Hej,

Inför att jag ska göra en beställning hos en elektriker så vill jag förstå vad jag ska be om.

Längs med en vägg har jag två stickkontakter (en säkring är dedikerat dessa två: 10a). Här har jag haft en kyl och en frys i vardera, plus en micro. Planen är att ha ett fristående kombiskåp (kyl/frys) samt inbyggnadsugn och en inbyggnadsmikro. Uttagen är vanliga jordade. Högskåpet är ikea metod.

Till första frågan: hur bör de tre kablarna fördelas? Eller bör jag be elektrikern gör ett till uttag så det inte bliir en förgrening? De går ju i så fall på samma säkring.

Jag har försökt förstå vad för effekt vitvarorna använder men jag är inte säker att jag läser på rätt ställe:
Ugnen elektrolux, A+, strömförbrukning 0,93 kwh, max 3490w
Kombiskåp Bosch, C, hittar inget
Mikro Ikea, 750 w.

Då ugnens maxeffekt går över 2300w, vad behöver jag be elektrikern göra då? Eller behöver jag tänka om på placeringen?

Till andra frågan: Såhär står det om ugnen: Den elektriska installationen måste ha en isolationsenhet så att du kan koppla från produkten från nätet vid alla poler. Vad är en isolationsenhet? Google gav inte mycket hjälp. Det första jag tänker är att jag enkelt ska kunna dra ut kontakten, men det kanske inte alls är det som menas??

Tacksam för er hjälp!

Redigerat:
Det vanliga är att man matar häll + ugn med en 16A trefasgrupp, 2 faser till hällen och den tredje till ugnen.

Kombiskåp och mikro kan dela en 10A grupp eller så drar man en till kyl/frys och en till mikron. Hos mig har jag 2 faser till häll och tredje fasen i eget rör från centralen till ugnen, allt i en trefasgrupp. Mikro har egen och 2 st fullhöjds ktldrysar delar på en annan.

En mikro på 750W drar ungefär 1100W när den går. 750W är mikrovågseffekten inne i ugnen.

• Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det vanliga är att man matar häll + ugn med en 16A trefasgrupp, 2 faser till hällen och den tredje till ugnen.

Kombiskåp och mikro kan dela en 10A grupp eller så drar man en till kyl/frys och en till mikron. Hos mig har jag 2 faser till häll och tredje fasen i eget rör från centralen till ugnen, allt i en trefasgrupp. Mikro har egen och 2 st fullhöjds ktldrysar delar på en annan.
Så kombiskåp och miikro kan dela på grupp 2 (se bild). Men vill jag ha ett högskåp med inbyggd ugn bredvid - vad ska jag beställa hos elektrikern?

Om det är bättre att söka använda grupp 1 till häll och ugn, kan jag då ställa högskåpet i hörnet på samma länga och att sladden når till spisens uttag på något sätt?

• Planritning med rum, möbleringssymboler, och röda markeringar. Numeriska beteckningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det går att dra ett rör eller kabel från antingen centralen eller hällen till det hörnet skulle jag göra så.

• Älska
somesundaymorning
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Om man drar sladden till spisens grupp (16a, trefas), behöver man göra om uttaget där om både hällen och ugnen ska dela på den? Det är bara ett uttag där.

Om du idag har en fullstor spis med ugn ska du inte nalla ström därifrån.

Du behöver beställa ett jobb där man byter din enfasgrupp på 10 A som du har idag till en tvåfasgrupp och 16 A.

Detta alltså till den plats där du vill ha högskåpen med ugn, mikro och kyl.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du idag har en fullstor spis med ugn ska du inte nalla ström därifrån.

Du behöver beställa ett jobb där man byter din enfasgrupp på 10 A som du har idag till en tvåfasgrupp och 16 A.

Detta alltså till den plats där du vill ha högskåpen med ugn, mikro och kyl.
Det ska bli en häll där spisen står nu. Fullstor spis = nej.

Ok, en beställning att byta gruppen till tvåfas och 16a.

Ok, då kan man nalla ström från den gruppledningen om man finner det praktiskt, dvs om ugnen är placerad i omedelbar närhet. Men du behöver fortfarande en egen ledning till kyl och mikro. En tvåfasgrupp till dessa är bara aktuell om de är placerade nära varandra och det inte finns andra ledningar att använda. Jag har inte fått klart för mig var du vill placera högskåpskomplexet.

• Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
Ok, då kan man nalla ström från den gruppledningen om man finner det praktiskt, dvs om ugnen är placerad i omedelbar närhet. Men du behöver fortfarande en egen ledning till kyl och mikro. En tvåfasgrupp till dessa är bara aktuell om de är placerade nära varandra och det inte finns andra ledningar att använda. Jag har inte fått klart för mig var du vill placera högskåpskomplexet.
Här är bild på de två alternativen för högskåp. (Mikron är mer flexibel i placering och kan ev byta till annan plats, men helst i samma högskåp).

Grupp 1 har 16a
Grupp 2 10a.

Lägger också upp bild på perilex-uttaget. Det ser ut att ha svart, brun, vit, blå och den gröngula nollan.

• Del av en planritning, markerad med orange, möbleringssymboler, nummer och bokstäver.
    Skapa konto
  • Eluttag demonteras från vägg, synliga kablar, händer arbetar, säkerhetsrisk, renovering eller reparation pågår.
    Skapa konto
Om man kör på alternativ högskåp närmare hällen, man skapar två uttag som delar på trefasen (1-2 till häll, 3 till ugn) och märker väl, och sedan byter till längre sladd för mikron i ett rör till grupp 2? Eller till grupp 3...

I vilket fall behövs en ny ledning.

I övre fallet blir det en tvåfasgrupp som jag skrev ovan.

I nedre fallet en enfasgrupp till mikron medan ugnen nallar på hällen. Men man kan lika gärna tänka sig en tvåfasgrupp här också, vad som är mest praktiskt genomförbart.

Jag ser elcentralen skymta nere till höger så det är nog inte helt enkelt att dra helt nya ledningar. I värsta fall kan mikron läggas på samma fas som ugnen, eller någon del av hällen.

Det övre fallet låter enklare att genomföra då befintlig kanalisation utökas. Man kan även leta kopplingspunkter runt diskbänken, men det beror på hur hårt nyttjad denna grupp är. Bänkuttagen kan vara hårt belastade av kaffemaskiner och vattenkokare?

• Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
Då skulle det kunna se ut såhär, två alternativ för mikron med längre sladd:

• 3D-modell av kök med skåp, inbyggda ugnar och köksö.
    Skapa konto
Jag ser elcentralen skymta nere till höger så det är nog inte helt enkelt att dra helt nya ledningar.
ja jag tror också det kan bli svårt.

Det övre fallet låter enklare att genomföra då befintlig kanalisation utökas.
ok! Låter bra.

Man kan även leta kopplingspunkter runt diskbänken, men det beror på hur hårt nyttjad denna grupp är. Bänkuttagen kan vara hårt belastade av kaffemaskiner och vattenkokare?
för nedre alternativet: använder vattenkokare och i sällsamma fall någon hushållsmaskin på grupp 3. Sällan man använder dem samtidigt. Men grupp 2 bör ju kunna ha både kombiskåp och mikro, om man ändå måste dra till en annan grupp. Edit: justja, diskbänken har endast ett uttag, grupp 6, vad jag vet används den bara till diskmaskinen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.