D
Hej,

I min elcentral finns det en säkring som är märkt kylskåp 10A.

I mitt kök finns det en ledning med fyra ledare som går till den säkringen.

Varför har ledningen 4 ledare?

Vilka färger har ledarna i uttaget i köket?
Bilder underlättar.

Funderingar, kan vara att det är förberett för tvåfasmatning till två uttag, kan vara att den som drog kabeln hade bara fyrledarkabel, kan vara en kabel med bi-ledare.

Det är för lite info för att dra några slutsatser.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Demmpa: Jag håller med! min info är synnerligen knapphändig. uppskattar dock att du gissar lite. Jag ska lägga upp en bild när jag blir utsläppt från kontoret i kväll.

Jag e ganska säker dock på att den kabeln som inte används idag (ligger löst i kopplingsdosan dosan) är mörkblå

D
dragningen gjordes för minst 30 är sedan.

Förberett för ett frysskåp bredvid?

D
Inte troligt, köket är på 6-7 m2 men de kanske hade storhetsvansinne

D
Jag är lite orolig över att få ut tillräckligt med watt i mitt kök.

Som jag räknar så blir det:

Diskmaskin 2400 Watt
Kaffebryggare 1500 Watt
köksfläkt 1000 watt
köksmaskin 1000 watt
Belysning etc 100 watt
Micro 1000 watt

Kommer troligtvis inte köra allt på en gång men men

Ugn och induktionshäll går på en egen kabel direkt från centralen.

Tror ni jag kommer kunna använda extraledaren till en egen fas, dvs få 10a extra?

D
Kan mycket väl vara så att det är en tvåfasmatning.....

innebär det att jag från den ledningen kan få ut 2x10A?

Om du har 3-fas in till elcentralen så är det fullt möjligt att få ut 2*10A från din ledning. Under förutsättning att de två faserna kopplas till olika grupper i din elcentral och att de två andra kablarna är noll ledare och jord.

R roli skrev:
Under förutsättning att de två faserna kopplas till olika grupper i din elcentral och att de två andra kablarna är noll ledare och jord.
Nej!
Det måste vara två olika faser i samma grupp.

Säkringarna får inte vara utspridda, om det är dvärgbrytare så måste säkringarna sitta intill varandra, om det är diezed-central så brukar faserna ligga vågrätt och då måste en två-/trefasgrupp bestå av säkringar i samma lodräta linje.
I privata bostäder bör en flerfasgrupp som matar enfasobjekt avsäkras med en två-/trefasdvärgbrytare.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tror bara jag har en fas in 25A

• Elektrisk säkringspanel med en huvudströmbrytare och flera märkta säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklad bild på ett elschema och text om gruppsäkring med notering om en fas in 25A i en byggprojektsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Kan det vara så att nr 14 "reserv" är den där ledaren som jag hittat i kabeln till kyl/frys (nr 6). Dvs den jävla ledningen som frågan ursprungligen handlade om?

Demmpa Demmpa skrev:
Det måste vara två olika faser i samma grupp.
Det var så jag tänkte men det blev fel när jag skrev. Fasen att det alltid skall vara så svårt att i text förklara det man tänker.......:oops:

Köksfläkten kan väl omöjligen dra 1000W?

D
useless useless skrev:
Köksfläkten kan väl omöjligen dra 1000W?
nä men kanske 500 watt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.