3 207 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Säkert att montera prylar från Kina?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Inte värt att ta hem sådant från Kina, har provat, funkade ett tag sen pajade det, jag började med TT köpa Wi-FI brytare från Classe, prisvärda samt bra funktion, men lite att önska av appen, tex att kunna till grupper samt inget Astro ur.
Och som föregående säger, köper man kända märken så funkar det att bygga ut och knyta ihop senare
Och som föregående säger, köper man kända märken så funkar det att bygga ut och knyta ihop senare
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Alltså jag förstår att man kan vara naiv eller ha dålig erfarenhet av olika varor och produkter.
Men titta på de flesta stora märkena så produceras stora mängder av komponenter eller färdiga produkter i de länder som många av er verkar tycka är dåliga.
Så i dagens värld är det inte möjligt att säga att Svenska varor är av högsta kvalite och kinesiska är skräp. Det varierar från företag till företag, precis som för svenska byggföretag.
Det är däremot mycket svårare att hitta bra produkter i Kina och förståelsen och löftena från kinesiska bolag kan vara mycket överdrivna.
Så jag håller med kommentarerna om att hålla sig till kända märken och framtidssäkra produkter, men inte att allt från fjärran öst är skräp, det tyder på okunskap.
Men titta på de flesta stora märkena så produceras stora mängder av komponenter eller färdiga produkter i de länder som många av er verkar tycka är dåliga.
Så i dagens värld är det inte möjligt att säga att Svenska varor är av högsta kvalite och kinesiska är skräp. Det varierar från företag till företag, precis som för svenska byggföretag.
Det är däremot mycket svårare att hitta bra produkter i Kina och förståelsen och löftena från kinesiska bolag kan vara mycket överdrivna.
Så jag håller med kommentarerna om att hålla sig till kända märken och framtidssäkra produkter, men inte att allt från fjärran öst är skräp, det tyder på okunskap.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Då vet ni vad CE- märket står för? China Export! Finns 2st CE Märkningar..
Och i Kina så Skämms man inte sätta denna på precis allt..
Och i Kina så Skämms man inte sätta denna på precis allt..
Jag skrev att välkända märken tillverkare i Kina är av bra kvalite, samt i det fallet mina vänner hittade en bra "okänd" tillverkare i Kina.mathiash77 skrev:Alltså jag förstår att man kan vara naiv eller ha dålig erfarenhet av olika varor och produkter.
Men hidealite, plejd, ja vad man nu kan komma på, bygger ju på komponenter som inte tillverkas i Sverige - det är viss konstruktion och design som fortfarande finns här. Mycket lite som tillverkas och/eller konstrueras här.
Och jag sticker ut hakan, men jag tror de flesta vet att köper man något inom konsumentelektronik, så är den tillverkad i Kina, Vietnamn eller andra delar av Asien, eller Mexico osv. Där det är så billigt som möjligt. Och att det både kan vara av mycket bra kvalite, lite sämre, eller något som är skräp.
Mycket dessutom delvis utvecklat även där, även åt "kända" märken, mycket mer än man kan tro.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
CE märkning eller inte. Det jag menade var att om man importerar elektronik från utlandet så är man själv importör och ansvarar för att det man köper uppfyller gällande krav. Det är en sak om man använder det själv såklart men frågan har varit uppe och då handlar det om såna som handlar på wish och säljer dyrt på tradera. De vet sällan om att orsakar deras produkter nån skada så är de ansvariga för de produkterna dom säljer. De kan inte skylla på nån annan alls. Samma förhållande gäller såklart om man använder sakerna själv.
Skillnaden ligger i att produkter som är utvecklade i Kina generellt har en väsentligt sämre konstruktion kring elsäkerhet. Det är t.ex. mycket vanligt att avståndet mellan kopparbanorna på kretskort inte är tillräckligt stort eller att de är för klena för den ström de är specade för. Båda delarna är aktuellt för TS fråga.Jag är förvånad över att antalet elrelaterade bränder inte ökat mer än de gjort.mathiash77 skrev:Alltså jag förstår att man kan vara naiv eller ha dålig erfarenhet av olika varor och produkter.
Produktion i Kina i sig är inget problem, förutsatt att beställaren kontrollerar produktionen. Har man inte koll på produktionsledet så blir kvaliteten därefter. Det finns gott om exempel där t.ex. skyddsjorden inte är ansluten inne i apparaten.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
För "piratdelar" finns vanligen ingen som ansvarar för kvaliten. Kvalitet kostar så varför skulle pirattillverkaren ägna tid åt det om de slipper? Köparen kan inte göra något, förutom att lära sig till nästa gång.
Dessutom gynnar man människohandel, barnarbete, slaveri, miljöförstöring etc. då fabrikerna går under radarn för lagar när man köper prylar tillverkade i dessa s.k. "sweat shops".
Dessutom gynnar man människohandel, barnarbete, slaveri, miljöförstöring etc. då fabrikerna går under radarn för lagar när man köper prylar tillverkade i dessa s.k. "sweat shops".
Ja varför skulle någon alls överhuvudtaget vilja leverera någon som helst kvalitet? Det är ju allmänt känt att de med absolut sämst kvalitet är de företag som på sikt överlever, blomstrar och blir riktiga vinstmaskiner.imported_Benno skrev:
Klicka här för att svara