Av någon anledning löser en automatsäkring/dvärgbrytare ut när jag återställer jordfelsbrytare. Jag kan därefter manuellt återställa säkringen utan att den löser ut igen. Varför?

Bakgrund: jag skulle ta bort en lysrörsarmatur som inte behövs i garaget. Den är det enda som matas via kabeln, dvs inget är vidarekopplat från armaturen
Jag släckte med strömbrytaren på vägg och mätte sen med spänningsprovare med två prober mellan alla kombinationer av fas, nolla och jord i plinten i armaturen och såg ingen spänning någonstans.

Spänningsprovare med två prober som används för att mäta olika spänningar mellan fas, nolla och jord i elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots detta löste jordfelsbrytare ut när jag skruvat loss kabeln och drog ut den. Jag förmodar att det trots mätning fanns en liten spänning som jag inte märkte men som jfb triggade på när något ledarpar kom i kontakt. Är det ett rimligt antagande?

Om det stämmer, så: lesson learned, stänger av bättre nästa gång.

Jag gjorde klart (i "mörker"), skruvade ner armaturen och satte dit en kopplingsdosa och skruvade varje ledare i en egen plint i dosan. För framtida bruk.

Gick till källaren och återställde jfb och då gick omedelbart en säkring. Skit..

Går till garage och dubbelkollar dosan. Ser inget konstigt, mätte med multimeter och det är ingen kontakt mellan någon av plintarna. Stänger av en brytare i undercentral i garaget som matar dosan och gör om experimentet i huvudcentralen i källaren, dvs slår av jfb, slår till säkring, slår till jfb och säkringen löser direkt igen. Detta tolkar jag som att det inte är min ändring som har gjort att säkringen löser ut. Det sker nämligen även när garaget och min dosa är bortkopplade.

Slår sen till säkringen igen och den förblir tillslagen. Jag slår på brytaren i undercentralen i garaget och allt verkar fortsätta funka, inget löser ut.

Är det någon strömrusning genom säkringen när jfb återställs som gör att säkringen går? Finns bland annat en frysbox i garaget som gissningsvis hoppar igång direkt. En del belysning går också genom säkringen..

Vad sker..?

Du lyckades nog med det klassiska att kortsluta N och PE när du demonterade armaturen. Det gör att normal belastningsström från andra förbrukare får två vägar att gå varav den ena går utanför JFBn. Så det är fullt normalt.

Vad betjänar den säkring som löser? Det är även av intresse vad som finns på andra grupper i denna central. Det är ett ovanligt men förekommande symptom du har. Det orsakas sannolikt av startströmmar i olika apparater, kanske EMC-filter som laddas. Det behövs dock ganska mycket för att lösa säkringen. Du bör kunna isolera händelsen genom att plugga ur misstänka förbrukare och prova igen. Det vore intressant om du hittade den kombo av förbrukare som orsakar fenomenet.

• Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
Ok, så var det säkerligen med jfb, tack. Lesson learned.

Säkringen betjänar en del uttag och belysning i flera rum boningshuset, samt allt i garaget, och köksfläkten. Fanns ingen tydlig förteckning när jag flyttade in, så nedanstående har jag provat mig fram till vid tidigare undersökning.

Lista över säkringar med nummer 9 för olika rum som garage, kök och vardagsrum, samt funktioner som belysning och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade inte speciellt mycket belysning igång vid tillfället eller förbrukare i uttagen. Teve i vardagsrum och frysbox garage är nog det största, samt köksfläkten.

(Eventuell sökning efter bov eller kombination av bovar, får ske i dagsljus)

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
När du säger det, så finns det en liten NAS (som dock inte startar automatiskt igen, så den var borta efter första gången jfb bröt) och en del nätverksutrustning som dock alla försörjs via nätadapter så det är inga jättegrejer.

