Hej alla, då var det dags att besöka bygga hus igen. Men denna gång gäller det inte mitt hus/ renoveringsprojekt... Huset får vänta tills det att jag har pengar till att förverkliga mina utbyggnadsplaner. Men, men... Vad ska man göra fram tills dess?
En sak som jag saknar är min båt, den sålde vi för att ha råd med vårt hus. Jag funderar nu på att försöka hitta en gammal snipa med fungerande motor. Slänga/sälja förbränningsmotorn och trycka in en elmotor.
Jag är inte insatt i ämnet ännu och tänkte därför öppna upp mitt undersökningsarbete här på forumet
En snipa behöver inte gå fort, jag nöjer mig väl med 6-10 knop. Jag var inne på
http://greenstarmarine.se/ och läste om GreenStar 10. och kommer ha denna i periferin då jag nu letar efter bra mycket billigare alternativ på elmotor (närmare 80.000kr, nej tack).
Jag funderar lite kring AC eller DC. DC motorerna som jag hittar är bra mycket dyrare än AC motorerna, nog kan man koppla in en AC motor, på omkring 3kW... Jag vill att motorn ska motsvara omkring 10-20Hk...
Nu måste ni alla kunniga hjälpa mig vidare i projektet. Som ni hör är jag inte alls påläst och behöver ta del av massor av fakta... Bombardera mig med länkar, boktips och annat som ni tror att jag kan behöva... Särskilt erfarenheter, kommentarer och synpunkter uppskattas.
Tack på förhand