Vilka färger har ledarna i uttaget i köket?
Bilder underlättar.
Funderingar, kan vara att det är förberett för tvåfasmatning till två uttag, kan vara att den som drog kabeln hade bara fyrledarkabel, kan vara en kabel med bi-ledare.
Det är för lite info för att dra några slutsatser.
Bilder underlättar.
Funderingar, kan vara att det är förberett för tvåfasmatning till två uttag, kan vara att den som drog kabeln hade bara fyrledarkabel, kan vara en kabel med bi-ledare.
Det är för lite info för att dra några slutsatser.
Demmpa: Jag håller med! min info är synnerligen knapphändig. uppskattar dock att du gissar lite. Jag ska lägga upp en bild när jag blir utsläppt från kontoret i kväll.
Jag e ganska säker dock på att den kabeln som inte används idag (ligger löst i kopplingsdosan dosan) är mörkblå
Jag e ganska säker dock på att den kabeln som inte används idag (ligger löst i kopplingsdosan dosan) är mörkblå
Jag är lite orolig över att få ut tillräckligt med watt i mitt kök.
Som jag räknar så blir det:
Diskmaskin 2400 Watt
Kaffebryggare 1500 Watt
köksfläkt 1000 watt
köksmaskin 1000 watt
Belysning etc 100 watt
Micro 1000 watt
Kommer troligtvis inte köra allt på en gång men men
Ugn och induktionshäll går på en egen kabel direkt från centralen.
Tror ni jag kommer kunna använda extraledaren till en egen fas, dvs få 10a extra?
Som jag räknar så blir det:
Diskmaskin 2400 Watt
Kaffebryggare 1500 Watt
köksfläkt 1000 watt
köksmaskin 1000 watt
Belysning etc 100 watt
Micro 1000 watt
Kommer troligtvis inte köra allt på en gång men men
Ugn och induktionshäll går på en egen kabel direkt från centralen.
Tror ni jag kommer kunna använda extraledaren till en egen fas, dvs få 10a extra?
Om du har 3-fas in till elcentralen så är det fullt möjligt att få ut 2*10A från din ledning. Under förutsättning att de två faserna kopplas till olika grupper i din elcentral och att de två andra kablarna är noll ledare och jord.
Nej!R roli skrev:
Det måste vara två olika faser i samma grupp.
Säkringarna får inte vara utspridda, om det är dvärgbrytare så måste säkringarna sitta intill varandra, om det är diezed-central så brukar faserna ligga vågrätt och då måste en två-/trefasgrupp bestå av säkringar i samma lodräta linje.
I privata bostäder bör en flerfasgrupp som matar enfasobjekt avsäkras med en två-/trefasdvärgbrytare.