21 314 läst ·
80 svar
21k läst
80 svar
Sälja lägenhet mha Hemverket
Det verkar som att många tycker sig vara bättre än fastighetsmäklare att "sälja" sitt hus. I de flesta fall så anser köpare att det finns större trovärdighet när en mäklare är inblandad (framför allt när det gäller fastigheter) och det finns undersökningar som säger att en mäklarhanterad försäljning ger i genomsnitt ca 8 % högre pris (detta är en undersökning som kommer ut med jämna mellanrum). Man läser ofta att mäklare är som en bilnasare men kollar man med uppskattningen från branschindex så visar det sig vara tvärtom. Mäklare (som grupp) har en hög uppskattning jämfört med många andra branscher. Avarter finns det tyvärr inom alla branscher.
Det finns ett enkelt sätt att sätta stopp för denna diskussionen och det är att kolla objekten som är sålda på Booli och titta vilken byrå som har sålt objekten med högst kvadratmeterpris i området.
Varför just booli?falkn skrev:
Det verkar inte vara så många som tittar på just den sidan när man jämför samma objekt som ligger på hemnet.
Förutom Hemnet så är ju även Hittahem viktigt där mäklare lägger ut kommande objekt. Ang. kommentaren tidigare där någon aldrig blev kontaktad gällande objekt. Jag var på över 100 visningar förra året och majoriteten av dessa var förhandsvisningar där jag antingen gjort intresseanmälan på Hittahem, eller där mäklaren ringt mig direkt då de vet vad jag sökte. Detta är alltså veckor innan objekten ens kommer ut på hemmet och ofta säljs de innan dess också.
Att man inte vet skillnaden mellan booli och hemmet visar ju hur lite koll man egentligen har. Jag har alltid haft mäklarkontakter som har kollat sålda objekt utöver det som Booli visar när jag varit intresserad av ett objekt.
Men för all del, sälj ni med Hemverket. Det är bara ni själva som förlorar på det.
Att man inte vet skillnaden mellan booli och hemmet visar ju hur lite koll man egentligen har. Jag har alltid haft mäklarkontakter som har kollat sålda objekt utöver det som Booli visar när jag varit intresserad av ett objekt.
Men för all del, sälj ni med Hemverket. Det är bara ni själva som förlorar på det.
Koll och koll om man jämför med boli och hemnet så är det mycket mindre sidvisningar på boli, antar att det inte är så många som går in där och tittar.falkn skrev:Förutom Hemnet så är ju även Hittahem viktigt där mäklare lägger ut kommande objekt. Ang. kommentaren tidigare där någon aldrig blev kontaktad gällande objekt. Jag var på över 100 visningar förra året och majoriteten av dessa var förhandsvisningar där jag antingen gjort intresseanmälan på Hittahem, eller där mäklaren ringt mig direkt då de vet vad jag sökte. Detta är alltså veckor innan objekten ens kommer ut på hemmet och ofta säljs de innan dess också.
Boli är inget jag lägger pengar på när jag säljer, men statisitken är intressant.
Det handlar inte om att titta efter annonser på Booli, utan försäljningsstatistik. Kollar man inte detta innan man köper så är man inte särskilt insatt som köpare (eller säljare). Sen registreras som sagt inte allt där, därmed behöver man ha tillgång till en mäklare som kan göra sökningar på samtliga försäljningar.
Vi sålde vår lägenhet för 3 år sedan med hjälp av hemverket. Med hjälp menas att hemverket hjälpte till med kontakter med BFR, de fixade snygga ritningar över lägenheten och annonserade via Hemnnet och blocket. Kontakter med eventuella intressenter sköttes via deras hemsida likså ev budgivning. Efter köpet skötte de alla papper och kontakter med banker, vi skulle i princip bara möta upp på köparens bank och slutföra köpet. Vi fick själva beskriva vår lägenhet och ta bilder vilket inte är så jäkla svårt och så slapp vi blå himmel bilder i regn. Det enda som jag noterade var att de meddelade att en mäklare skulle komma och kontrollera allt överensstämde osv, men det blev aldrig något med den saken.
När vi kollade på hemnet så hade vi minst lika många visningar som övriga objekt från andra mäklare. På vår första och enda visning hade vi fått underlag som vi skulle trycka ut och dela ut. Två timmar senare hade vi budgivning mellan 4 budgivare trots priset var satt med referens mot vad som nyligen hade sålts i området och liknande standard. Slutpris hamnade 14,1 % över utgångspris. Vår annons låg ute i nästan två veckor, liknande objekt hade innan kunnat ligga i en till ett par månader. Billigaste mäklare som kom med sina nyputsade skor och prydligt knytna slips vill ha 32 000 kr.
Med andra ord så sparade vi strax över 20' efter skatt, vi fick sålt lägenheten och med bra marginal. Och jag matade inte en överskattad mäklares närvaro. Visst vi fick lägga några timmar på att ta reda på de viktiga punkter som gäller och som en köpare bör ha tillgång till men guidade via hemnet så löstes det simpelt, och vi fick själva visa lägenheten, men vi upplevde nästan att besökarna uppskattade att prata direkt med säljarna och få bättre info om område och hus..Så för min del kan det rekomenderas.
När vi kollade på hemnet så hade vi minst lika många visningar som övriga objekt från andra mäklare. På vår första och enda visning hade vi fått underlag som vi skulle trycka ut och dela ut. Två timmar senare hade vi budgivning mellan 4 budgivare trots priset var satt med referens mot vad som nyligen hade sålts i området och liknande standard. Slutpris hamnade 14,1 % över utgångspris. Vår annons låg ute i nästan två veckor, liknande objekt hade innan kunnat ligga i en till ett par månader. Billigaste mäklare som kom med sina nyputsade skor och prydligt knytna slips vill ha 32 000 kr.
Med andra ord så sparade vi strax över 20' efter skatt, vi fick sålt lägenheten och med bra marginal. Och jag matade inte en överskattad mäklares närvaro. Visst vi fick lägga några timmar på att ta reda på de viktiga punkter som gäller och som en köpare bör ha tillgång till men guidade via hemnet så löstes det simpelt, och vi fick själva visa lägenheten, men vi upplevde nästan att besökarna uppskattade att prata direkt med säljarna och få bättre info om område och hus..Så för min del kan det rekomenderas.
Grattis till försäljningen - kul att det gick bra!frankiev2 skrev:Vi sålde vår lägenhet för 3 år sedan med hjälp av hemverket. Med hjälp menas att hemverket hjälpte till med kontakter med BFR, de fixade snygga ritningar över lägenheten och annonserade via Hemnnet och blocket. Kontakter med eventuella intressenter sköttes via deras hemsida likså ev budgivning. Efter köpet skötte de alla papper och kontakter med banker, vi skulle i princip bara möta upp på köparens bank och slutföra köpet. Vi fick själva beskriva vår lägenhet och ta bilder vilket inte är så jäkla svårt och så slapp vi blå himmel bilder i regn. Det enda som jag noterade var att de meddelade att en mäklare skulle komma och kontrollera allt överensstämde osv, men det blev aldrig något med den saken.
Av nyfikenhet får man fråga i vilket område (storstad, småstad, landsbygd?) detta skedde i?
Som tidigare sagts tror jag nog att det går att sälja själv och få bra pris dock tror jag sannolikheten är betydligt högre att få ett (ännu) bättre pris med hjälp av en bra mäklare. Som köpare skulle jag vara mindre benägen att höja mitt bud direkt till säljaren. Om en budgivning stannar av kan en mäklare få igång/upp den medan det är svårare för en som säljer i egen sak.
