Hej!
Strömavbrott i villa. Misstänker att en säkring har gott. 20 ampere säkringar. Nu undrar jag om jag får bytta den som sitter ovan huvudsäkringen. Och varför sitter den liksom fast vid ett metaltråd?
Uppskatter att ni ge svar, eftersom det blir kallare i huset även då vi eldar ved till kl 19.00
Strömavbrott i villa. Misstänker att en säkring har gott. 20 ampere säkringar. Nu undrar jag om jag får bytta den som sitter ovan huvudsäkringen. Och varför sitter den liksom fast vid ett metaltråd?
Uppskatter att ni ge svar, eftersom det blir kallare i huset även då vi eldar ved till kl 19.00
Där den översta plomberade säkringen sitter ser det helt tomt ut. Det måste då vara någon av de tre nedre som behöver bytas ut. Slå av huvudströmbrytaren och undersök en säkring i taget. En säkring kan ha löst ut utan att det lilla märket direkt lossnade.
Den säkringsplatsen är för manövrerimg av ett ur som kopplade om mellan dag och natttaxa och fanns på/i dom flesta mätarplattorna. Och fanns för många år sedan och drevs av nätägaren, avsäkrad direkt före mätaren. Så kunden betalade inget för driften av uret. Nu är det ett minne blott, sen många år, detta med natttaxa och då är den huven plomberad, så ingen tjuvaktig får för sig att plocka ut ström från den.
Tack så för förklaringen Jonaserik!!J jonaserik skrev:Den säkringsplatsen är för manövrerimg av ett ur som kopplade om mellan dag och natttaxa och fanns på/i dom flesta mätarplattorna. Och fanns för många år sedan och drevs av nätägaren, avsäkrad direkt före mätaren. Så kunden betalade inget för driften av uret. Nu är det ett minne blott, sen många år, detta med natttaxa och då är den huven plomberad, så ingen tjuvaktig får för sig att plocka ut ström från den.
Hur gick det då? Var det någon av huvudsäkringarna som hade löst ut eller var det någon annan säkring i husets el-central inne? Om det var så tokigt att det var jordfelsbrytaren som ställde till det så bör man koppla om pannan inne i huset så den inte bryts bort tillsammans med jordfelsbrytaren. Utan värme i huset fryser det snart sönder om det blir kallt väder.Johannasweden2 skrev:
Vi ska göra det imorgon bitti! Då hör jag av mig!
Om en huvudsäkrind sagt upp sig, så är det svart i andra delar av huset med och då brukar det var aliksom sparlåga på en del belysning. Så till att börja med, slå ifrån huvudbrytaren på centralen och byt alla 3 säkringar där.Johannasweden2 skrev:
PS Glöm inte ficklampan, det bir svart.
Johannasweden2 skrev:
Hej! Det var en av tre huvudsäkringen! Vi är glada att det löste sig! Alla tips varit välkomna. Glömde skriva att vi bor i Skåne, sten hus, 3 grader ute just nu. Inne i vardagsrummet 13,5.J Josth skrev:Hur gick det då? Var det någon av huvudsäkringarna som hade löst ut eller var det någon annan säkring i husets el-central inne? Om det var så tokigt att det var jordfelsbrytaren som ställde till det så bör man koppla om pannan inne i huset så den inte bryts bort tillsammans med jordfelsbrytaren. Utan värme i huset fryser det snart sönder om det blir kallt väder.
Tack ska du ha!
Tack så mycket! Vi gjorde som du skrev och allt är tillbaka till normalt igen 😊J jonaserik skrev:
Roligt att höra att det löste sig. Börjar kännas rejält kallt inne om man bara har 13,5 °C ! Om det händer fler gånger kan man undersöka om lasterna bör kopplas om i husets el-central så just den säkringen inte blir så högt belastad. Och hjälper heller inte det är det normalt ganska enkelt att uppgradera till 25 A mätarsäkringar men det kostar en slant och månadsavgiften ökar.Johannasweden2 skrev:
Tack för tipsen! Jag blir så glad av all hjälp 😄J Josth skrev:Roligt att höra att det löste sig. Börjar kännas rejält kallt inne om man bara har 13,5 °C ! Om det händer fler gånger kan man undersöka om lasterna bör kopplas om i husets el-central så just den säkringen inte blir så högt belastad. Och hjälper heller inte det är det normalt ganska enkelt att uppgradera till 25 A mätarsäkringar men det kostar en slant och månadsavgiften ökar.
Klicka här för att svara