Hej,

Jag är i färd med att bygga trappa. L-formad med vilplan. Både vagnsrycken och trappsteg kommer därmed vara helt raka. Till trappstegen tänkte jag använda typ sågade bänkskivor men till vagnatycket tänkte jag använda 45x195 regelvirke. Funkar regelvirke för ändamålet? Jag har hört att man bör använda limmat trä men råkade sitta på på regelvirket redan.
Mvh
Erik

• Gilla
Anders Elf
  • Laddar…
Funkar utmärkt med vanlig regelvirke.

194*45 till vangstycke, infrästa steg i 225*45

Byggde en trappa i helgen

R Rigor skrev:

Beggde en trappa i helgen
Tack för svar! Det böjer sig inte och jävlas då? Jag har ingen erfarenhet av trappbygge men har hört något om att vanligt regelvirke tenderar att vrida sig. Förstår om trappstegen behöver vara mer stabila..

R Rigor skrev:

Byggde en trappa i helgen
Ah fan, jag hade ju iochförsig tänkt fräsa in stegen. Då behöver jag bredare virke alltså?

Trappa i trä som leder uppåt med vitt vilplan och en text "Ny trappa upp".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis beror det på hur lång och brant trappan blir med..
är det en våning och du har ett vilplan funkar det definitivt.

Ska se om jag kan mecka in en bild på min

• Gilla
Erik_1972 och 1 till
  • Laddar…
Låt torka inne länge innan du bygger av det så slipper du problem med att det krymper och glappar. Vrider sig lär det inte göra efter du skruvat fast det.

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Låt torka inne länge innan du bygger av det så slipper du problem med att det krymper och glappar. Vrider sig lär det inte göra efter du skruvat fast det.
Det har legat på tork inne nu i en vecka. Tack för svar!

R Rigor skrev:
Givetvis beror det på hur lång och brant trappan blir med..

Tror total rise blir 2,4 golv till golv. Ska ha förråd under så kommer nog sätta nån bärregel under också. Totalt alltså ca en meter stigning per plan.

R Rigor skrev:
[bild] Givetvis beror det på hur lång och brant trappan blir med..

Snygg trapp!

Tackar... byggde den i torpet, då den gamla trappen till "vinden" var via toaletten..
Nu har jag byggt ett rum där uppe till gäster och frun tyckte det skaulle vara schysst med ett annat ställe att gå upp på och det kunde jag hålla med om ;-)
Lite tight, men funkar...
Om det hade varit ett permanentboende så skulle jag kapat en bärlina o växlat av...och lite annan vinkel

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Antwerpen Antwerpen skrev:
Det har legat på tork inne nu i en vecka. Tack för svar!
Jag har byggt saker av regelvirke och det har tagit någon månad innan det krympt klart. Inget dramatiskt, men jag använde t ex träplugg och slipade till jämn yta på reglar som torkat inne i en månad. Som sagt ingen katastrof alls, men efter ett tag kändes pluggarna tydligt då träet runt hade krympt. Så bygg på, men var beredd på att det kan komma glipor och liknande efter ett tag.

• Gilla
K_H
  • Laddar…
Vangstyckena bär trappan så deras dimension bör väljas med hänsyn till trappans längd och lutning. Med en trapphöjd på 2,4 meter och en lutning på 45° räcker 45x195 gott, men du behöver inte minska lutningen särskilt mycket förrän du behöver kraftigare vangstycken. 30° lutning bör helst ha limträ 42x270 som vangstycken. Detta gäller om man vill ha en trappa som inte svajar för mycket och vangstycken som inte har pelare som stöd på vägen.

J justusandersson skrev:
Vangstyckena bär trappan så deras dimension bör väljas med hänsyn till trappans längd och lutning. Med en trapphöjd på 2,4 meter och en lutning på 45° räcker 45x195 gott, men du behöver inte minska lutningen särskilt mycket förrän du behöver kraftigare vangstycken. 30° lutning bör helst ha limträ 42x270 som vangstycken. Detta gäller om man vill ha en trappa som inte svajar för mycket och vangstycken som inte har pelare som stöd på vägen.
tack för info! Jag kommer fästa ena sidan av trappan längs med en vägg som jag inte byggt än. Trappen kommer gå runt den väggen. Bör jag bygga den med 45x95-reglar eller räcker 45x70?

