Hej,

En farfar har gått bort, farmorn lever men de är skilda sen långt tillbaka. Det finns 4 barn(vuxna) som har en brokig relation med varandra, en av dessa har skött all ekonomi de senaste 5-10 åren. Detta har huvudsakligen skett genom farfarns kreditiv(ex bankdosa), ingen fullmakt har upprättats.

Nu har bodelningen inletts och efter att ha räknat ihop kvarvarande kapital så är flera förvånade över hur lite som finns kvar. Flera detaljer tyder på att kapitalet borde vara avsevärt högre och nu vill man reda ut vad som hänt. Den som hanterat ekonomin visar inget intresse i att sammarbeta. Inget testamente finns.

Det är fullt möjligt att det inte föreligger något konstigt men för att säkerställa det krävs någon form av utredning.
Frågor :

1. Hur reder man generellt ut sådana här frågor? Finns det något man kan göra själv? Tydligen är det svårt att komma åt avlidnes konto transaktionshistorik.

2. Normalt ska bröstarvingar dela jämnt på ett dödsbo och det ska inte gå att komma runt. Om någon får något av värde så ska det räknas som förskott på arv. Men vad händer om en bröstarvinge har fått/tagit pengar utan att göra noteringar om det? Är det ens möjligt att reda ut sådant? Troligen behöver man befogenhet att kontrollera transaktioner på berörda/misstänkta personer.

Är inte detta något som en boutredningsman kan reda ut?
Kostnaden betalas från dödsboet och om boet inte har några pengar så betalat den som har ansökt om tjänsten arvodet.
Det räcker om en dödsbodelägare begär en boutredningsman så skall en tillsättas.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Som dödsbodelägare bör ni kunna få ut information om transaktioner från den avlidnes konto. Det är dock inget banken skickar ut lättvindigt. Främst måste ni kunna verifiera att ni är dödsbodelägare, och ni behöver även uppge ett godtagbart syfte, t ex att det finns misstankar om ej registrerade förskott på arv.
Boutredningsman kostar en del, så om det inte finns så mycket i dödsboet idag, kan det ju vara en fördel om ni får lite kött på benen först. Finns det tydliga tecken på fuffens kan det vara lönt att anlita en boutredningsman som kan dra processen vidare.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Så länge som det inte gjorts några transaktioner efter dödsfallet och personen som hjälpt honom inte varit utsedd av överförmyndaren kan det bli svårt att bevisa förskingring. Har det skett transaktioner enbart med huvudpersonens dosa och inte till "assistentens" konto är det än svårare.

Medan man lever och inte är ställd under godman eller förvaltare får man göra i princip vad man vill med sina tillgångar, oavsett vad arvingarna tycker om det. (Finansiera terrororganisationer eller annan kriminalitet är olagligt.)

Jo, men även om personen själv av fri vilja överfört pengar så kan det räknas som förskott på arv. Det behöver inte vara något olagligt för att det ska påverka arvsskiftet.

• Gilla
liran och 3 till
  • Laddar…
Precis, förskingring lär vara svårt att bevisa, men inte förskott på arv. Finns det inget skrivet att eventuella överföringar ej är förskott på arv ska de antas vara förskott.
Banken lär inte lämna ut en fullständig transaktionshistorik på en sån begäran, utan endast de transaktioner som gått till dödsbodelägare.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
komma åt konton borde väl rimligen den som skött ekonomin kunna göra då även om det inte är by "the book" Eller lämnar denne inte ut nå uppgifter ?..............då kan man kanske börja dra öronen åt sig och begära extern hjälp och utredning.

S Stefan1972 skrev:
komma åt konton borde väl rimligen den som skött ekonomin kunna göra då även om det inte är by "the book" Eller lämnar denne inte ut nå uppgifter ?..............då kan man kanske börja dra öronen åt sig och begära extern hjälp och utredning.
Nej, vid dödsfall så spärras alla konton och bara någon, med fullmakt från samtliga dödsbodelägare, kan komma åt uppgifter om transaktionerna och i vissa fall inte ens denna person.

• Gilla
Winters och 2 till
  • Laddar…
Vi hade en situation där en släkting avled, där vi hade behov att få ut kontoutdrag. I det fallet var det för att spåra eventuella ytterligare tillgångar. Jag var inte personligen inblandad, men jag vet att arvingarna hade stora problem att få ut kontoutdrag. De behövde besöka rätt bankkontor personligen, med diverse intyg.

