Jag bor i en 1½-plansvilla byggd 1975, med självdragsventilation. Huset hade ingen tilluft när vi köpte det, men detta installerades för ett par år sedan (7 fresh-ventiler). På taket sattes en ABC-snurra (vinddriven) som drar ut den gamla luften ur ett rörsystem som är kopplat till badrum, toalett och tvättstuga. Köket har egen frånluft.

Det saknas gavelventiler på huset, vilket är märkligt. Detta är något jag tänkte ta tag i nu, men är det något speciellt jag behöver tänka på? Kan man montera dessa utan komma åt vinden inifrån? Jag har nämligen ingen åtkomstlucka till vinden (än, även den ska installeras).

Med den förbättrade ventilationen så upplever jag att jag fått både bättre värmespridning generellt och mycket friskare luft i huset, speciellt på varma dagar. Men jag tycker att jag fått lite mer isbildning på taket efter dessa ingrepp. Därför känner jag att det blivit viktigare med nockventiler för att få in frisk luft även där.

Redigerat:
Gavelventiler heter det visst. :)

Tja, du har säkert fått kallare på vinden, om du ökat undertrycket i huset så läcker mindre varm fuktig luft upp dit. Men därmed inte sagt att du behöver/skall ha mer ventilation på vinden bara för att det fryser på utsidan taket. Det första jag skulle gjort är att se till att ta dig upp dit först så du kan se hur det ser ut, om du har problem med påväxt osv. Sedan kan du börja fundera på åtgärder.

Typiskt så kan du nog skruva dit en nockventil från utsidan, men det vet du iofs inte säkert förrän du sågat upp hålet, och då kan det vara lite sent att inse att det ligger en regel på insidan eller dylikt. Så det beror på hur modig du är.

Tack för svaret. En bra vindslucka får det bli i första läget då.

Ökad ventilation av kallvinden kan även leda till ökad fuktproblem där uppe,
så undersök saken ordentligt först!
-Läs på om kallvinds-problematiken, finns kilometervis med diskussioner ang. detta på detta forum...
edit: så ej heckles inlägg, precis börja med lucka & inspektera först.

• Gilla
heckles
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
...Typiskt så kan du nog skruva dit en nockventil från utsidan, men det vet du iofs inte säkert förrän du sågat upp hålet, och då kan det vara lite sent att inse att det ligger en regel på insidan eller dylikt. Så det beror på hur modig du är.
Nåja, så osäkert behöver det inte vara.

Med ett långt borr och lite ståltråd kan man borra ett testhål och undersöka vad som finns innanför ytterpanelen.
Är det reglar bakom fyller man hålet med lite fogmassa och försöker lite bredvid.

Men jag instämmer med att det är tokigt att inte ha en inspektionslucka upp till kallvinden.

PS
Det gjordes alltså ingen besiktning av vinden när huset köptes?
Heckles kanske borde förbereda sig på överraskningar :(

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Nåja, så osäkert behöver det inte vara.

Med ett långt borr och lite ståltråd kan man borra ett testhål och undersöka vad som finns innanför ytterpanelen.
Är det reglar bakom fyller man hålet med lite fogmassa och försöker lite bredvid.
Nej det är sant. Jag har en vägg hemma med *fem* hål i när jag letade efter ett elrör som inte ville uppenbara sig, så det kan bli några hål om det vill sig illa... :) (Nej, inte heller det lär väl vara någon risk här.)

Finns det takfots- och/el nockventilation så behövs sannolikt inga gavelventiler.

Annars är det nog i stort sett riskfritt att ta upp hål utifrån. Finns det en regel innanför så brukar den avslöjas genom en spikrad i panelen. Dessutom är det en kåk fr -75, så takstolarna är nog tämligen rättframma. Men, precis som alla andra har sagt: Börja med inspektionslucka & vindsinspektion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.