Jag har skickat en fråga till Skeppshult. Men det är alltid bra att få lite input från er som också kan sådant här om stegar.

Min stege är 5,9 meter. Jag har aldrig vågat ha mindre än fyra stegpinnars "överlapp" men för att få den till 5,9 meter så måste jag skjuta upp delen ett steg till.

Vad tycks? Finns det någon säkerhetsstandard? Det finns information om lutning och vilket sista steg man skall stå på vid olika stegkonstruktioner men jag har aldrig sett någon information om överlapp.
Måttbandet på bilden visar 2,95 meter alltså hälften av 5,9 meter...

Etikett på en utskjutsstege från Skeppshult, total längd 5,9 meter med säkerhetsinformation och kontrollmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två stegar lutade mot en brun tegelvägg vid ett hus med träpanel. Måttbandet visar längden 2,95 meter på en av stegarna.
Skapa konto
Stege lutad mot husvägg framför fönster, måttband visar 2,95 meter längs stegen, diskussion kring stegöverhäng och säkerhet i byggprojekt.
Skapa konto

Rickard.
3 är standarden, hur universell den är vet jag inte men wibe kör det och uppenbarligen skeppshult också med tanke på måtten. (Dom har också marknadsföringsbilder med 3 överlapp)

Trefaldig utskjutsstege av aluminium med gul bas.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En 5,9-meters stege ska väl rimligtvis gå att dra ut till 5,9 meter kan man tycka.
Min Wibe 5,1m har ett fysiskt stopp vid tre pinnars överlapp.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar.
Skeppshultstegen har jag aldrig tidigare mätt upp när jag haft den utdragen, den har alltid fungerat med fjärde pinnen, men jag började fundera på detta när jag inser att ingen av min stegar har en anvisning för hur hur sektionerna monteras. Jag har också en Hymer -en sådan där kombistege med stabilisator längst ned- som är 6,6 meter om jag minns rätt.

Vid fritidshuset har vi en tallgren som knäckts och hänger och dinglar och för att nå den behövs maximalt med steglängd.
Och vet nu att man kan se det som en sorts standard med tredje pinnen.

Idag beställde jag dessutom en "avståndshållare" för att det skall kännas mer bekvämt att skruva och måla från stegen.

Och vad gäller Skeppshults stegar så har jag nog tittat på fel bilder på utdragna stegar...
En utdragen stege med flera sektioner, av aluminium, visas i en sned vinkel. Stegen har stabila stöd längst ned och är lämplig för byggprojekt.
Skapa konto

Fario Fario skrev:
Idag beställde jag dessutom en "avståndshållare" för att det skall kännas mer bekvämt att skruva och måla från stegen.
Tänk på att vara lite försiktigare med att flytta och resa stegen. Lite extra tyngd monterad längst upp på stegen kan förskjuta tyngdpunkten rätt mycket så om man har lite längd på stegen och flyttar runt den stående kan man få sig en överraskning om man råkar tippa den lite för mycket åt sidan och inte kan hålla emot.
Jag köpte också en sådan nyligen och den var ju bra för att greja med vindskivorna. Men adderar lite vikt som sagt. Det hade varit trevligt om den varit i aluminium i stället för stål.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Tänk på att vara lite försiktigare med att flytta och resa stegen. Lite extra tyngd monterad längst upp på stegen kan förskjuta tyngdpunkten rätt mycket…
Bra tips.

ang lutning så finns följande bilder som ger ca 75 graders lutning:

Stege lutad mot vägg i 75 graders vinkel, med en person i gul arbetsklädsel och hjälm bredvid. Stege lutad mot vägg i 75 graders vinkel, person med hjälm bredvid som referens.

.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Tack för bra svar.
Skeppshultstegen har jag aldrig tidigare mätt upp när jag haft den utdragen, den har alltid fungerat med fjärde pinnen, men jag började fundera på detta när jag inser att ingen av min stegar har en anvisning för hur hur sektionerna monteras. Jag har också en Hymer -en sådan där kombistege med stabilisator längst ned- som är 6,6 meter om jag minns rätt.

Vid fritidshuset har vi en tallgren som knäckts och hänger och dinglar och för att nå den behövs maximalt med steglängd.
Och vet nu att man kan se det som en sorts standard med tredje pinnen.

Och vad gäller Skeppshults stegar så har jag nog tittat på fel bilder på utdragna stegar...
[bild]
Blir nyfiken på ”avståndshållare” vad är detta för tingest?

• Gilla
Fario
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Blir nyfiken på ”avståndshållare” vad är detta för tingest?
Person står på en stege och arbetar med en hängränna under ett tak med röda takbjälkar.
Skapa konto

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
När man snöar in sig på något så snöar det rejält...

När jag kollar min Hymerstege så finns det ett informationsblad som är intressant men inte säger så väldigt mycket.
Hymer stege med illustrationer av stegens funktioner och specifikationer, inklusive överlapp av pinnar och max belastning.
Skapa konto

Den tecknade bilden visar överlapp på tre pinnar på alla delar men man kan ju inte lita på en enkel illustration.
Tecknad illustration av en Hymerstege med olika utdragslägen och överlappande stegpinnar, inklusive en variant för trappstegsanvändning.
Skapa konto

Den nedre delen går bara att dra ut till fyra pinnars överlapp, spännbanden sätter stopp. Om stegen skall bli 665 cm så måste den övre dras ut med tre pinnars överlapp och den nedre med fyra. Alltså olika för de olika delarna. Det finns en röd plastplupp som jag antar är en markering för max utdrag men den nämns ingenstans...
Hymerstege delvis utdragen på gräs, visar överlappande steg och röd plastmarkör.
Skapa konto
Hymerstege på gräs, delvis utdragen med tre sektioner. Synliga klämmor och en röd markering på ena sektionen.
Skapa konto

Phuii, får putsa på min tyska och skriva till Hymer-Alu...
Eller så fortsätter jag tvätta fasaden...

Redigerat:
H hempularen skrev:
ang lutning så finns följande bilder som ger ca 75 graders lutning:
Snabbt och enkelt. Bra.

Svar från Skeppshultstegen:

”…När det kommer med överlapp till utskjutstegar så säger den nya standarden att det ska vara minst en meter överlapp eller 3 steg. Och det som är störst är det man ska välja…”

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.