Vi har ett lite större hus, en gammal skola på 1040 m2. Som ni kanske märkt så är elpriset ganska högt nu, och vi vill sänka elräkningen. Vår förbrukning är ganska låg, cirka 10 MWh per år, men huvudsäkringen är på det, för vårt behov, aningen överdrivna 86A (har för mig att det var 86, kan vara något i närheten). Anledningen är att det finns en ventilationsanläggning säkrad med 63A (trefas) som kanske var bra när det var 150 förskolebarn, men knappast för två vuxna, så den använder vi inte, och någon gång kommer jag att riva ut den. Det fanns också ett storkök, med storköksfrysar, stekbord, varmlufts/ångugn, 100-liters gryta, storköksdiskmaskin osv som vi avhändat, och inte behöver ta höjd för.
Så, planen är att säkra ner till något rimligare, säg 25 eller 36A (vill kunna svetsa och sånt ibland, så lite marginal är bra), och därigenom sänka kostnaden.
Nu tänker jag naturligtvis inte göra kopplandet själv, det är behörighetsjobb.
Min fråga är var jag börjar, hur ser processen ut? Snacka med elbolaget, eller snacka med en elektriker?
Behöver det göras mer? Jag tänker, är det OK att det finns kvar 63A säkringar (som iofs inte sitter på något som är igång) efter en 25A huvudsäkring?
Så, planen är att säkra ner till något rimligare, säg 25 eller 36A (vill kunna svetsa och sånt ibland, så lite marginal är bra), och därigenom sänka kostnaden.
Nu tänker jag naturligtvis inte göra kopplandet själv, det är behörighetsjobb.
Min fråga är var jag börjar, hur ser processen ut? Snacka med elbolaget, eller snacka med en elektriker?
Behöver det göras mer? Jag tänker, är det OK att det finns kvar 63A säkringar (som iofs inte sitter på något som är igång) efter en 25A huvudsäkring?
Moderator
· Stockholm
· 57 797 inlägg
Anlita en elektriker, elfirman kommer att utföra arbetet och anmäla det till nätbolaget. Du måste låta en elfirma göra anmälan om nedsäkringen, annars bryr sig inte nätbolaget om det.
En bild säger mer än tusen ord...
Det finns direktmätning till 80 A som jag känner till, ev högre.
Ombyggnad av mätarplatsen är ditt problem. Du anlitar en elektriker som sedan sköter all kontakt med nätägaren.
Det finns direktmätning till 80 A som jag känner till, ev högre.
Ombyggnad av mätarplatsen är ditt problem. Du anlitar en elektriker som sedan sköter all kontakt med nätägaren.
Och det är bara att byta säkringar och göra en ändringsanmälan, säkringsbytet går på 5 minuter. Tala om för elektrikern att det sitter 000 knivsäkringar så tar han med nya av rätt storlek, sedan tar det en halvtimme att fixa med anmälan.T Troberg skrev:
...och ett problem är att vi inte har det. Med 80A säkringar spelar det ingen roll, de går inte ändå, men säkrar vi ner så kan det hända.
Sedan, diazed kan jag köpa var som helst. ÖoB, Clas, Jula, Biltema, ICA Maxi, macken. Står man utan en helg så gör det skillnad.
Sedan, diazed kan jag köpa var som helst. ÖoB, Clas, Jula, Biltema, ICA Maxi, macken. Står man utan en helg så gör det skillnad.


