Halloj
Jag tänker passa på att bygga takstolar under julledigheten men skulle behöva lite tips och mått
Takstol modell W, 4m spännvidd 27 grader lut
Dimensioneringen verkar hamna på 120 överliggare och 145 underliggare.
Men saknar mått på VART man ska sätta snesträvorna eller "w:et"
Finns nån regel om detta? typ "fäst regel mitt på överliggaren och 1/4 in på underliggaren"
Ser ju nästan så ut på bilder
Jag tänker passa på att bygga takstolar under julledigheten men skulle behöva lite tips och mått
Takstol modell W, 4m spännvidd 27 grader lut
Dimensioneringen verkar hamna på 120 överliggare och 145 underliggare.
Men saknar mått på VART man ska sätta snesträvorna eller "w:et"
Finns nån regel om detta? typ "fäst regel mitt på överliggaren och 1/4 in på underliggaren"
Ser ju nästan så ut på bilder
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Men hur har du fått fram dimensioner på reglarna, utan att ha hela konstruktionen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lämpliga stångdimensioner på fackverk finns i traguiden.se. https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100 Med 45x145 i överramen och 45x120 i underramen klarar man snözon 3,5 vid en spännvidd på max 5 m och 27° taklutning.
Det finns olika principer för att beräkna fackverk. En vanlig lösning för en W-takstol är att knutpunkten på överramen ligger mitt på sträckan mellan upplag och nock och att diagonalstaget möter överramen i rät vinkel.
Det finns olika principer för att beräkna fackverk. En vanlig lösning för en W-takstol är att knutpunkten på överramen ligger mitt på sträckan mellan upplag och nock och att diagonalstaget möter överramen i rät vinkel.
Justusandersson. Japp träguiden var där jag hittade måtten. Nog för att jag verkar blandat ihop dimensionen på över och underbalk. Men dubbelkollar såklart och kanske tar i i överkant i slutändan .
Precis vad jag letat efter! Fästpunkt halvvägs på överbalk för att sen gå i rät vinkel mot underbalk alltså
Precis vad jag letat efter! Fästpunkt halvvägs på överbalk för att sen gå i rät vinkel mot underbalk alltså
Magnus E K det ska bli en liten gäststuga. Jo visst, vad jag läst mig till hade det räckt utan w stöttorna. Ska sägas också att det blir lätt plåttak. Lätt nog att skicka i några stöttor när jag väl byggt ett "A"
Det duger fint med bara en liten landgång där uppe
Det duger fint med bara en liten landgång där uppe
Klicka här för att svara