OM det behövs anlitas en boutredningsman, så räcker det att en arvinge begär det ( hos tingsrätten). Då utses en advokat som får utreda. Räkna med att det är oerhört dyrt, notan startar ofta någonstans på 200 000.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, vid dödsfall så spärras alla konton och bara någon, med fullmakt från samtliga dödsbodelägare, kan komma åt uppgifter om transaktionerna och i vissa fall inte ens denna person.
Det kan dock ta någon/några veckor innan allt spärras så är man snabb kan man få ut transaktionerna med den avlidnes inloggning. Men oftast kan man bara se transaktioner 18-24 mån bakåt via internetbanken och allt äldre än så brukar man behöva begära ut. I 7 år måste banken spara transaktionerna, men efter det så verkar de vara fria att ta bort dem om det vill så att få ut transaktioner som hände för 10 år sedan kan blir ett problem.

"Det finns ingen lagreglerad skyldighet för banken att tillhandahålla historiska kontouppgifter eller kontoutdrag. Så länge banken har kvar uppgifter om transaktioner brukar du kunna få ut dem, men du får räkna med att banken kan ta ut en avgift. Banken sparar uppgifter om transaktioner i sju år enligt bokföringslagen."
https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/regler-for-betalningar

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
man får nog vara ganska snabb om man skall hinna ta ut något innan det spärras

Dödsfallet registreras hos skatteverket
Myndigheter och kommuner får reda på dödsfallet automatiskt via folkbokföringen, genom att en läkare lämnar
ett dödsbevis till Skatteverket. Många företag, däribland
Nordea, uppdaterar sina register gentemot folkbokföringen dagligen och får därigenom kännedom om dödsfallet.

https://www.nordea.se/Images/154-170020/dodsbo_faktablad_checklista.pdf

T tergo skrev:
man får nog vara ganska snabb om man skall hinna ta ut något innan det spärras

Dödsfallet registreras hos skatteverket
Myndigheter och kommuner får reda på dödsfallet automatiskt via folkbokföringen, genom att en läkare lämnar
ett dödsbevis till Skatteverket. Många företag, däribland
Nordea, uppdaterar sina register gentemot folkbokföringen dagligen och får därigenom kännedom om dödsfallet.

[länk]
De skriver att de gör det, men flera banker samt BankID verkar bara ha körningar en gång i veckan. När en närstående gick bort så registrerades det hos Skatteverket dagen efter, men bankinloggningarna spärrades inte förrän 1,5-2 veckor senare och det verkade inte vara något som banken reagerade på när jag frågade

Hur det är att få ut information på " övertid" vet jag inte, men att ta ut pengar ( om man nu lyckas med det ) utan dödsboets fullmakt, räknas väl som "trolöshet mot huvudman" eller liknande och är säkert straffbart.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur det är att få ut information på " övertid" vet jag inte, men att ta ut pengar ( om man nu lyckas med det ) utan dödsboets fullmakt, räknas väl som "trolöshet mot huvudman" eller liknande och är säkert straffbart.
Ja, det lät vara straffbart på något sätt i alla fall. I mitt fall så ville vi bara dubbelkolla vilka e-fakturor som hade hunnit gå iväg och vilka vi skulle behöva kontakta om att det skulle ta lite tid innan de blev betalda. Och även ungefär vilka summor det fanns för att täcka begravning då vi ville ha begravningen så snabbt som möjligt. Alla arvingar var helt eniga om att jag skulle kolla upp detta så då kändes det okej att göra så. Men jag såg till att inte ens föra över pengar mellan två av den avlidnes konton på samma bank för att täcka obetalda e-fakturor för det tyckte inte jag kändes bra att göra med den avlidnes inlogg. Sen rent krasst så är jag nästan hundra på att det jag gjorde inte var lagligt, men det kändes ändå okej när alla var överens och det bara var för att få information om vilka utgifter som skulle komma

Det jag reagerar på är vad det är som gör att det finns detaljer som tyder på att det borde finnas mer pengar?
Är relationerna brokiga redan nu så lär det knappast bli bättre av att börja med att misstänkliggöra den som hjälpt farfarn.

Det leder mig till funderingar kring hur de andras insyn har varit kring farfarns ekonomi.
Hur har relationerna varit?

För det finns ju en "risk" för att den som hjälpt farfarn med ekonomin känner sig minst sagt angripen då anklagelserna kommer direkt fast den personen upplever det som att det bara är han som hjälpt farfarn medans de andra bara skitit i honom och kommer nu när det vankas arv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.