jaktstugan jaktstugan skrev:
Om man bor på ett boende pverkar förmögenhet över 100.000 avgiften. Om det blir mycket pengar får Anna en högre avgift. MEN låt först ANna få pengarna på sitt konto och du skall betala nåt till dottern måste anledningen noggrant dokumenteras. Här MÅSTE du anlita en experrt annars kan du själv hamna i klistret.
Finns det någon tidsaspekt på hur länge pengarna ska ligga på kontot innan man ger bort det i ett förtida arv? Det där med att avgiften påverkas av förmögenhet, är det något lagstadgat eller fritt att reglera för varje enskilt boende? Kan ett boende ha synpunkter på hur tillgångarna ska hanteras, t ex att de ska reserveras för att kunna betala avgiften?

D Dr Jumping Jack skrev:
Huset är dotterns arv. Låt dottern ta hand om städ, försäljning och alt annat. Jag skulle ta min hand ifrån det hela. Du är ju inte speciellt kunnig i fastighetsförsäljning heller. Du riskerar bara en massa trassel. Om något går snett så riskerar du bara komplikationer.
Det är inte ett alternativ att dottern gör detta och jag vill gärna hjälpa både Anna och dottern att få detta avklarat.

Men det är en intressant hypotetisk fråga tycker jag, vad skulle hända med huset om varken jag eller dottern eller någon annan lyfte ett finger? Om ingen betalar räkningarna och ingen ser till att det inte blir inbrott eller vattenläckor? Det måste väl ändå hända ibland att gamla människor hamnar på hem och det inte finns någon närstående eller vän som tar hand om saker? Står det en massa övergivna hus runtom i landet och förfaller?

Jag tycker denna tråd luktar skumt.
Fullmakter.
Arv.
Pengar.
Skatteplanering.

Det borde finnas en god man och överförmyndare att hålla koll på detta.

Mygel.

Jag trycker ignore på detta.

/ATW

BirgitS
A abborren_ skrev:
Det där med att avgiften påverkas av förmögenhet, är det något lagstadgat eller fritt att reglera för varje enskilt boende?
Det brukar vara kommunen som sätter upp regler för hur avgiften ska beräknas.

A abborren_ skrev:
Kan ett boende ha synpunkter på hur tillgångarna ska hanteras, t ex att de ska reserveras för att kunna betala avgiften?
Nej

• Gilla
abborren_
  • Laddar…
5
Läge att kontakta jurist. Du kan inte veta vilka arvingar som kan finnas.

A abborren_ skrev:
Hej alla kloka medmänniskor!

Mitt första inlägg efter många års läsning på forumet. Hoppas verkligen att jag kan få lite goda råd, hjälp och stöd i denna besvärliga situation.

Jag har under några års tid hjälpt en äldre sjuk bekant med diverse praktiska göromål. Anna (som vi kan kalla henne) bor ensam i ett 70-talsvilla i ett mycket attraktivt område. Familjen har ägt huset sedan -78 men senaste tjugo åren har Anna bott där helt ensam. Huset är nu i mycket dåligt skick. Det har inte funnits ork, kunskap eller pengar att ta hand om det. Under senare tid har Anna dessutom drabbats av demens så ni kan tänka er vad det kan leda till. Som så ofta är fallet har hon envisats med att bo kvar i hemmet in i det sista.

Det finns även en vuxen dotter som dock inte har någon kontakt med sin mamma. Jag har sporadisk kontakt med dottern och hon är mycket tacksam att jag hjälper till och litar 100% på att jag gör det som är bäst för Anna. Men själv vill hon inte på något sätt bli involverad och absolut inte besöka mamman eller barndomshemmet, vilket jag har all respekt för.

För ett par år sedan gav Anna mig en framtidsfullmakt så att jag skulle kunna hjälpa henne att t ex sälja huset om saker blev värre. Efter ett par vistelser på sjukhus så har jag nu i dagarna lyckats ordna med plats på ett boende och Anna kommer inte att återvända till sitt hem. Det är alltså dags att sälja huset som riskerar att förfalla ytterligare för varje dag det står övergivet. Jag har själv aldrig ägt ett hus och har ingen erfarenhet av hur en försäljning går till. Jag har inte möjlighet att spendera all min tid och energi på denna försäljning, så målet är att få det sålt på ett så bekymmersfritt sätt som möjligt, men samtidigt på ett ansvarsfullt sätt och utan att lämna alldeles för mycket pengar på bordet.

