11 146 läst ·
48 svar
11k läst
48 svar
Säkra uttag kök med 16 A?
Ja.yxis skrev:
Om det är så att det är krav på en särskilt storlek av säkring så skall det stå uttryckligen "Max avsäkring 10 A" eller liknande, Men jag tror inte det är tillåtet för stickproppsansluten utrustning, sådan skall alltid ha sitt eget skydd inbyggt så att säga. För fast installerad utrustning kan det finnas, men då har man ju oftast en egen säkring till just den apparaten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Brukar ni se att det står "max NN A" i stickproppsanslutna apparater. Det brukar inte jag.
Det brukar stå på en del maskiner tex diskmaskiner men oftast står det inget.
Och Alfredo, naturligtvis säkrar jag en "apparat" med den max säkring som ev står angivet på "apparaten", om det är automater eller smältsäkringar som använd spelar ingen större roll. När det gäller tex motorskydd och dom är för "små" effekter är det ofta att dom ska säkras 4 eller 6 A, det beror på att dom inte tål större kortsluningsströmmar utan att "brinna upp".
Och Alfredo, naturligtvis säkrar jag en "apparat" med den max säkring som ev står angivet på "apparaten", om det är automater eller smältsäkringar som använd spelar ingen större roll. När det gäller tex motorskydd och dom är för "små" effekter är det ofta att dom ska säkras 4 eller 6 A, det beror på att dom inte tål större kortsluningsströmmar utan att "brinna upp".
Redigerat:
Det brukar vara så att om effektfaktorn är mindre än 0,9 så måste strömmen stå, annars går det bra med effekten. Det innebär t.ex. att det nästan alltid står ström på switchade nätdelar, för de har väldigt låg effektfaktor vid liten last.
Och "Max 1,5 A" innebär inte att det är max säkring 1,5 A, det innebär att apparaten drar max 1,5 A.
Och som sagt var, mig veterligen kräver i stort sett alla apparatstandarder att apparaten i själv har skydd mot brand, den får inte förlita sig på installationssäkringen för annat än ren kortslutning mellan fas och skyddsjord (medicintekniska produkter får inte ens det, är de skyddsjordade så måste de ha dubbla säkringar eftersom med vändbar stickpropp vet man inte vilken som är fas och nolla).
Och "Max 1,5 A" innebär inte att det är max säkring 1,5 A, det innebär att apparaten drar max 1,5 A.
Och som sagt var, mig veterligen kräver i stort sett alla apparatstandarder att apparaten i själv har skydd mot brand, den får inte förlita sig på installationssäkringen för annat än ren kortslutning mellan fas och skyddsjord (medicintekniska produkter får inte ens det, är de skyddsjordade så måste de ha dubbla säkringar eftersom med vändbar stickpropp vet man inte vilken som är fas och nolla).
Står det: Max 10 A och sedan symbolen för säkring (rektangel med ett sträck rakt genom), så betyder det att man får säkra max 10 A. Står det på nått annat vis betyder det nått annat tex 230V 105 mA~50 Hz då betyder det att förbrukningen är just 105 mA . Jag har vid ett flertal tillfällen kopplat/installerat apparater med text och symbol som i det första exemplet, det är helt olika saker.
Så sluta gissa, jag är tvärsäker.
Så sluta gissa, jag är tvärsäker.
Jag håller med Nerre, ingen stickproppsansluten utrustning kan kräva några överväganden i matande uttags avsäkring. I fallet med don av typ Schuko är det inget som hindrar att använda 16A, men det kan ju vara onödigt i de flesta fall, dock formellt riktigt.
Typiskt har tex vissa diskmaskiner märkskylt av typen elmont nämner, skulle vara intressant att veta hur de kommit till, troligtvis överdriven pedagogik vid utformningen.
Typiskt har tex vissa diskmaskiner märkskylt av typen elmont nämner, skulle vara intressant att veta hur de kommit till, troligtvis överdriven pedagogik vid utformningen.
Är du helt säker på att de varit stickproppsanslutna? För som jag skrev så är det helt ok att ange max avsäkring för en fast installerat utrustning, eftersom den normalt sitter på en helt egen grupp.elmont skrev:
Men en stickproppsansluten utrustning kan flyttas mellan olika uttag och det finns inget sätt för den som sätter i stickproppen att veta vad uttaget är avsäkrat med.
Sen kan det såklart förekomma att tillverkare märker sina produkter felaktigt. Eftersom jag arbetar med typprovning och certifiering av elektriska apparater så vet jag att många tillverkare tyvärr inte har full koll på kraven i standarderna och i och med CE-märkning så finns det oftast inte krav på att nån tredje part har utvärderat produkten. Då blir det tyvärr en hel del felaktigheter på marknaden.
elmont skrev:Står det: Max 10 A och sedan symbolen för säkring (rektangel med ett sträck rakt genom), så betyder det att man får säkra max 10 A. Står det på nått annat vis betyder det nått annat tex 230V 105 mA~50 Hz då betyder det att förbrukningen är just 105 mA . Jag har vid ett flertal tillfällen kopplat/installerat apparater med text och symbol som i det första exemplet, det är helt olika saker.
Så sluta gissa, jag är tvärsäker.
Inte för att vara näsvis men har du något som styrker detta? Vad jag har förstått så är säkringen enbart till för att säkerhetsställa naläggningen i huset, inte apparaterna som kopplas in?
Jag håller också med Nerre. Det kan inte rimligen krävas att den som sätter in en stickkontakt i ett uttag vet med vilken säkring uttaget är skyddat, inte ens om det är en diskmaskin. Står det Max 10A säkring så måste det innebära att den antingen är avsedd för fast installation eller inte uppfyller kraven (eller att det finns en intern säkring i apparaten som om den byts inte får överstiga 10A).
Håller också med om att säkringarna i centralen enbart ska skydda ledningarna till uttaget, Men det som kan ställa till det är väl att man ska följa tillverkarens anvisningar och har tillverkaren angett Max 10 A säkring så är det väl det som gäller i första hand. Och det har även jag sett, i alla fall på diskmaskiner, sedan kan det mycket väl vara som Nerre skriver att det är en text som egentligen är "felaktig" men det är väl fortfarand den text som man ska rätta sig efter. För det är ju i första hand installationsanvisningen som är "rättessnöret".
Nja, regulatoriskt är det tillämpbara direktiv och standarder som är rättesnöret. En tillverkare kan inte friskriva sig från vad som helst bara genom att hänvisa till installationsanvisningen. Jag har svårt att tro att det kan vara godkänt att en tillverkare kan ha ett krav på särskild avsäkring på vägguttaget för att brandsäkra en apparat med stickkontakt. Det är en för allvarlig säkerhetsrisk för att bara hänföra till bruxet eller märkplåten, och det måste förutsättas att en vanlig användare inte har en aning om vad "Max 10A säkring" betyder.spik99 skrev:
Vad jag har lärt mig är det tillverkare som sätter ribban och deras anvisningar ska följas, gör man inte det fråntar man tillverkaren ansvaret för varan och dess funktion. I dom fall jag har sett skylt med max A på maskin har det även stått i dom medlevererade installationsanvisningarna.
Ja men det måste väl ändå vara inom rimliga gränser. Vore det OK för en tillverkare att exempelvis kräva avsäkring med 100 mA? Vilken normalkonsument skulle överhuvudtaget förstå vad som menas?spik99 skrev:
