Halloj
Jag tänker passa på att bygga takstolar under julledigheten men skulle behöva lite tips och mått
Takstol modell W, 4m spännvidd 27 grader lut
Dimensioneringen verkar hamna på 120 överliggare och 145 underliggare.

Men saknar mått på VART man ska sätta snesträvorna eller "w:et"
Finns nån regel om detta? typ "fäst regel mitt på överliggaren och 1/4 in på underliggaren"
Ser ju nästan så ut på bilder

• Handritad skiss av W-modell takstol med mättnoteringar för konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur har du fått fram dimensioner på reglarna, utan att ha hela konstruktionen?

• Gilla
kizen
  • Laddar…
Hempularen. Måtten är bla. från Träguidens recept på w takstol. Just tjockleken på takstolarna är inte den del jag undrar över.

Lämpliga stångdimensioner på fackverk finns i traguiden.se. https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100 Med 45x145 i överramen och 45x120 i underramen klarar man snözon 3,5 vid en spännvidd på max 5 m och 27° taklutning.

Det finns olika principer för att beräkna fackverk. En vanlig lösning för en W-takstol är att knutpunkten på överramen ligger mitt på sträckan mellan upplag och nock och att diagonalstaget möter överramen i rät vinkel.

Justusandersson. Japp träguiden var där jag hittade måtten. Nog för att jag verkar blandat ihop dimensionen på över och underbalk. Men dubbelkollar såklart och kanske tar i i överkant i slutändan .
Precis vad jag letat efter! Fästpunkt halvvägs på överbalk för att sen gå i rät vinkel mot underbalk alltså

Magnus E K
Vad ska det bli för byggnad? Jag tänker att med så pass liten spännvidd kanske en annan typ av takstol som gör vinden mer användbar är bättre, eller öppet upp till nock.

Magnus E K det ska bli en liten gäststuga. Jo visst, vad jag läst mig till hade det räckt utan w stöttorna. Ska sägas också att det blir lätt plåttak. Lätt nog att skicka i några stöttor när jag väl byggt ett "A"
Det duger fint med bara en liten landgång där uppe

Å andra sidan skadar det såklart inte med förslag på andra lösningar, w takstolen kan nog komma att bli lite overkill på en 4m bred kåk

Uppdaterar med en bild på första stolen för skojs skull om någon som gör nåt liknande vill ha inspiration

Ge gärna synpunkter på val av spikplåt
Den översta ska jag nog byta till en större
Delar av en trästol i konstruktion på ett verkstadsgolv med verktyg och spikplåtar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@Johan222
Gammal tråd nu. Hur gick det med takstolarna? Jag ska precis till att göra samma sak som du fast med en spännvidd om 5m. Satte du upp ditt W på känsla? Om du har någon bra mall eller liknande får du gärna dela :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.