Självfallet tar den som blir falskeligen anklagad illa vid sig och lika självfallet blir den som haft kontroll över ekonomin misstänkt om det verkar saknas medel. Det går inte att komma runt.

Ändå måste sådana frågor emellanåt redas ut.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, vid dödsfall så spärras alla konton och bara någon, med fullmakt från samtliga dödsbodelägare, kan komma åt uppgifter om transaktionerna och i vissa fall inte ens denna person.
Spärras dom verkligen hårt då? Vill minnas att min farsa betalade nå räkningar åt morsan efter att hon dog och även om man inte får så gick det ju iallafall..........
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur det är att få ut information på " övertid" vet jag inte, men att ta ut pengar ( om man nu lyckas med det ) utan dödsboets fullmakt, räknas väl som "trolöshet mot huvudman" eller liknande och är säkert straffbart.
i praktiken så får man inte göra ett dyft efter att personen dött...........Det är ju först när det finns ett dödsbo och den som sköter det får mandat att göra det saker kan rulla på igen. Inget ovanligt att en del räkningar förfaller och tom går till fogden om det drar ut på tiden. Allt är egentligen straffbart om man gör nånting utan att man är "behörig"

Att betala andras räkningar fast med sina egna pengar går ju alltid. Du får gärna betala mina ;)

Bägge mina föräldrar avled under sommaren 2018 och bägge gångerna så spärrades kontona, internetbanken och betalkorten av banken inom någon dag. Men jag fick bägge gångerna ett vårdnadsintyg av begravningsbyrån som gjorde att jag kunde fortsätta att betala räkningar åt dödsbona fram till dess att bouppteckningarna blev klara. När bouppteckningarna blir registrerade gäller dessa istället som legitimationshandling.

Man kan inte betala vad som helst eller göra vilken banköverföring som helst bara för att man har ett vårdnadsintyg. Alla räkningar måste betalas över disk på bankkontoret och banken kontrollerar varenda räkning för att säkerställa att den verkligen tillhör dödsboets löpande utgifter.Rent praktiskt så betalade jag mindre löpande utgifter med mina egna privata pengar som jag sedan fick tillbaka i samband med arvskiftet.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Som dödsbodelägare bör ni kunna få ut information om transaktioner från den avlidnes konto. Det är dock inget banken skickar ut lättvindigt. Främst måste ni kunna verifiera att ni är dödsbodelägare, och ni behöver även uppge ett godtagbart syfte, t ex att det finns misstankar om ej registrerade förskott på arv.
Boutredningsman kostar en del, så om det inte finns så mycket i dödsboet idag, kan det ju vara en fördel om ni får lite kött på benen först. Finns det tydliga tecken på fuffens kan det vara lönt att anlita en boutredningsman som kan dra processen vidare.
De banker man varit i kontakt med har sagt nej till att ge ut någon transaktionslogg. Finns det något annat vis att göra en egen liten utredning innan man drar in boutredningsman?

R Robert-san01 skrev:
Medan man lever och inte är ställd under godman eller förvaltare får man göra i princip vad man vill med sina tillgångar, oavsett vad arvingarna tycker om det. (Finansiera terrororganisationer eller annan kriminalitet är olagligt.)
Det får man man, samtidigt måste bröstarvingar få en lika delning och detta gäller även under levnadstiden. Så om en bröstarvinge får, säg 500 000 kr av farfarn så ska detta räknas som förskott på arv om inte ett testamente anger annat(antar jag). Man kan dock undra vad som händer om dödsboet inte har tillräkligt med pengar för att täcka upp för ett förskotts arv.

K kindvall skrev:
Precis, förskingring lär vara svårt att bevisa, men inte förskott på arv. Finns det inget skrivet att eventuella överföringar ej är förskott på arv ska de antas vara förskott.
Banken lär inte lämna ut en fullständig transaktionshistorik på en sån begäran, utan endast de transaktioner som gått till dödsbodelägare.
Så hur reder man ut detta då? Är det endast en boutredningsman som kan göra det?

H hempularen skrev:
Vi hade en situation där en släkting avled, där vi hade behov att få ut kontoutdrag. I det fallet var det för att spåra eventuella ytterligare tillgångar. Jag var inte personligen inblandad, men jag vet att arvingarna hade stora problem att få ut kontoutdrag. De behövde besöka rätt bankkontor personligen, med diverse intyg.

OM det behövs anlitas en boutredningsman, så räcker det att en arvinge begär det ( hos tingsrätten). Då utses en advokat som får utreda. Räkna med att det är oerhört dyrt, notan startar ofta någonstans på 200 000.
OJ! I detta specifika fall finns det inga sådana pengar så det blir svårt. Finns det något alternativ? För som du säger så ser det inte ut att vara möjligt att själv göra en utredning.