När jag slår till säkringen manuellt så drar köksfläkten igång något kort testprogram efter några sekunder. Den klickar och kör fläkt i olika hastighet i några sekunder. Den kan jag nog inte koppla bort lätt tyvärr.

Då är det troligen dina datorprylar. De flesta sådana har switchade nätdelar. Inkommande matning likriktas och får ladda upp en ofta rätt stor kondensator, som den efterföljande elektroniken då får en jämn DC spänning att ta ström från.

Den stora kondensatorn ger (teoretiskt) en perfekt kortslutning tills den laddats upp (handlar om någon millisekund).

Flera sådana aggregat samverkar då, och säkringen löser ut.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Så verkar det vara. Allt sitter dessutom i ett grenuttag med ett spänningsskydd och det kanske bidrar till/förvärrar fenomenet.. den skulle haft någon funktion så att varje uttag slås på med lite fördröjning och inte allt på en gång...

När grenuttaget är avstängt så klarar sig säkringen när jfb slås på igen.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Laserskrivare brukar också vara "tungstartade"

Sådan finns också, men sitter i annat rum bakom annan säkring.

Det är lite upprörande att inte ens nätaggregat till proffs datorer som HP och DELL har strömbegränsning inbyggd.

Detta med ”inrush current” är ett välkänt problem. Som i många sammanhang begränsas. Men komponenterna för begränsningen kan nog kosta ”minst en 50 öring”.

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
A
Använd inte strömställaren som frånskiljare. Skruva ut säkringen istället eller slå av huvudbrytaren nästa gång.

Lesson learned i inlägg tre.

J jahallåja skrev:
Så verkar det vara. Allt sitter dessutom i ett grenuttag med ett spänningsskydd och det kanske bidrar till/förvärrar fenomenet.. den skulle haft någon funktion så att varje uttag slås på med lite fördröjning och inte allt på en gång...

När grenuttaget är avstängt så klarar sig säkringen när jfb slås på igen.
Låter som mina problem. Och @Bo.Siltberg, jag har fortfarande inte löst dem, men det är identifierat att det är nätaggregaten som är problemet. Den säkring där jag satte in en UPS är problemet nästan borta på. På den andra har jag inte haft dator ansluten på slutet och då har det blivit bättre där också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du lyckades nog med det klassiska att kortsluta N och PE när du demonterade armaturen. Det gör att normal belastningsström från andra förbrukare får två vägar att gå varav den ena går utanför JFBn. Så det är fullt normalt.
En fast monterad taklampa i ett källarutrymme har bytts och denna gång bröt jag strömmen med automatsäkring innan något ingrepp gjordes. Det blev mörkt och jag mätte spänning mellan jord, nolla och tändtråd i armaturen innan jag tog ner den och skruvade loss den. Ingen spänning.

När jag klippte kabeln så gick jordfelsbrytaren.

Är detta för att säkringen bara bryter fas, och kortslutning av N och PE har fortsatt samma effekt som vid det tidigare tillfället då JFB löste ut? Är enda sättet att undvika detta att skruva ur kabeln innan den klipps (den behövde kortas för nya armaturen), eller på något vis klippa en ledare i taget?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
En fast monterad taklampa i ett källarutrymme har bytts och denna gång bröt jag strömmen med automatsäkring innan något ingrepp gjordes. Det blev mörkt och jag mätte spänning mellan jord, nolla och tändtråd i armaturen innan jag tog ner den och skruvade loss den. Ingen spänning.

När jag klippte kabeln så gick jordfelsbrytaren.

Är detta för att säkringen bara bryter fas, och kortslutning av N och PE har fortsatt samma effekt som vid det tidigare tillfället då JFB löste ut? Är enda sättet att undvika detta att skruva ur kabeln innan den klipps (den behövde kortas för nya armaturen), eller på något vis klippa en ledare i taget?
Ja, det är för att enbart fas bryts som det blir på detta sätt. Strömmen i nollan kommer delvis att gå genom jord och JFB löser ut.

• Gilla
jahallåja och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.