Vi flyttade i Juli in i ett bostadsrättsradhus (sitter ihop i en länga av 7 hus).
Husen byggdes 1944 och är trähus.

Det är 3 plan, varav nedersta planet räknas som biyta då det är källarplan även om det är inrett och används som boyta.

I föreningens informationspapper står det att det är självdrags-ventilation, men jag undrar om det är något som saknas.
Det finns inga spaltventiler i något fönster och jag undrar var tilluften kommer från?

Jag tycker att det är dålig luft hemma. Aningens fuktigt och dessutom att det snabbt blir "unket" så att jag vill korsvädra med alla fönster på mellanplan och övervåningen.

På källarplanet förstår jag att luftkvaliteten blir sämre då det är just en källare, men på övriga planen tycker jag att det borde vara bättre luft.

Jag är verkligen så dåligt insatt i såna här saker och hoppas på hjälp av er!:thumbup:

Mellanplan:

I köket har vi ju fläkten + en "tallriks ventil" (såndär som man kan skruva på) mot utsidan som släpper in luft i vårt kallskafferi.

I vardagsrummet finns ingen sådan ventil som man kan skruva på, dock är det öppen planlösning mot hallen och utgång mot altanen.

Övervåningen

I badrummet finns en "tallriks ventil" i taket med en pax-våtrumsfläkt monterad ovanpå.
Fönster finns.

Sovrum 1: "Tallriksventil" i taket.

Sovrum 2: "Tallriksventil" i taket.

Källarplan

Sovrum 1: Vädringsfönster + Tallriksventil mot utsida av huset.

Allrum: "Tallriksventil" mot utsida med Pax-fläkt monterad för att dra ur fukt.

Är det något som låter galet?
Vad kan vi göra för att åtgärda?
Det verkar ju konstigt om alla 50 hus i området som är byggda samtidigt skulle vara felkonstruerade....??

1944 var det vanligt med självdragsventilation som då ofta innebar precis som du skriver ventiler i "smutsiga/våta" utrymmen som skafferi, badrum, kök, tvättstuga. I övriga huset förväntades luft "smita" in genom springor runt fönstren etc. Husen var inte lika täta på den tiden och användes dessutom annorlunda (ex kortare duschtider, inga tvätt/diskmaskiner) så det fungerade nog ganska hyggligt ofta. Nu förtiden däremot använder vi våra hus annorlunda och vi är också mer sugna på att täta drag - både för komfortens skull och uppvärmningsekonomin. Och med tätningslister eller nya fönster samt nya varor i huset är det inte alls säkert att det fungerar lika bra längre.

Beroende på vad ni har rätt att göra med fasaden på er BRF har ni väl några olika alternativ. Detta måste ni kolla med styrelsen och då kanske ni också kan lyfta frågan om andra upplever problem med ventilationen och om styrelsen ser någon möjlighet att titta på detta för samtliga BRFer.

OM ni sköter er egen fasad och styrelsen inte vill göra någon gemensam åtgärd är det lättaste freshventiler. Då borrar man hål i fasaden (vanl ett i varje rum) och sätter ett ventilgaller på utsidan och en tallriksventil på insidan med tillhörande rör. Det är är grejer som finns på närmaste K-rauta eller Bauhaus.

Nya VANOR i huset ska det stå, inte varor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.