5 963 läst ·
36 svar
6k läst
36 svar
Säkervatten-vägg mot isolerad kattvind och snedtak
Det jag läst mig till tidigare är att detta är rekommenderat för att minska att typ dörrstängningsjud och andra slag mot väggar fortplantar sig i bjälklaget och hör på nedervåningen. Verkar som många förespråkar detta för alla väggar överallt. Men blev osäker mot badrummet nu...
Googlar man så finns det många som förespråkar det i diverse guider.
https://www.google.com/search?q=syl...0l7j0i15i30.3918j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8
"Vill du ha extra ljudisolering kan du lägga en syllisolering mellan golvet och syllen. Använd till exempel en gummimatta, är underlaget betong kan du ta grundpapp."
Men det jag undrar är om detta är OK för badrummsväggar eftersom man inte vill ha för mycket rörelse i dessa pga kakel.
https://www.google.com/search?q=syl...0l7j0i15i30.3918j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8
"Vill du ha extra ljudisolering kan du lägga en syllisolering mellan golvet och syllen. Använd till exempel en gummimatta, är underlaget betong kan du ta grundpapp."
Men det jag undrar är om detta är OK för badrummsväggar eftersom man inte vill ha för mycket rörelse i dessa pga kakel.
Ingen som vill spekulera ens? Eller har några erfarenheter om syllisolering?
okej, men syllisolering blir ju tätning i en hypotetisk springa mellan syll/hammarband och golv/tak/vägg.
Men det är ju inte nått problem att lägga till en liten skumgummibit med haftapparaten innan man skruvar fast syllen så arbetsinsatsen är nära noll. Men vill ju inte ska fler problem än jag löser.
Men det är ju inte nått problem att lägga till en liten skumgummibit med haftapparaten innan man skruvar fast syllen så arbetsinsatsen är nära noll. Men vill ju inte ska fler problem än jag löser.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
som sagt då tror jag att skillnaden är nära noll. Gör du en säker vatten vägg med plyfa, gips och sen plattsättning på väggar då blir de tyst ändå. Vanligaste problem med ljud från badrum är antingen genom billiga dörrar eller rör/installationer inne i golv och väggar. Och ingen av de två problemen kommer sylltätning att hjälpa. Vanligtvis används syllisoleringen för att bryta fuktsugning mellan trä och kapilärsugande material mot mark (grundmur eller platta). Så hade det varit innervägg på bottenplan hade jag sett vitsen med det, men inte i ditt fall.R riktigadavid skrev:okej, men syllisolering blir ju tätning i en hypotetisk springa mellan syll/hammarband och golv/tak/vägg.
hade du byggt en innervägg mellan två sovrum där det är ett gemensamt undergolv mellan rummen som du ställer väggen på så hade jag sett varför. Eftersom ett öppet mellanrum i händelse av att det är en springa någonstans kan göra att rätt mycket ljud kan höras emellan. Men nu tätas det ändå så mycket när du gör badrum.
Redigerat:
Klicka här för att svara