Så intressant att läsa om era bilder av mäklare - vilken extrem skepticism gentemot personer som putsar sina skor och knyter sina slipsar ordentligt
Det finns säkert mäklare som slirar på sanningen men vi hade ett fall då vi hade visning på fel dag (med facit i hand) och inte fick dit rätt spekulanter. Hade dock ett par som var superintresserade som bjöd mot ett äldre par som också var superintresserade men inte köpt hus i modern tid och var väldigt försiktiga. Mäklaren kunde då med lite samtalsterapi luska ut vad det var som gjorde dem rädda och hjälpa dem på traven. I detta fall var de osäkra på sitt eget hus' värde och mäklaren åkte dit och gav en formell värdering så de skulle veta hur ekonomin skulle se ut givet olika budnivåer.Andy78 skrev:
Japp det gör jag, du tycks glömma bort att det sker många fastighetsköp utanför mäklarnas värld. Det sköter man bra helt själv utan 3 års utbildningar. Mäklarens roll idag verkar vara att göra en bra annons och försöka trissa upp priset, vilket tyder på att deras 120 poäng ser bortkastade ut och de istället borde inriktat sig på reklam- och marknadsföringskurser.Åttioettan skrev:
Det är lite så här ska vi göra vi så har vi alltid gjort allting har fungerat på samma sätt man kontaktar en mäklare ut med en annons de ställer ut en skylt kunder kommer och sen blir det budgivning grund + provis på det.
Tag mobilbranchen det fungerar på precis samma sätt en dag dök det upp operatörer som sålde samma produkt fast billigare bara att sätt att kommunicera betala med kort ingen fakura, kundservice på nätet m.m.
Det var märkligt , det kommer inte fungera och folk var skeptiska, idag ser vi dem överallt.
Marknader förändras och även sättet att sälja en lägenhet.
Jag tror att hemverket är först och att vi kommer att se fler av sådana här förmedlingar, perfekt för folk som inte vill sälja själv och bara skriva papper på banken.
Dörröppning / skylltning snack fixar de flesta själv.
Tag mobilbranchen det fungerar på precis samma sätt en dag dök det upp operatörer som sålde samma produkt fast billigare bara att sätt att kommunicera betala med kort ingen fakura, kundservice på nätet m.m.
Det var märkligt , det kommer inte fungera och folk var skeptiska, idag ser vi dem överallt.
Marknader förändras och även sättet att sälja en lägenhet.
Jag tror att hemverket är först och att vi kommer att se fler av sådana här förmedlingar, perfekt för folk som inte vill sälja själv och bara skriva papper på banken.
Dörröppning / skylltning snack fixar de flesta själv.
Vi funderade på Hemverket senast, men blev avrådda av en vän (som har stor erfarenhet av fastighetsaffärer). Han ansåg att förmågan att bearbeta kunder samt erfarenheten av att sälja objekt skulle vara avgörande. För oss visade det sig vara rätt val att köra med mäklare, eftersom hans råd och erfarenhet gav oss mer än vad vi hade fixat själva. Gjorde naturligtvis en grundlig check av mäklaren vi tillslut valde.
Men hade jag varit duktig och erfaren säljare och tyckt att det var roligt, så hade jag lätt tagit kontraktsskrivning med Hemverket och gjort resten själv.
Men hade jag varit duktig och erfaren säljare och tyckt att det var roligt, så hade jag lätt tagit kontraktsskrivning med Hemverket och gjort resten själv.
Jag avstår från att försöka argumentera mer. Det är uppenbart att det här råder extrema fördomar om mäklare. Visst finns inom alla yrken idioter och ruttna äpplen, och oftast fler ju högre lönen kan tänkas bli, men de flesta mäklare jag stött på både som säljare, köpare och granne (bott granne med ett par st) har varit väldigt kompetenta och gjort skäl för sin lön. Deras jobb kan inte ersättas av ett kassabiträde eller för den delen en som vill sälja sin egen bostad. Har du en väldigt lättsåld bostad så visst, då gör mäklaren kanske ingen större skillnad. Men i alla andra fall kommer du mest sannolikt inte tjäna något på att göra allt själv, snarare tvärtom.tompaah7503 skrev:Japp det gör jag, du tycks glömma bort att det sker många fastighetsköp utanför mäklarnas värld. Det sköter man bra helt själv utan 3 års utbildningar. Mäklarens roll idag verkar vara att göra en bra annons och försöka trissa upp priset, vilket tyder på att deras 120 poäng ser bortkastade ut och de istället borde inriktat sig på reklam- och marknadsföringskurser.