Jag har en Elektrolux microvågsugn som slutat fungera.
Den visar tid och belysningen funkar men när jag bryggar säkringen så är det ’pang’ 😁 och fasen samt husets jordfelsbrytaren löser ut. Mao rejäl kortis.
Någon som vet vad jag kan felsöka?

• Typskylt på Electrolux-apparat med tekniska specifikationer och serienummer. CE-märkt, angivna effektnivåer, spänning, frekvens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen mikrovågsugn med inre komponenter synliga: transformator, kondensatorer, kretskort och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Om jordfelsbrytaren löser ut så måste det per definition ”läcka” ström någonstans. Tyder på komponentfel inne i apparaten, om alla kablar, kontakter samt själva eluttaget i väggen är som de ska.

Då uppstår frågan om det är lönt att försöka laga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Trafo eller magnetronfel, lönar sig inte att laga, kasta och köp nytt, då finns även garanti

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Tack!
Ni gör det enkelt att ta beslutet att byta,, men va fasen nu måste jag bestämma en ny modell, så många val😅

Tänk då på att pizzatalriken ska få plats.😄

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Tänk då på att pizzatalriken ska få plats.😄
😋 Större inner än yttermått gäller

Det är inte problem med omkopplaren som kollar att luckan är stängd? Här var en tråd för ett tag sedan där trasig luckindikering skapade en total kortslutning. Om jag minns rätt så satt det två brytare, om en v dem inte fungerade så var det kortslutning. Verkar vara en säkerhetsfunktion.

Man vill ju verkligen inte att den skulle kunna köra med öppen lucka...

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
ClasseClas
Eftersom mikron är specad till hela 2750 Watt tyder det på att den har en grillfunktion. Det händer att dessa värmeelement får fukt i sig eller går sönder och då går jfb och/eller säkringen. Om du bara använder mikrofunktionen kan du koppla bort grillelementet så kanske mikron funkar sen.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
ClasseClas
Hur gick det med mikron?

Orkade inte (läs: har inte kunskap för att) pilla inne i den så jag tog den enkla vägen och köpte en ny.

ClasseClas
OK, problemet löst med andra ord. 🙂

Nästan 🙃 måste bara återvinna den gamla.
Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.