Hej!
Strömavbrott i villa. Misstänker att en säkring har gott. 20 ampere säkringar. Nu undrar jag om jag får bytta den som sitter ovan huvudsäkringen. Och varför sitter den liksom fast vid ett metaltråd?

Uppskatter att ni ge svar, eftersom det blir kallare i huset även då vi eldar ved till kl 19.00
 
  • Elcentral med flera vita säkringar och huvudbrytare, märkta 20 A, kopplade med metalltråd. Diskuteras i inlägg om strömavbrott i villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där den översta plomberade säkringen sitter ser det helt tomt ut. Det måste då vara någon av de tre nedre som behöver bytas ut. Slå av huvudströmbrytaren och undersök en säkring i taget. En säkring kan ha löst ut utan att det lilla märket direkt lossnade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Den plomberade hållaren ser tom ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Den över är plomberad för att man kan annars tjuva på ett uttag som i princip saknar övre gräns.
 
  • Gilla
Johannasweden2
  • Laddar…
Den säkringsplatsen är för manövrerimg av ett ur som kopplade om mellan dag och natttaxa och fanns på/i dom flesta mätarplattorna. Och fanns för många år sedan och drevs av nätägaren, avsäkrad direkt före mätaren. Så kunden betalade inget för driften av uret. Nu är det ett minne blott, sen många år, detta med natttaxa och då är den huven plomberad, så ingen tjuvaktig får för sig att plocka ut ström från den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Där den översta plomberade säkringen sitter ser det helt tomt ut. Det måste då vara någon av de tre nedre som behöver bytas ut. Slå av huvudströmbrytaren och undersök en säkring i taget. En säkring kan ha löst ut utan att det lilla märket direkt lossnade.
Tack så mycket!!!
 
J jonaserik skrev:
Den säkringsplatsen är för manövrerimg av ett ur som kopplade om mellan dag och natttaxa och fanns på/i dom flesta mätarplattorna. Och fanns för många år sedan och drevs av nätägaren, avsäkrad direkt före mätaren. Så kunden betalade inget för driften av uret. Nu är det ett minne blott, sen många år, detta med natttaxa och då är den huven plomberad, så ingen tjuvaktig får för sig att plocka ut ström från den.
Tack så för förklaringen Jonaserik!!
 
Johannasweden2 Johannasweden2 skrev:
Tack så mycket!!!
Hur gick det då? Var det någon av huvudsäkringarna som hade löst ut eller var det någon annan säkring i husets el-central inne? Om det var så tokigt att det var jordfelsbrytaren som ställde till det så bör man koppla om pannan inne i huset så den inte bryts bort tillsammans med jordfelsbrytaren. Utan värme i huset fryser det snart sönder om det blir kallt väder.
 
  • Gilla
Johannasweden2
  • Laddar…
Vi ska göra det imorgon bitti! Då hör jag av mig!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Johannasweden2 Johannasweden2 skrev:
Vi ska göra det imorgon bitti! Då hör jag av mig!
Om en huvudsäkrind sagt upp sig, så är det svart i andra delar av huset med och då brukar det var aliksom sparlåga på en del belysning. Så till att börja med, slå ifrån huvudbrytaren på centralen och byt alla 3 säkringar där.
PS Glöm inte ficklampan, det bir svart.
 
  • Gilla
Johannasweden2
  • Laddar…
Johannasweden2 Johannasweden2 skrev:
Vi ska göra det imorgon bitti! Då hör jag av mig!
J Josth skrev:
Hur gick det då? Var det någon av huvudsäkringarna som hade löst ut eller var det någon annan säkring i husets el-central inne? Om det var så tokigt att det var jordfelsbrytaren som ställde till det så bör man koppla om pannan inne i huset så den inte bryts bort tillsammans med jordfelsbrytaren. Utan värme i huset fryser det snart sönder om det blir kallt väder.
Hej! Det var en av tre huvudsäkringen! Vi är glada att det löste sig! Alla tips varit välkomna. Glömde skriva att vi bor i Skåne, sten hus, 3 grader ute just nu. Inne i vardagsrummet 13,5.
Tack ska du ha!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om en huvudsäkrind sagt upp sig, så är det svart i andra delar av huset med och då brukar det var aliksom sparlåga på en del belysning. Så till att börja med, slå ifrån huvudbrytaren på centralen och byt alla 3 säkringar där.
PS Glöm inte ficklampan, det bir svart.
Tack så mycket! Vi gjorde som du skrev och allt är tillbaka till normalt igen 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Johannasweden2 Johannasweden2 skrev:
Hej! Det var en av tre huvudsäkringen! Vi är glada att det löste sig! Alla tips varit välkomna. Glömde skriva att vi bor i Skåne, sten hus, 3 grader ute just nu. Inne i vardagsrummet 13,5.
Tack ska du ha!
Roligt att höra att det löste sig. Börjar kännas rejält kallt inne om man bara har 13,5 °C ! Om det händer fler gånger kan man undersöka om lasterna bör kopplas om i husets el-central så just den säkringen inte blir så högt belastad. Och hjälper heller inte det är det normalt ganska enkelt att uppgradera till 25 A mätarsäkringar men det kostar en slant och månadsavgiften ökar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Roligt att höra att det löste sig. Börjar kännas rejält kallt inne om man bara har 13,5 °C ! Om det händer fler gånger kan man undersöka om lasterna bör kopplas om i husets el-central så just den säkringen inte blir så högt belastad. Och hjälper heller inte det är det normalt ganska enkelt att uppgradera till 25 A mätarsäkringar men det kostar en slant och månadsavgiften ökar.
Tack för tipsen! Jag blir så glad av all hjälp 😄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.