som står i hyresavtalet.
- Får hyrestagaren öpnna säljharens post vid misstänkta husrelaterade löpande utgifter?
- Har säljaren några av dessa löpande utgifter på e-faktura?
- Har hyrestiden ett sluttadum eller uppsägningstid?
- Har säljaren skrivit under hyresavtalet? Bevittnat av vem?
- Kan TS fonidera hyresinbetalningarna och räkna av mot handpenning eklc. mäklararvode?

I övrigt kan man undra varför mäklare inte regelbundet gör kreditupplysning på säljare, kostar inte många kronor. Där framgår skulder och lån tydligt och ger en fingervisning om när det är lämpligt att betal ut handpenning.

Om jag satt i ett hyreskontrakt på korttid i ett hus där jag betalt handpenning men inte slutlikvid, så skulle jag fundera lite över alternativen till husockupation. Där kanske den anlitade juristen kan ge några goda råd?
Banken vill ha 92 tusen, sura pengar som TS borde kunna stämma mäklare på. Säljaren verkar vara utsiktslös att stämma, men mäklaren jhur ju något att förlora som är av bra mycket högre värde i form av uteblivna framtida intäkter p.g.a. dålig PR.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Kim80 Kim80 skrev:
Sånt här gör ju att man undrar över vad man ska med en mäklare till. De ska väl vara insatta i precis allt när det kommer till bostadsköp? Minsta lilla kryphål kan man rent av tycka och att ta smällen om man begått ett misstag.

Ett sidospår: Något som jag länge funderat över, måste man använda sig av en mäklare? Om man själv skriver avtal (givetvis följer man alla formkrav för ett avtal).
Man skulle ju kunna spara en hel del pengar som säljare men antar att det finns nackdelar?
Jag har sålt 3 fastigheter helt utan mäklare. Betalade en jurist för att fixa samtliga papper. För en betydligt lägre summa.
Har sålt två fastigheter med mäklare. Varav den ene var en smärre katastrof.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag för min del är mest intresserad av vad som står i hyresavtalet.
- Får hyrestagaren öpnna säljharens post vid misstänkta husrelaterade löpande utgifter?
- Har säljaren några av dessa löpande utgifter på e-faktura?
- Har hyrestiden ett sluttadum eller uppsägningstid?
- Har säljaren skrivit under hyresavtalet? Bevittnat av vem?
- Kan TS fonidera hyresinbetalningarna och räkna av mot handpenning eklc. mäklararvode?
Mäklaren ordnade med hyreskontraktet enligt TS. Troligtvis är det nog bristfälligt gällande ansvarsfördelning då det nog togs fram under icke optimala förhållanden.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Om jag satt i ett hyreskontrakt på korttid i ett hus där jag betalt handpenning men inte slutlikvid, så skulle jag fundera lite över alternativen till husockupation.
Då det ursprungliga avtalet bröts så har TS rätt till ersättning (minst handpenningen). Jag skulle så gott det gick föra över mina kostnader till säljaren och räkna av det mot avtalsersättningen. Den är i det närmaste ostridlig.

Bananskalare tar upp delen med att fysiskt förstöra huset inför en exekutiv auktion. Det kanske inte är så konstruktivt eller lagligt. Men det man skulle kunna göra som är lite i gråzoner är att på själva auktionen ta till orda och säga att man har betalat för huset och att man inte tänker flytta. Värdet på ett hus med en hyresgäst är ju lägre än utan och en trilskande hyresgäst borde vara ännu lägre.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag Har tidigt föreslagit TS att fixa möte med bank å mäklare
Kronis är det bara du själv som svamlar om, han är inte på nåt sätt inblandad.

Ändå ger du följande råd till TS ang kronis

Om det skulle bli en exekutiv försäljning. Kan man inte låtsas trasha huset sabba taper och målade väggar?
Med egna tapeter som man nålar fast eller tejpar på ställen som är lätt dölja
Slå sönder spisen. Alltså den trasiga ni hittade på Facebook?
Sånt där värdesänkande...”

Så absolut sämsta rådet till TS i denna tråden, ja det kommer från dig🤣🤣🤣🤣
Ja du. När man sitter och fabulerar så kunde man tro att du skulle förstå att det var ironi.

Jag måste ge dig rätt när det gäller rådet att prata med kronis. Det var ett dåligt råd. framförallt onödigt råd.
Där skulle jag lagt in bank tipset
För där borde vi vara överens om att det är ett bra tips!
Hängde du med i min tanke med att göra en värdering. Tanken är att visa för banken att även en värdering visar på samma siffror som köpesumman. Få banken att förstå att det finns inte mer att hämta. Att en exekutiv auktion inte skulle ge mer.
Vad har du för tankar om tips?
TS kan behöva alla tankar och tips.
Jag är nyfiken! Det är alltid bra med input från annat håll. Kanske jag lär mig något nytt!

Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja du. När man sitter och fabulerar så kunde man tro att du skulle förstå att det var ironi.

Jag måste ge dig rätt när det gäller rådet att prata med kronis. Det var ett dåligt råd. framförallt onödigt råd.
Där skulle jag lagt in bank tipset
För där borde vi vara överens om att det är ett bra tips!
Hängde du med i min tanke med att göra en värdering. Tanken är att visa för banken att även en värdering visar på samma siffror som köpesumman. Få banken att förstå att det finns inte mer att hämta. Att en exekutiv auktion inte skulle ge mer.
Vad har du för tankar om tips?
TS kan behöva alla tankar och tips.
Jag är nyfiken! Det är alltid bra med input från annat håll. Kanske jag lär mig något nytt!
Fastigheten har redan prissatts på öppna marknaden så vad en värdering skulle tillföra ser jag inte.
Däremot är nog banken medveten om att kronis skulle få ett lägre pris om de blev involverade.
Därför tror jag hela tugget om kronofogden bara är ett skrämskott och har inte nån förankring i verkligheten.

TS ÄR i kontakt med banken så att ”ta kontakt med banken” skulle vara ett bra tips blir lite goddag yxskaft.

TS bör få till ett möte där BÅDE banken och mäklare är närvarande för att kunna gå vidare (och sannolikt också reda ut missförstånd)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.