1 865 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
sälja gården = åka på vinstskatt?
Tankarna blir allt oftare att man kanske skulle sälja gården och köpa sig en villa som redan har den utformning man önskar samt bättre placerad... Har ingen direkt nytta utav massa åkrar och kostsamma bonde-byggnader så varför bränna pengar på underhålla allt detta...
Men, så sa mor; "nej! du åker på en himla skatt... de räknar vad din far köpte gården för och vad du säljer den och skattar därefter"
Gör jag det?
Men, så sa mor; "nej! du åker på en himla skatt... de räknar vad din far köpte gården för och vad du säljer den och skattar därefter"
Gör jag det?
Tja, det är ju inte bara det. Bor ju skapligt billigt nu, flyttar jag så höjer jag boendekostnaderna samt mister vissa inkomster.
Jag vet ju inte hur mycket vinstskatten handlar om, kanske är en struntprocent.. annars hade ju folk inte köpt och sålt alls..
Jag vet ju inte hur mycket vinstskatten handlar om, kanske är en struntprocent.. annars hade ju folk inte köpt och sålt alls..
Lyssna på mor din. Du är ägare till en näringsfastighet. En försäljning skall redovisas i inkomstslaget kapital. 90 % av vinsten skall beskattas som kapitalinkomst. Kapitalskatten är 30 %. Annorlunda uttryckt får du skatta 27 % av hela vinsten.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Att betala skatt på pengar som du inte har nu är väl inte så farligt egentligen? Kolla med skatteverket eller en fristående expert hur mycket skatten blir vid en avyttring och agera utifrån det.
Det kanske är jag som tolkar in för mycket i det du skriver, men att bo på ett ställe där man inte trivs är inte så bra för hälsan och humöret.
Det kanske är jag som tolkar in för mycket i det du skriver, men att bo på ett ställe där man inte trivs är inte så bra för hälsan och humöret.
Klicka här för att svara