Jag är ganska el kunnig men det här gjorde mig fundersam. Vi har en strömbrytare med 2 vippar som styr takbelysningen. 2 lysrör på varje vippa. För att tag sen börja proppen gå när man stängde av den högra, man kunde se en liten blixt samtidigt men det här händer bara ibland. Jag antog att brytaren var dålig så bytt ut den och samma sak händer..
Någon med erfarenhet som vet vad som kan hända. Det kan väll bara vara lysrörs armaturen eller tak dosan som något är fel. Men vad ja, det är utanför min expertis.

Är det gamla lysrörsarmaturer med kvicksilverrör, drossel och kondensator? De kan ge en "puls" när strömmen bryts, men jag har aldrig hört talas om att det löser en säkring. Vad är det för typ och storlek på säkringen? Blixten ser du i strömbrytaren? Armaturen är troligen trasig. Kanske kan en trasig kondensator orsaka detta.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det gamla lysrörsarmaturer med kvicksilverrör, drossel och kondensator? De kan ge en "puls" när strömmen bryts, men jag har aldrig hört talas om att det löser en säkring. Vad är det för typ och storlek på säkringen? Blixten ser du i strömbrytaren? Armaturen är troligen trasig. Kanske kan en trasig kondensator orsaka detta.
Jag vet bara att det är väldigt gamla armatur inte med med LED alltså. Säkring är 10A och blixten är mer ett sken man ser mellan knapparna precis när det slår ifrån så går säkringen. Är kondensator och glimtändare samma sak? Jag kan testa att byta med ett led rör eller byta glimtändare.

Glimtändare är något annat, den är endast med i starten av lysröret. Jag tror inte du får någon förändring genom att byta glimtändare eller rör, inte ens LED-rör. Utan jag tror att du behöver koppla bort både drossel och kondensator och sätta i LED-rör. Men kanske är armaturen så gammal att alla ledningar behöver bytas också.

Här är en bild med kondensator, drossel och avstörningskondensator som kan finnas.

Bild av en lysrörsarmatur med tydligt markerad kondensator, drossel och avstörningskondensator för elektriskt system.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Glimtändare är något annat, den är endast med i starten av lysröret. Jag tror inte du får någon förändring genom att byta glimtändare eller rör, inte ens LED-rör. Utan jag tror att du behöver koppla bort både drossel och kondensator och sätta i LED-rör. Men kanske är armaturen så gammal att alla ledningar behöver bytas också.

Här är en bild med kondensator, drossel och avstörningskondensator som kan finnas.

[bild]
Ok tack ska testa att koppla bort dessa och sätta i ett led rör återkommer när jag har tid att fixa det 👍

Är det bara en strömbrytare, eller kan du tända/släcka på flera ställen ?

nisse123 nisse123 skrev:
Är det bara en strömbrytare, eller kan du tända/släcka på flera ställen ?
Bara 1

Skulle vilja se en bild på baksidan av brytaren.
Låt säga att det är en trapp där tändtråden ligger på gemensam, fasen på ena utgången och en vidarekopplad nolla på den andra utgången, i teorin skulle ljusbågen som uppstår vid släckning kunna kortsluta fas/noll.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Skulle vilja se en bild på baksidan av brytaren.
Låt säga att det är en trapp där tändtråden ligger på gemensam, fasen på ena utgången och en vidarekopplad nolla på den andra utgången, i teorin skulle ljusbågen som uppstår vid släckning kunna kortsluta fas/noll.
Nu är det en kronbrytare som TS har.

nisse123 nisse123 skrev:
Ja det är kron från elko, det är tänd tråden längst till höger som verkar vara problemet Jag vet inte hur ljusbågen bildas men har inte hunnit köpt något lysrör än.

nisse123 nisse123 skrev:
Finns ju dubbeltrapp också.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Finns ju dubbeltrapp också.
Ok glömde att återkomma, men bytte till led rör och bygel och det funkar fint nu

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.