Nu till några av mina många frågor:
  • Har någon av er erfarenhet av att sälja ett hus med hjälp av framtidsfullmakt? Finns det något särskilt man bör tänka på?
  • Jag har fått en stor bunt med papper som rör huset. Vilka papper är det man måste ha koll på? Jag antar att det mesta är digitaliserat nuförtiden, men finns det fortfarande fysiska handlingar som är viktiga att kunna visa upp vid försäljning?
  • Hur säljer man på bästa sätt ett hus som är slitet (eventuellt skadat) men där det samtidigt finns ett betydande värde?
  • Hur tömmer man ett stort hus som någon annan äger? Dottern gör inte anspråk på någonting i huset men jag tänkte ändå samla ihop fotografier och annat som jag kan hitta och erbjuda henne dem.
  • Hur bör pengarna från försäljningen hanteras när säljaren är dement och bor på ett boende?
Fråga gärna om ni behöver mer information, så ska jag göra mitt bästa för att svara.

Tack!
A abborren_ skrev:
Hej alla kloka medmänniskor!

Mitt första inlägg efter många års läsning på forumet. Hoppas verkligen att jag kan få lite goda råd, hjälp och stöd i denna besvärliga situation.

Jag har under några års tid hjälpt en äldre sjuk bekant med diverse praktiska göromål. Anna (som vi kan kalla henne) bor ensam i ett 70-talsvilla i ett mycket attraktivt område. Familjen har ägt huset sedan -78 men senaste tjugo åren har Anna bott där helt ensam. Huset är nu i mycket dåligt skick. Det har inte funnits ork, kunskap eller pengar att ta hand om det. Under senare tid har Anna dessutom drabbats av demens så ni kan tänka er vad det kan leda till. Som så ofta är fallet har hon envisats med att bo kvar i hemmet in i det sista.

Det finns även en vuxen dotter som dock inte har någon kontakt med sin mamma. Jag har sporadisk kontakt med dottern och hon är mycket tacksam att jag hjälper till och litar 100% på att jag gör det som är bäst för Anna. Men själv vill hon inte på något sätt bli involverad och absolut inte besöka mamman eller barndomshemmet, vilket jag har all respekt för.

För ett par år sedan gav Anna mig en framtidsfullmakt så att jag skulle kunna hjälpa henne att t ex sälja huset om saker blev värre. Efter ett par vistelser på sjukhus så har jag nu i dagarna lyckats ordna med plats på ett boende och Anna kommer inte att återvända till sitt hem. Det är alltså dags att sälja huset som riskerar att förfalla ytterligare för varje dag det står övergivet. Jag har själv aldrig ägt ett hus och har ingen erfarenhet av hur en försäljning går till. Jag har inte möjlighet att spendera all min tid och energi på denna försäljning, så målet är att få det sålt på ett så bekymmersfritt sätt som möjligt, men samtidigt på ett ansvarsfullt sätt och utan att lämna alldeles för mycket pengar på bordet.

Nu till några av mina många frågor:
  • Har någon av er erfarenhet av att sälja ett hus med hjälp av framtidsfullmakt? Finns det något särskilt man bör tänka på?
  • Jag har fått en stor bunt med papper som rör huset. Vilka papper är det man måste ha koll på? Jag antar att det mesta är digitaliserat nuförtiden, men finns det fortfarande fysiska handlingar som är viktiga att kunna visa upp vid försäljning?
  • Hur säljer man på bästa sätt ett hus som är slitet (eventuellt skadat) men där det samtidigt finns ett betydande värde?
  • Hur tömmer man ett stort hus som någon annan äger? Dottern gör inte anspråk på någonting i huset men jag tänkte ändå samla ihop fotografier och annat som jag kan hitta och erbjuda henne dem.
  • Hur bör pengarna från försäljningen hanteras när säljaren är dement och bor på ett boende?
Fråga gärna om ni behöver mer information, så ska jag göra mitt bästa för att svara.

Tack!

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Förtida arv används ibland för att beskriva en gåva som är ett förskott på arv. Det är bara Anna som kan ge sin dotter en gåva av sin egendom, inte du - om inte framtidsfullmakten är mycket ovanligt skriven och ger dig rätten att ge bort Annas egendom.
Självklart är det Annas pengar och hennes beslut! Otydligt skrivet av mig. Däremot tror jag att ett förtida arv/gåva är det Anna kommer att vilja göra eftersom hon alltid sagt att pengarna ska gå till dottern. Så jag vill bara säkerställa att jag inte sköter försäljningen på ett sätt som sedan gör det komplicerat för henne att ge pengarna till dottern om det nu är det hon vill.

Innan man delar ut som " förtida arv" är det säkrast att förvissa sig om vilka arvingar det finns. Om ni nu tror att det bara finns en dotter och om hon kan vänta på arvet, så tycker jag att det är bäst att vänta på Skatteverkets släktutredning ( eller betala dyrt för en egen) efter dödsfall, så att det inte dyker upp någon okänd t.ex. dotterns pappas och/eller hans barn eller t.o.m. en äkta extra dotter.

• Gilla
abborren_
  • Laddar…
A abborren_ skrev:
Självklart är det Annas pengar och hennes beslut! Otydligt skrivet av mig. Däremot tror jag att ett förtida arv/gåva är det Anna kommer att vilja göra eftersom hon alltid sagt att pengarna ska gå till dottern. Så jag vill bara säkerställa att jag inte sköter försäljningen på ett sätt som sedan gör det komplicerat för henne att ge pengarna till dottern om det nu är det hon vill.
Om Anna är så pass dement att hon inte kan ta sådana beslut är det för sent. Och hur kan man sköta en försäljning på något annat sätt än att sälja mot likvid? Och likviden ska in på ett bankkonto tillhörande Anna.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
A abborren_ skrev:
Tack för bra råd! Vad exakt innebär det att lagfarten måste stå på säljaren? Är det ett fysiskt papper eller något man hittar i något register? Hur kontrollerar jag det enklast?

Angående friskrivning så tolkar jag det som att ett gammalt slitet hus alltså säljs i befintligt skick och som köpare kan man inte komma och klaga på brister i efterhand?

Förutom tömning så borde man kanske även städa och åtgärda enklare brister? Är det värt att kosta på sig sådant tror ni? Kanske finns firmor som gör allt detta på en gång?
Alla hus/fastigheter säljs alltid i befintligt skick såvida säljaren inte klart och tydligt har utfäst eller garanterat något annat.
Ett nästan 50 år gammalt slitet hus som inte heller har underhållits kan i princip inte ha några dolda fel och då behöver man inte heller ha någon friskrivningsklausul.
Köparens ansvar för en noggrann undersökning är omfattande och då det är tydligt att huset är i dåligt skick så minskar utrymmet för dolda fel som säljaren skulle kunna ansvara för till i princip ingenting.

• Gilla
abborren_
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Ett gammalt risig hus med en döende ägare. Borde underlätta för säljaren(Anna), men framförallt dottern...
Just det faktum att det är ett gammalt och risigt hus minskar utrymmet för dolda fel som säljaren skulle kunna ansvara för.
Köparen kan ju direkt se att det vimlar av varningssignaler och då köparens undersökningsplikt redan i ett normalläge är omfattande är det inte mycket kvar som skulle kunna vara dolda fel.

Dränering? Nej inte en chans då den är nästan 50 år gammalt.
Badrum? Uråldrigt badrum så finns ingen förväntan om att fuktspärr eller golvbrunn eller ens rör ska vara bra. Mao inte heller dolt fel.
Nej, berätta istället vad som skulle kunna vara dolda fel i ett hus som är risigt och uppenbart inte gjorts något underhåll på flera decennier?
Själv har jag inte fantasi att komma på något alls...

• Gilla
abborren_
  • Laddar…
Angående lagfart så är min tanke att Anna kanske inte är lagfaren ägare.
Händer emellanåt att det vid dödsfall och arv inom familjen att lagfarten på fastigheten inte överförs från den döda.
T ex från Annas döda make.

• Gilla
abborren_
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Angående lagfart så är min tanke att Anna kanske inte är lagfaren ägare.
Händer emellanåt att det vid dödsfall och arv inom familjen att lagfarten på fastigheten inte överförs från den döda.
T ex från Annas döda make.
Tack, har nu hittat lagfarten bland papprena. Anna är enda ägaren.

Det där med att överföra pengarna till dottern "för det är vad Anna alltid sagt". Det är ju tänkbart att framtidsfullmakten kan ge mandat även för en sådan överföring. Men jag misstänker att man måste blanda in överförmyndaren i ett sådant beslut.

Jag har dålig koll på begreppet framtidsfullmakt. Går det verkligen att sälja fast egendom med bara en "framtidsfullmakt". Kontrollera så att inte överförmyndaren måste vara med på ett hörn, trots fullmakten.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Hempularen har rätt. Det är inte så lätt som man kan tro. Jag har petat i det där - funderade på att skriva framtidsfullmakt för döttrarna men det visar sig inte vara så smidigt som vi trodde.

E
yonna yonna skrev:
Hempularen har rätt. Det är inte så lätt som man kan tro. Jag har petat i det där - funderade på att skriva framtidsfullmakt för döttrarna men det visar sig inte vara så smidigt som vi trodde.
@hempularen har i princip alltid rätt och just idag firar hen 16 år och 1 vecka på Byggahus - grattis Hempularen :ok::beer::heart:och tack för nedlagda ansträngningar!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.