3 300 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Saknas tätbotten och dränering i installationsschakt - prisuppskatttning
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Lyssna också på detta som @hempularen skriver, man behöver inte alltid stånga sig blodig. Ett billigt vattenlarm funkar om du vill sovs gott om natten. I värmesystem är mängden vatten väldigt begränsadH hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag kanske har missuppfattat, men jag får känslan av att detta gäller en anmärkning från en överlåtelsebesiktning, och det handlar om hur mycket säljaren skall stå för i detta "fel". Men det är inte ett fel.
Precis. Det är inget fel eftersom det var en godkänd konstruktion när den gjordes. Visst kan det ändå vara bra att förbättra vattensäkerheten för sin egen skull, men frågan är om det är värt mödan? Eftersom det är värmesystemet så är det en begränsad mängd vatten som kan rinna ut vid eventuellt läckage. Flytspackling av ett krångligt utrymme i efterhand är lite besvärligt eftersom man måste få tätt åt alla håll så inte spacklet rinner iväg.
Sätt upp det på att-göra-listan och gör det i samband med någon framtida renovering. Sätt in ett larm tills vidare.
Sätt upp det på att-göra-listan och gör det i samband med någon framtida renovering. Sätt in ett larm tills vidare.
E
elilha648
Medlem
· västra götaland
· 14 inlägg
elilha648
Medlem
- västra götaland
- 14 inlägg
Ska försöka svara på allt..
Rören på bild 1 är golvvärmevatten, på bild nr 2 ser man kanske att ovanför är det inkommande vatten (svarta rören tror jag). Ovanför det i sin tur el.
Det är vägg innanför regnbågen i sin tur, som jag kommer ihåg det. Kan man gjuta in innanför ev? Eller plocka bort regnbågen? (Svårt för er att svara på men men..)
Tack för förslag med vattenlarm. Det vi inte får då är en lösning som också hjälper till att minimera skada, men det kanske räcker att få en signal.
Rören på bild 1 är golvvärmevatten, på bild nr 2 ser man kanske att ovanför är det inkommande vatten (svarta rören tror jag). Ovanför det i sin tur el.
Det är vägg innanför regnbågen i sin tur, som jag kommer ihåg det. Kan man gjuta in innanför ev? Eller plocka bort regnbågen? (Svårt för er att svara på men men..)
Tack för förslag med vattenlarm. Det vi inte får då är en lösning som också hjälper till att minimera skada, men det kanske räcker att få en signal.
Om tappvattnet går på samma ställe så kan det såklart ställa till med lite större skada vid ett eventuellt läckage. Bild två är lite otydlig, men när du säger det så skulle det kunna vara en vattenmätare man ser ovanför GV-fördelaren...
Men, som sagt var, jag hade avvaktat och planerat in det tillsammans med något kommande jobb istället för att ta dit någon bara för att fixa den detaljen. Sen är det ju inte särskilt svårt att fixa själv, bara lite knöligt att komma åt att täta alla skrymslen innan man häller i spackel.
Men, som sagt var, jag hade avvaktat och planerat in det tillsammans med något kommande jobb istället för att ta dit någon bara för att fixa den detaljen. Sen är det ju inte särskilt svårt att fixa själv, bara lite knöligt att komma åt att täta alla skrymslen innan man häller i spackel.
E
elilha648
Medlem
· västra götaland
· 14 inlägg
elilha648
Medlem
- västra götaland
- 14 inlägg
Mitt förra svar verkar ha försvunnit?
Nåja, nytt försök
Tack för alla svar!!!
rören på bild 1 är golvvärmevatten. Ovanför dessa finns röret för inkommmande vatten (svarta rör i bild 2 tror jag), ovanför dessa i sin tur el..
Ok, om det är regnbågen som är problemet.. Innanför "regnbågen" finns iaf en vägg (och ett rör som jag inte vet vad det är). Kanske går att gjuta in bakom det partiet också? (Vad det så du menade hempularen, eller var det en allmän kommentar på slutet?)
Ja, vattenlarm är en bra idé. Men oavsett om det går att få till en gjutning och manschetter enligt standard eller inte så är det väl bra att försöka göra det också?
Vi blev lite uppskrämda av besiktningsmannen som sa att hemförsäkringen inte kommer att täcka ev skador om det inte ör gjort enligt standard, därav alla frågor nu
Nåja, nytt försök
Tack för alla svar!!!
rören på bild 1 är golvvärmevatten. Ovanför dessa finns röret för inkommmande vatten (svarta rör i bild 2 tror jag), ovanför dessa i sin tur el..
Ok, om det är regnbågen som är problemet.. Innanför "regnbågen" finns iaf en vägg (och ett rör som jag inte vet vad det är). Kanske går att gjuta in bakom det partiet också? (Vad det så du menade hempularen, eller var det en allmän kommentar på slutet?)
Ja, vattenlarm är en bra idé. Men oavsett om det går att få till en gjutning och manschetter enligt standard eller inte så är det väl bra att försöka göra det också?
Vi blev lite uppskrämda av besiktningsmannen som sa att hemförsäkringen inte kommer att täcka ev skador om det inte ör gjort enligt standard, därav alla frågor nu
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
För att få till manchetter måste rören släppas från fördelaren och träs över, skulle inte göra mig det besväret om jag kände mig osäker.E elilha648 skrev:Mitt förra svar verkar ha försvunnit?
Nåja, nytt försök
Tack för alla svar!!!
Vi blev lite uppskrämda av besiktningsmannen som sa att hemförsäkringen inte kommer att täcka ev skador om det inte ör gjort enligt standard, därav alla frågor nu![]()
Besiktningsmännen är bra på att vara otydliga och är inte alltid 100% med själva tyvärr.
E
elilha648
Medlem
· västra götaland
· 14 inlägg
elilha648
Medlem
- västra götaland
- 14 inlägg
Tack för alla svar!
Ett par följdfrågor då, om ni orkar..
När ni skriver att det är enligt reglerna, menar ni att det är det även om tappvattnet går där? Och är det verkligen enligt reglerna även om huset byggdes efter att de nya reglerna kom 2005? Vill bara säkerställa
(Och nej, det handlar inte om att klämma säljaren på pengar, vi har redan fått lite avdrag pga denna avvikelse. Både säljare och besiktningsman tycker nämligen att det är en avvikelse. Kontraktet är underskrivet och klart och alla nöjda och glada)
Tack igen!
När ni skriver att det är enligt reglerna, menar ni att det är det även om tappvattnet går där? Och är det verkligen enligt reglerna även om huset byggdes efter att de nya reglerna kom 2005? Vill bara säkerställa
(Och nej, det handlar inte om att klämma säljaren på pengar, vi har redan fått lite avdrag pga denna avvikelse. Både säljare och besiktningsman tycker nämligen att det är en avvikelse. Kontraktet är underskrivet och klart och alla nöjda och glada)
Tack igen!
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Läser man branschreglerna för just tappvatten från 2005 står följande, läs A.2.E elilha648 skrev:Tack för alla svar!
Tack igen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det innebär ju att för att nå upp till säkert vatten 2005 behöver du göra denna insatts, sen om det är byggnadstekniskt möjligt är ju fortfarande svårt att avgöra då det är lite för dåliga bilder och rörigt.
Om jag får säga det själv så tycker jag att hela det teknikutrymmet ser ut som någon bara kräkts in sladdar och grejer i en salig röra.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Har du kommit vidare i detta @elilha648 ?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden