Eller så kan han ju svarva till metallproppar och byta själv och behålla sitt 16A abonnemang. Jag menar det kostar säkert en timma att få det utfört på ett "regelrätt" sätt, och dom pengarna kan ju användas till betydligt angelägnare saker.

huvudsäkringarna är dessutom plomberade så är det i mitt skåp och det är inget man bryter olovligt.jag fick säkrat ner kostade 200:- det är det värt och slippa åtal

linasis skrev:
Har en gång i tiden haft 20 på huset men nu är det lite klent efter att induktionshällen blev installerad...
Det måste föreligga ett missförstånd här.
Spisen drar inte mer (behöver inte högre effekt) för att det är en induktionshäll.
Snarare tvärt om.

Det låter som att hällen bara är felkopplad.
Det kostar ju rätt mycket per år att "säkra upp" anläggningen.
Det skall väl inte behövas för att man byter spis!

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
linasis skrev:
Frågan va fortfarande inte om det behövdes behörighet utan hur själva meddelandet till elbolaget ser ut. Har man inget svar på detta behöver man heller inte kommentera?!?
Bara för att vara extra tydlig: 1) Vi har i allmänhet inte den här tonen mot varandra här. Särskilt som du 2), inte verkar förstå vad som sägs till dig. Det handlar inte om huruvida detta är ett enkelt/säkert/lämpligt hemmapul eller inte. UTAN ATT din nätägare INTE GODKÄNNER en anmälan om ändrade mätarsäkringar från någon annan än en behörig elinstallatör som är anmäld för arbete i nätägarens nät och godkänd av denna.

Om vi bara pratar uppsäkring som sådan, så kan du naturligtvis göra det. Men då begår du brott mot (antagligen) elinstallatörsförordningen och dessutom skyldig till olovlig kraftavledning. Till skillnad från brott mot första lagen, där vi inte hittat något enda dom mot någon som installerat korrekt så finns det en hel skrälldus domar om olovlig kraftavledning. Att skicka in ett PAPPER till sin nätägare där man svart på vitt talar om att man tänker begå det brottet (det blir ju resultatet av en ändringsanmälan av annan än den som är godkänd av din nätägare) är ju alldeles särdeles dumt!

• Gilla
Dizzy84 och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med KOW, hällen måste vara 1-fas-kopplad eller nåt.
Man ska inte behöva höja huvudsäkring bara för det.

Du känner ingen av elverksmontörerna? Och kan be denne att svänga förbi nån dag och höja åt dig.
Brukar kosta max en fika.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Visst har många moderna induktionshällar högre effekt än en traditionell gammal spis. Den "drar" inte mer (gör inte av med mer energi), men den gör det snabbare. Ligger man på gränsen av att klara sig med 16A kan mycket väl uppgradering av häll ställa till problem. Med stor sannolikhet går problemet att åtgärda med balansering av laster mellan faserna och/eller en effektvakt.

Det skiljer ju rätt mycket mellan olika nät vad gäller prisskilnad mellan 16, 20 och 25A abb, inte säkert att uppsäkring är dyrare än andra åtgärder innom överskådlig framtid.

Ja, jag har väl bara haft tur då, som hittills under 4 år inte har haft något avbrott pga överbelastning.

Nja... Det resonemanget köper jag inte rakt av.

KnockOnWood skrev:
Ja, jag har väl bara haft tur då, som hittills under 4 år inte har haft något avbrott pga överbelastning.

Nja... Det resonemanget köper jag inte rakt av.
Vi måste också ha tur som kör bergvärme, induktionshäll, tvättmaskin, torktumlare, elvärmegolv i badrum mm. Gärna samtidigt. På 16A alltså.

Det där med att det kostar mer att säkra upp beror väl på nätägaren? Jag bor i Göteborg och har säkrat till 35A, vilket jag absolut inte behöver. Det kostar mig dock inget extra så jag låter det vara.

Men då bor du inte i ett vanligt bostadshus, för till "vanliga" bostäder använder man aldrig 63 A mätarskåp/mätartavlor utan max 25 A servicer.

Är inte ovanligt att det skiljer runt 1000 kr i årsavgift mellan 16 och 25

Kör med 16 A till indutinshäll ugn o en del andra förbrukningar har aldrig varit problem

magnetens skrev:
Är inte ovanligt att det skiljer runt 1000 kr i årsavgift mellan 16 och 25
Hos mitt nätföretag, Södra Hallands Kraft, kostar 16A 2200 kr/år och 25 A 4970 kr/år.
230 kr per månad är en bra slant för "ingenting".

elmont skrev:
Men då bor du inte i ett vanligt bostadshus, för till "vanliga" bostäder använder man aldrig 63 A mätarskåp/mätartavlor utan max 25 A servicer.
Vanlig villa i Göteborg, vad som finns i gatan vet jag inte men det står 35A på räkningen jag får...

Det är mycket ovanligt, för att kunna ha en 35 A säkring måste man ha ett mätarskåp och ledning som klarar 63 A. Servicerna är i vanliga villor för max 25 A och har då säkringar av strorlek Gll, nästa steg är max 63 A (som man måste ha för att kunna använda 35 A proppar) och då använder man det större skåpet och den större storleken Glll på säkringarna även den matande kabeln är större (16 mm2) . Eftersom det större skåpet och även kabeln kostar ca 3 ggr så mycket använder man aldrig den grövre om man inte måste. Dom få gånger man hittar så stor service i villor brukar vara när man konverterat någon mindre industri/affär mm till bostad.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.