H hjulia skrev:
Det kan dock ta någon/några veckor innan allt spärras så är man snabb kan man få ut transaktionerna med den avlidnes inloggning. Men oftast kan man bara se transaktioner 18-24 mån bakåt via internetbanken och allt äldre än så brukar man behöva begära ut. I 7 år måste banken spara transaktionerna, men efter det så verkar de vara fria att ta bort dem om det vill så att få ut transaktioner som hände för 10 år sedan kan blir ett problem.

"Det finns ingen lagreglerad skyldighet för banken att tillhandahålla historiska kontouppgifter eller kontoutdrag. Så länge banken har kvar uppgifter om transaktioner brukar du kunna få ut dem, men du får räkna med att banken kan ta ut en avgift. Banken sparar uppgifter om transaktioner i sju år enligt bokföringslagen."
[länk]
Detta borde betyda att om man för över säg 500 000 kr till en bröstarvinga 10 år innan man dör utan att notera något någonstans så kommer inte detta gå att bevisa? D.v.s bröstarvingarna kommer inte få en lika delning.

oavsett om man kan få reda på hur det har gått till så tror jag det är otroligt svårt att bevisa nåt och skulle man kunna hävda att en person redan fått ut sitt arv men det ändå inte räcker till övriga. Ja då ska man starta nån privat process osv osv. Lär inte bli varken enkelt eller gratis det heller......
Det är tyvärr inget ovanligt läge sånt här när det blir en del arvtagare involverat........

• Gilla
Winters
  • Laddar…
t4bb3 t4bb3 skrev:
Det jag reagerar på är vad det är som gör att det finns detaljer som tyder på att det borde finnas mer pengar?
Är relationerna brokiga redan nu så lär det knappast bli bättre av att börja med att misstänkliggöra den som hjälpt farfarn.

Det leder mig till funderingar kring hur de andras insyn har varit kring farfarns ekonomi.
Hur har relationerna varit?

För det finns ju en "risk" för att den som hjälpt farfarn med ekonomin känner sig minst sagt angripen då anklagelserna kommer direkt fast den personen upplever det som att det bara är han som hjälpt farfarn medans de andra bara skitit i honom och kommer nu när det vankas arv.
Mycket bra fråga!

Fastigheter har sålts, arv har gått in på större summor samtidigt som personen levt ett sparsamt liv. Det är självklart möjligt att man lyckats spendera allt utan att visa det på ytan men det är inte troligt. Personen som har sköt ekonomin är inte sammarbetsvillig och ingan annan har haft insikt.

Man kan tycka att om det inte finns något att dölja så finns det inte häller någon anledning att inte sammarbeta även om man har en brokig relation. Misstänker någon av bröstarvingarna att det inte gått rätt till och begär utredning så kommer det betalas ur dödsboet om jag förstår rätt och det skulle betyda mindre pengar även till den som sköt ekonomin.

S Stefan1972 skrev:
i praktiken så får man inte göra ett dyft efter att personen dött...........Det är ju först när det finns ett dödsbo och den som sköter det får mandat att göra det saker kan rulla på igen. Inget ovanligt att en del räkningar förfaller och tom går till fogden om det drar ut på tiden. Allt är egentligen straffbart om man gör nånting utan att man är "behörig"
Precis min uppfattning, man får inte ens gå in i bostaden om man inte alla är med. Däremot måste räkningar betalas och i vissa fall görs detta av bouppdelare men i andra fall kan man säkert få till så att någon av bröstarvingarna gör det. Tvivlar dock på att de får fulla rättigheter till ekonomin.

Då är väl steg #1 att förklara för den icke samarbetsvillige personen att alternativet är att arvet minskar betydligt om ni behöver gå till steg #2 med att anlita en advokat och att sanningen ju kommer fram i vilket fall som helst.

• Gilla
Winters och 1 till
  • Laddar…
Det låter som att den gemensamma uppfattningen är att fall som dessa är väldigt svåra att lösa och en ensam bröstarvinga kan egentligen inte göra något alls på egen hand. Man måste ta in en boutredningsman om misstankar finns men detta kommer bli extremt dyrt.

Säg att man tar in en boutredningsman, vad har en sådan person för befogenheter? Kan de kontrollera transaktioner mellan samtliga inblandade?

W Winters skrev:
man får inte ens gå in i bostaden om man inte alla är med
Detta gäller vid öppnande av bankfack också, då även en banktjänsteman ska närvara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.