yonna yonna skrev:
Eget arbete är aldrig avdragsgillt, vare sig egetbygge, städning etc. Vitsen med ROT/RUT-avdragen har bl a varit att förhindra svartjobb och få fler skattepliktiga intäkter till staten. Avdrag vid beräkning av reavinsten gör ingen skillnad.
Hyra av bil för transport till tippen kommer inte att godkännas vid reavinstberäkningen såvida TS inte anlitar ett skattepliktigt/momspliktigt företag som hyr.

Tillägg: lite tveeggat med just bilhyran - lite av en gråzon. Samtidigt blir det en marginell kostnad i det stora hela.
Nja, huset var som sagt totalkaos. Så jag har nog lagt ut ca 10 000:-

Fairlane
Så här står det på Skatteverkets hemsida:

Som avdragsgilla försäljningsutgifter räknas utgifter som du har haft i samband med försäljningen, exempelvis:

• mäklararvode och annan försäljningsprovision
  • advokatkostnader
  • utgifter för värdering och besiktning
  • utgifter för försäkring mot dolda fel och energideklaration
  • utgifter för resor som görs i syfte att sälja fastigheten (exempelvis för visning, till mäklare, för att skriva på kontrakt och lämna nycklar)
  • vissa utgifter för homestyling (exempelvis konsultation, fotografering, hyra och magasinering av möbler med mera under visningen)
Förutsättningen för avdrag är att utgiften inte har något direkt samband med ditt vanliga boende. Du kan alltså inte få avdrag för utgifter som avser städning, flyttning, trädgårdsskötsel samt inköp av möbler, växter eller andra prydnads- och inredningsföremål.

Om du har haft utgifter för reparationer och underhåll ska dessa bedömas enligt reglerna för förbättringsutgifter och eventuella avdrag redovisas som sådana.
Vi sålde huset förra året och deklarerade i våras. Flyttstädning och visningsstädning är jag rätt säker på att det INTE var avdragsgillt.

Fairlane
Enklaste vägen att få korrekt svar är dock att kontakta Skatteverket.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Visningsstädning är avdragsgillt.

Fairlane
Det är möjligt att det är. Jag drog inte av det då jag läste:
Du kan alltså inte få avdrag för utgifter som avser städning, flyttning, trädgårdsskötsel samt inköp av möbler, växter eller andra prydnads- och inredningsföremål.

Det är möjligt att det varit ok. Tror vi betalade 3000-4000 någonting för det så det hade gjort 660-880 kr att dela på, så det tjänst inte som en stor grej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.