Trappor har en lite invecklad geometri. Det bästa är att först bestämma sig för steghöjd och stegdjup och på det sättet räkna fram trappans längd i horisontalplanet. Ofta brukar man få bolla dessa siffror lite fram och tillbaka. Trappans funktion är också viktig. En vinds- eller källartrappa kan vara brantare än en huvudtrappa. Inte förrän alla stegmått är bestämda kan man börja fundera över vangstyckenas dimensioner. Även om det ena vangstycket är infäst i väggen bör bägge ha samma mått.
När man funderar över stegens mått bör man utgå från den så kallade trapformeln. 2*H + D =60 - 63. H är steghöjden och D är stegdjupet mätt i cm. Om steghöjden är 17 cm så bör stegdjupet vara 63 - 2*17 = 29 cm om det är en huvudtrappa. I en källartrappa kan stegdjupet istället vara 60 - 2*17 = 26 cm. Om din trapphöjd räknat från golv till golv är 2,4 meter kan det vara lämpligt med 14 steghöjder som vardera då blir 17,15 cm. Stegdjupet blir då 28,7 cm och trappans längd 13*28,7 = 3,73 meter. Om du ska ha en svängd trappa måste stegen i hörnet göras kilformiga. På ett kilformat plansteg mäter man stegdjupet i gånglinjen som är 40 cm från väggen. För att planstegen ska kunna fräsas in i vangstycket i en svängd trappa så brukar man behöva ha ganska höga vangstycken att utgå från. Min rekommendation är att leta reda på en svängd trappa som är bra att gå i, studera den noga, fotografera den och anteckna måtten.

• Gilla
Lennart S och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Trappor har en lite invecklad geometri. Det bästa är att först bestämma sig för steghöjd och stegdjup och på det sättet räkna fram trappans längd i horisontalplanet. Ofta brukar man få bolla dessa siffror lite fram och tillbaka. Trappans funktion är också viktig. En vinds- eller källartrappa kan vara brantare än en huvudtrappa. Inte förrän alla stegmått är bestämda kan man börja fundera över vangstyckenas dimensioner. Även om det ena vangstycket är infäst i väggen bör bägge ha samma mått.
När man funderar över stegens mått bör man utgå från den så kallade trapformeln. 2*H + D =60 - 63. H är steghöjden och D är stegdjupet mätt i cm. Om steghöjden är 17 cm så bör stegdjupet vara 63 - 2*17 = 29 cm om det är en huvudtrappa. I en källartrappa kan stegdjupet istället vara 60 - 2*17 = 26 cm. Om din trapphöjd räknat från golv till golv är 2,4 meter kan det vara lämpligt med 14 steghöjder som vardera då blir 17,15 cm. Stegdjupet blir då 28,7 cm och trappans längd 13*28,7 = 3,73 meter. Om du ska ha en svängd trappa måste stegen i hörnet göras kilformiga. På ett kilformat plansteg mäter man stegdjupet i gånglinjen som är 40 cm från väggen. För att planstegen ska kunna fräsas in i vangstycket i en svängd trappa så brukar man behöva ha ganska höga vangstycken att utgå från. Min rekommendation är att leta reda på en svängd trappa som är bra att gå i, studera den noga, fotografera den och anteckna måtten.
tack för skitbra svar! Jag ska ha en svängd trappa men med vilplan mitt i, dels för att det är helt ok snyggt och dels för att jag slipper olika dimensioner på planstegen. Det blir som två små raka trappor, något en lekman som jag borde klara av :)

En fråga: Hur stabiliserar jag enklast vilplanet? Behöver jag bjälkar undertill eller finns det ett smartare sätt?

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.