Jag har en Elektrolux microvågsugn som slutat fungera.
Den visar tid och belysningen funkar men när jag bryggar säkringen så är det ’pang’ 😁 och fasen samt husets jordfelsbrytaren löser ut. Mao rejäl kortis.
Någon som vet vad jag kan felsöka?
Den visar tid och belysningen funkar men när jag bryggar säkringen så är det ’pang’ 😁 och fasen samt husets jordfelsbrytaren löser ut. Mao rejäl kortis.
Någon som vet vad jag kan felsöka?
Bästa svaret
Om jordfelsbrytaren löser ut så måste det per definition ”läcka” ström någonstans. Tyder på komponentfel inne i apparaten, om alla kablar, kontakter samt själva eluttaget i väggen är som de ska.
Då uppstår frågan om det är lönt att försöka laga.
Då uppstår frågan om det är lönt att försöka laga.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det är inte problem med omkopplaren som kollar att luckan är stängd? Här var en tråd för ett tag sedan där trasig luckindikering skapade en total kortslutning. Om jag minns rätt så satt det två brytare, om en v dem inte fungerade så var det kortslutning. Verkar vara en säkerhetsfunktion.
Man vill ju verkligen inte att den skulle kunna köra med öppen lucka...
Man vill ju verkligen inte att den skulle kunna köra med öppen lucka...
Eftersom mikron är specad till hela 2750 Watt tyder det på att den har en grillfunktion. Det händer att dessa värmeelement får fukt i sig eller går sönder och då går jfb och/eller säkringen. Om du bara använder mikrofunktionen kan du koppla bort grillelementet så kanske mikron funkar sen.
Klicka här för att svara