Har köpt ett hus med IVT luft/vatten-pump och värmepanna 290 A/W. I värmepannan sitter det en säkerhetsventil för värmen på 2,5 bar. Den tidigare ägaren har också monterat en elpatron (märket Backer; ca 60 cm långt "tjockt rör") som reserv på värmesystemet (en meter bredvid värmepannan). På elpatronen sitter det en säkerhetsventil på 1,5 bar. Jag noterade i somras att säkerhetsventilen på elpatronen läckte så jag lät installera en ny (1,5 bar). När jag fyller på vatten i värmesystemet så går det bra. IVT-killen tyckte att jag skulle ha ca 1,1 bar. Drar jag sen igång värmen (golvvärme ca 30 gr) så löser säkerhetsventilen på elpatronen ut. Det rinner ut vatten och trycket i värmesystemet minskar till ca 0,8 bar (ventilen slutar droppa). Vad kan vara lurt här? Jag är osäker på om den gamla ventilen verkligen var trasig. Den kanske också löste ut? Kan trycket vara olika i olika delar av systemet? Varför löser den annars ut så långt under 1,5? Borde jag ha en 2,5-ventil på elpatronen också? Eller har jag oturen att ha fått fel på den nya ventilen direkt?
 
_ap_
har du 1,1bar när systemet är kallt är det fullt möljigt att trycker stiger såpass att säkerhetsventilen
löser ut när vattnet blir varmare.

Vill du göra det enkelt monterar du en 2,5bar där också.

Är du seriös gör du expkärlet trycklöst och kontrollerar förtrycket, justera vid behov till korrekt förtryck,
oftast höjden + 0,3bar, ex. 5m till högsta radiator + 0,3 = 0,8bar i förtryck.
 
Nja, kallt var det inte. Det kanske var 20-25 grader. Jag tyckte det var konstigt att mätaren i pannan visade 1,1 samtidigt som ventilen löste ut. Den löste inte ut direkt när jag fyllde, utan sen när pumpen kom igång och det blev några grader varmare. När jag ställde ner hastigheten på cirk.pumpen ett snäpp så läckte det betydligt mindre. Hur påverkar farten trycket?

Hur gör jag expansionskärlet trycklöst och hur kollar jag förtrycket?
 
Det sitter en ventil likadan som på ett däck.Förtrycket kollas med samma klocka som du kollar trycket i däck.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.