14 743 läst ·
88 svar
15k läst
88 svar
Säljare har inte råd att sälja
Vi har sålt 2 hus senaste åren och vi har alltid fått ut förskottet minus mäklararvode ett par dagar efter kontraktsskrivning.
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Hej och tack för alla svar. väntar fortfarande på besked från bankens jurist, och har nu väntat på det sen i tidags em. ang kontraktet och provision, står det att mäklaren har rätt till provision oberoende om parterna bryter avtalet efter att avtalet trätt i kraft. Ang skadestånd står det att om någon av parterna ej fullbordar sina åtaganden har motparten rätt till skälig ersättning. Nu sitter inte vi i sjön ang bostad eftersom vi tänkte renovera först så vi har inte börjat sälja vårat hus än. detta vet både säljare och mäklare. Men vem är skyldig oss handpenningen om det strular, mäklaren som fått våra pengar eller säljarna som han gett pengarna till?
Ja handpenningen ska väl alltid betalas i samband med att kontraktet skrivs? När ska den annars betalas? Vid tillträde ska väl hela köpeskillingen vara erlagd?
Men som sagt var, finns det ett skrivet kontrakt så gäller det, kan säljaren inte sälja så bryter de kontraktet och det står väl i kontraktet vad som gäller då?
Mäklaren förmedlar bara köpet så det är säljarna som skall betala om de bryter kontraktet. Att ni gett handpenningen till mäklaren är väl bara av bekvämlighetsskäl? Vi satte in handpenningen direkt på säljarnas bankkonto.
Men som sagt var, finns det ett skrivet kontrakt så gäller det, kan säljaren inte sälja så bryter de kontraktet och det står väl i kontraktet vad som gäller då?
Mäklaren förmedlar bara köpet så det är säljarna som skall betala om de bryter kontraktet. Att ni gett handpenningen till mäklaren är väl bara av bekvämlighetsskäl? Vi satte in handpenningen direkt på säljarnas bankkonto.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Hej igen. i skrivandets stund ringer mäklaren. Nu har hans chef ringt chefen på banken och han har lovat besked i em. Ljus i tunneln...
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
ang när handpenningen betalas, så skrev vi först kontraktet, sen betalade jag handpenningen till mäklaren. sen hade jag 2 veckor på mig att besiktiga och dra mig ur. Då skulle jag få tillbaka hela handpenningen. När den tiden gått ut gäller altså köpekontraktet och strax efter det betalar mäklaren ut säljarnas delar av handpenningen och tar sin andel.
Som jag skrevMrKarlsson skrev:Ang skadestånd står det att om någon av parterna ej fullbordar sina åtaganden har motparten rätt till skälig ersättning. Nu sitter inte vi i sjön ang bostad eftersom vi tänkte renovera först så vi har inte börjat sälja vårat hus än. detta vet både säljare och mäklare. Men vem är skyldig oss handpenningen om det strular, mäklaren som fått våra pengar eller säljarna som han gett pengarna till?
Huruvida en mäklare går med på en sådan vet jag inte. Problem nummer 2 kan ju vara att säljaren kräver att få handpenningen och annars väljer att sälja till nästa budgivare. Det är ju trots allt säljaren som bestämmer vem han eller hon ska sälja till. Kanske "måste" säljaren även använda pengarna till sin egen handpenning på nästa hus.HusByggarTomten skrev:#1 Som köpare måste eller bör man se till att dom pengar man betalar, hamnar hos mäklaren och INTE hos säljaren, förrän köpet är klart.
#2 Är man ordentligt noggrann så ser man till att kontraktet säger att ALLA pengarna tillhör köparen, tills dess att köpet är genomfört. Dvs, att mäklaren inte har rätt att ta ut sin förmedlingsprovision av "mina" pengar till dess att man gjort ett avslut.
Medlem
· västernorrland
· 24 inlägg
men som säljare har du ju ett ansvar att inte sätta köparen i klistret, men kan man inte hantera pengar blir det så här. vi tittar runt på hus och fick rådet att öppna ett deponikonto på banken och få en bankgaranti på handpeningen fanns så att köparen inte skall kunna komma åt pengarna förens slutkontraktet är skrivet. Och om man läser det här så verkar det va en bra tanke.
så stå på dig och lycka till. men ersättning för den förstörda semestern skall du ha!!!
så stå på dig och lycka till. men ersättning för den förstörda semestern skall du ha!!!
Exakt så gjorde vi också, fast att varken säljare eller mäklare kom åt pengarna förrän allt är påskrivet och klart....sundsvalltimrå skrev:
Vart lite sura miner, men de accepterade det.
När man tänker tillbaka och läst många liknande inlägg här i forumet så förstår jag att mäklaren sa till mig när allt var klart: "Jag vill aldrig mer göra affärer med dig".
På nåt sätt känns det som att man lyckats med något.
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Har fortfarande inte hört något. Vad skulle en skälig ersättning vara? Vill inte sparka på någon som ligger men nu har de förstört nästan hela semesterveckan, och den kommer inte tillbaka.
Medlem
· västernorrland
· 24 inlägg
tja vad kostar en semestervecka dig? Vad skulle du kunna göra för roligt med den?
Nu menar jag att du kan inte få din semestervecka åter men du kan få tillbaka den i pengar.
Låt oss enkelt säga att du får ut 4000 i semesterlön för den veckan, då skall du kräva 4000:- som grund tillbaka, sedan lite för att du förlorade en semestervecka på sommaren. så säg 10lapp om vi tar mitt exempel. 4000:- för veckan och 6000 för ditt och familjens problem
Nu menar jag att du kan inte få din semestervecka åter men du kan få tillbaka den i pengar.
Låt oss enkelt säga att du får ut 4000 i semesterlön för den veckan, då skall du kräva 4000:- som grund tillbaka, sedan lite för att du förlorade en semestervecka på sommaren. så säg 10lapp om vi tar mitt exempel. 4000:- för veckan och 6000 för ditt och familjens problem
Har du varit tvungen att vara ledig för att ta hand om strulet med affären? Det känns långsökt. Du har väl mest väntat på besked, vilket du rimligen kunnat göra på jobbet.MrKarlsson skrev:
Om det bara handlar om att du hade kunnat jobba på huset om du fått tillträde så är det tveksamt vilken ekonomisk skada det orsakat dig. Du har ju isåfall inte förlorat någon lön (för ledig skulle du ha varit ändå) utan endast förlorat potentiell arbetstid och den torde inte värderas speciellt högt i detta sammanhang, om jag förstår saken rätt.
Sedan är det ju rätt meningslöst att stämma någon för att de inte har pengar...
Måste dock beklaga vilken himla sits ni hamnat i. Verkligen inte kul och jag hoppas att det kan ordna sig.
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Nu har äntligen beskedet från banken kommit. Det blir inget lån. Nu är bara frågan om de kan få lån på annat håll... Om nu inte det går, kan jag kräva mäklaren på handpenningen eller är det säljaren? (antagligen kan mäklaren få fram pengar men säljarna går i personlig konkurs om det inte löser sig)