Mär man ser använda arbetsbänkar typ "multifunktionsbord" som typ Festool MFT/3 så är där en massa fula ränder från sänksåg etc. Som newbie sågar jag alltid utanför bänken eller med mycket material mellan om jag sågar ovan bänken. Har väl farsans ringande i öronen och vad han skulle säga om man la ett snitt med cirkelsågen i han skickarbänk ;-)
Men vad jag kan se verkar det tänkt så - att man lägger materialet direkt på o kör med sänksågen. Är det så o i så fall varför?

Microkatten
När jag som nybörjare för några år sedan skaffade ett MFT-bord så begrep jag verkligen inte att man skulle såga i skivan, det lät ju jättekonstigt! :dizzy:

Orsaken till att såga i bordsskivan - förutom att man får stöd för hela arbetsstycket - är att man undviker flisning för t.ex. massivt trä och plywood på baksidan när sågen går igenom arbetsstyckets undersida. Skivan på MFT-bordet är ju utbytbar och materialet relativt billigt. "Bara" några hål och så har man ett nytt bord!

• Gilla
Colonel Bogey och 3 till
  • Laddar…
P
Microkatten Microkatten skrev:
När jag som nybörjare för några år sedan skaffade ett MFT-bord så begrep jag verkligen inte att man skulle såga i skivan, det lät ju jättekonstigt! :dizzy:

Orsaken till att såga i bordsskivan - förutom att man får stöd för hela arbetsstycket - är att man undviker flisning för t.ex. massivt trä och plywood på baksidan när sågen går igenom arbetsstyckets undersida. Skivan på MFT-bordet är ju utbytbar och materialet relativt billigt. "Bara" några hål och så har man ett nytt bord!
Aha, logiskt! Det är alltså ett "offerbord" :-) Tack för bra svar!

K
Som du fått svar på, ofta har man en offerskiva överst, som lätt kan bytas ut. Stora fördelen är att man slipper flisning och att det bryts i slutet när man kör långa/tunga avkap. Har 10mm mdf överst på mitt hemmasnickade MFT bord, och ställer alltid sänksågen 2mm tjockare än ämnet som ska sågas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.