Vi har fått ett erbjudande från Fortum att säkra ned vår huvudsäkring från 25A till 20A. Det ska tydligen ge oss en något lägre kostnad.

Nu är frågan om man törs göra det. Vi har en ganska normal villa. Efter installation av en bergvärmepump är årsförbrukningen ca 16 000 kWh. Boyta ca 120 kvm plius källare.

I övrigt har vi som ganska normala elapparater som tvättmaskin, golvvärme i badrum, tumlare, elspis m m.

Kan nån tipsa om hur vi ska göra??

Stoppa i 20A-säkringar redan nu och se om ni får problem! Mindre säkringar går alltid att stoppa i!

Byt till 20A säkringar och se om ni klarar er på det innan Fortum får komma och byta bottenpluggar. Mindre storlekar på säkringen fungerar alltid i hålet.
Tyvärr är det inte mitt i vintern och huset förbrukar inte som mest ström, så man vet hur mycket det blir som mest.

Hur mycket kostar det dig att få bytt huvudsäkringarna ?

//Jimmy

Ja det är ingen fara med 20 A när man har värmepump, men är du tveksam kan du prova genom att skruva i 20 A i stället för 25 A. Det kan du göra själv det är bara att byta säkring, men som jag sa 20 A ska inte vara några problem.
Ps.
du kan klara dig med 16 A i huvudsäkring om du monterar in en effektvakt

Mitt hus från -49 är på 120kvm i 1½ plan och det har värmts med en elpatron på 9kwh i en gammal oljepanna, källaren värms dock inte. Då var det säkrat till 16 A... Eftersom det inte fanns någon effektvakt som höll tillbaka elpatronen så kunde det hända att man fick byta en säkring om frugan bakade bullar och jag råkade tända en bygglampa, eller dammsugaren... Då förbrukade vi 27-28000kwh/år.

Jag kan som lekman inte tänka mig annat än att du kan gå ner till 20 A, kanske även ner till 16 också.

Hejsan

Du kan gå ner till 20 A utan några större problem
med tanke på vad du förbrukar i villan.

Tack så mycket för alla bra svar och synåunkter. Bytet kostar enligt Fortum ingenting och görs i sambande med att de byter till elmätare med fjärravläsning.

Det kommer nog att räcka med 20A.

Har 20A på mitt 120m2 hus + 20m2 uthus. Direktel på allt.
Gick upp till 20A när jag la på uthuset. Före det höll det med 16A. Gör av med 18-20' KWH

Exempel, kan man räkna så?

Elpatronens effekt 9kW
3-fas 400V

9000/400=22.5 (Måste man då ha en 25A?)

Måste man inte ta pannans (elpatronens) maxeffekt med i beräkningen när man säkrar ner? Den totala årsförbrukningen kan väl inte räcka som mått på val av säkring?

Effektvakt kanske löser en del men om så är fallet skulle ju de flesta klara sig med 16A eller är det maxeffekten kontra spänning en som avgör lägsta möjliga säkring? (Är det max effekten på patronen som avgör vilken A man kan välja?)

E.ON vill ha 4000 kr/år för 25A och knappt 1000 kr/år för 16A... gissa vad man väljer om det inte gör huset helt obrukbart. Det är olika överföringskostnader för de olika säkringarna.

Jag antar att normalhusens övriga elprylar klarar sig med 16A.

mbn skrev:
Exempel, kan man räkna så?

Elpatronens effekt 9kW
3-fas 400V

9000/400=22.5 (Måste man då ha en 25A?)

QUOTE]

Eftersom det är 3-fas, får man dela på roten ur 3 också;
9000/400/1,73= ca 13A

mbn skrev:
E.ON vill ha 4000 kr/år för 25A och knappt 1000 kr/år för 16A... gissa vad man väljer om det inte gör huset helt obrukbart. Det är olika överföringskostnader för de olika säkringarna.

Jag antar att normalhusens övriga elprylar klarar sig med 16A.
Vi hade 20A tidigare och fick byta säkringar ganska ofta. Särskilt runt jul-tid då många förbrukare är igång samtidigt. Plus elvärmen för 200+ kvm.

Så det lät lite ologiskt att säkra ner, men vi installerade effektvakt och gick faktiskt ner till 16A. Har inte haft något problem efter det.

Så det är fullt möjligt att gå ner.

Hejsan Per

Du kan klara dig med 3 * 16 A i huvudsäkring om du monterar in en effektvakt

/ EL Installatörs Studerande

P Per skrev:
Vi har fått ett erbjudande från Fortum att säkra ned vår huvudsäkring från 25A till 20A. Det ska tydligen ge oss en något lägre kostnad.

Nu är frågan om man törs göra det. Vi har en ganska normal villa. Efter installation av en bergvärmepump är årsförbrukningen ca 16 000 kWh. Boyta ca 120 kvm plius källare.

I övrigt har vi som ganska normala elapparater som tvättmaskin, golvvärme i badrum, tumlare, elspis m m.

Kan nån tipsa om hur vi ska göra??

Elbolaget brukar ha en energirådgivare man kan prata med.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi få hoppas att det redan löst sej, efter sisådär 13 år efter:))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.