6 302 läst ·
75 svar
6k läst
75 svar
Säkring kylskåp 10A med 4-ledare
Jag kan ge mig fan på att de klippt den men å andra sidan borde det vara möjligt att dra en helt ny kabel med fyra ledare.
Återstår att se....
Dock skulle det innebära att jag hade sjukt mycket ström till köket
10 a belysning och uttag (nuvarande, delas med badrum, matrum)
10a 4-ledaren (gamla kyl-säkringen -svart)
10a 4-ledaren (gamla kyl-säkringen -brun)
3x16a häll och ugn
Återstår att se....
Dock skulle det innebära att jag hade sjukt mycket ström till köket
10 a belysning och uttag (nuvarande, delas med badrum, matrum)
10a 4-ledaren (gamla kyl-säkringen -svart)
10a 4-ledaren (gamla kyl-säkringen -brun)
3x16a häll och ugn
Jag skulle säga tvärt om, anledningen är att det är två trådar på första skruven på undersidan på huvudbrytaren, den omärkta svarta går till tvåpoliga JFBn, dom tre märkta (L1, L2 & L3) går till fyrpoliga JFBn. Inkommande är grå, svart & brun på ovansidan.tommib skrev:
TS om du har ett mätinstrumentet så kan du mäta på undersidan av JFBn, om du har trefas så ska du få 400V vid mätning mellan dom tre faserna och 230V mellan nollan och faserna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Precis. Om nätet är helt så vet vi du att du har flerfasig matning om du hittar 400V mellan par av ledare. Om du mäter 400V mellan L1-L2, L2-L3, och L3-L1, så vet du dessutom att det är tre faser. (Och när du ändå är igång så mät 230V mellan L1/L2/L3-PEN/Nolla/Jord separat, så råder inga tvivel att det är som det skall).Demmpa skrev:
Se till att instrumentet är inställt på mätning av växelspänning. (Om det står på ström så kan det snabbt bli farligt, och om det står på DC så blir man lätt lurad).
Det har du rätt i. Duh....Demmpa skrev:
Jag skulle säga tvärt om, anledningen är att det är två trådar på första skruven på undersidan på huvudbrytaren, den omärkta svarta går till tvåpoliga JFBn, dom tre märkta (L1, L2 & L3) går till fyrpoliga JFBn. Inkommande är grå, svart & brun på ovansidan.
TS om du har ett mätinstrumentet så kan du mäta på undersidan av JFBn, om du har trefas så ska du få 400V vid mätning mellan dom tre faserna och 230V mellan nollan och faserna.
Stämmer också rätt bra med att man dragit om elstigarna, troligen användes då modern kabel med "rätt" färger.