5 353 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Saknar maskinen jordning???
Osäker om frågan ska vara i detta forum eller i "Verktyg och maskiner" men moderatorn flyttar så gärna. 
Har köpt en fräs, en Bosch, från England och då har den ju så klart en engelskstickkontakt.
Nu tänkte jag provköra maskinen, sugen som man är, knippsade av kabeln vid kontakten och finner BARA två kablar in till maskinen...
Om jag nu kopplat på en svensk kontakt på denna är min maskin ju ojordad!!!
Hur gör jag???
Måste jag byta hela sladden 'nda in i maskinen??
Och hur faskien jordar Engelskmännen sina maskiner??
Mycket tacksam för lite svar!!
Har köpt en fräs, en Bosch, från England och då har den ju så klart en engelskstickkontakt.
Nu tänkte jag provköra maskinen, sugen som man är, knippsade av kabeln vid kontakten och finner BARA två kablar in till maskinen...
Om jag nu kopplat på en svensk kontakt på denna är min maskin ju ojordad!!!
Hur gör jag???
Måste jag byta hela sladden 'nda in i maskinen??
Och hur faskien jordar Engelskmännen sina maskiner??
Mycket tacksam för lite svar!!
är det metalldelar som du kan hålla i så ska dessa vara jordade, men t.ex. handborrmaskiner i plast är ju dubbelisolerade och mao. ojordade, symbolen ska finns på skylten som anger spänning effekt osv, det är en fyrkant med en mindre fyrkant innuti fyrkantennaresjo skrev:
Märkningen brukar sitta på typskylten, om maskinen inte levereras jordad får du INTE jorda den. När du byter stickpropp tar du samtidigt på dig fullt ansvar vid ev. elolyckor, det gällande "godkännandet" gäller bara så länge man inte gjort "åverkan" på apparaten.
Påståendet om "godkännandet" stämmer inte. Skulle man sälja modifierad elmateriel måste den som har utfört förändringen ta på sig ansvaret för att CE-märkningen är uppfylld.
Om man som ägare modifierar utrustningen gäller tillverkarens ansvar såvida tillverkaren inte kan visa att ett problem uppstått p.g.a. ändringen. Om en handmaskin blir strömförande p.g.a. ett internt fel så är det tillverkarens ansvar även om stockproppen är bytt (och stickproppsbytet visar sig inte vara relaterat till problemet).
Samma sak gäller för garantiärenden - ändringar som inte är relaterade till felet undantar inte tillverkaren från sitt ansvar under den tvingande garantitiden (1 år?).
Produktgodkännande används inom vissa områden. Bilar är ett exempel, radioutrustning (både sändare och mottagare) ett annat. Där är reglerna annorlunda.
Om man som ägare modifierar utrustningen gäller tillverkarens ansvar såvida tillverkaren inte kan visa att ett problem uppstått p.g.a. ändringen. Om en handmaskin blir strömförande p.g.a. ett internt fel så är det tillverkarens ansvar även om stockproppen är bytt (och stickproppsbytet visar sig inte vara relaterat till problemet).
Samma sak gäller för garantiärenden - ändringar som inte är relaterade till felet undantar inte tillverkaren från sitt ansvar under den tvingande garantitiden (1 år?).
Produktgodkännande används inom vissa områden. Bilar är ett exempel, radioutrustning (både sändare och mottagare) ett annat. Där är reglerna annorlunda.
Naresjo kanske har svaret redan men i klartext så ska du inte byta sladden utan du ska koppla på en jordad stick propp men skippa att koppla nått på jordstiften i kontakten då maskinen är dubbelissolerad och inte behöver nån jord.naresjo skrev:
Köper du maskinen i sverige så kommer den med en euro stickpropp alternativt en ojordad gummi propp som passar till ett jordat uttag.
Jag skulle gjort så här:
Tag bort hela originalsladden och byt ut den mot en motsvarande med pågjuten svensk stickpropp. Att ha en vanlig icke helgjuten stickpropp i de miljöer som ett elektriskt handverktyg kan komma att användas i är inget som tilltalar mej personligen.
Skulle mot förmodan det bli tjafs om garantin så är det bara att montera tillbaka originalsladden.
Tag bort hela originalsladden och byt ut den mot en motsvarande med pågjuten svensk stickpropp. Att ha en vanlig icke helgjuten stickpropp i de miljöer som ett elektriskt handverktyg kan komma att användas i är inget som tilltalar mej personligen.
Skulle mot förmodan det bli tjafs om garantin så är det bara att montera tillbaka originalsladden.
Klicka här för att svara