5 303 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Säkerhetstesta gamla armaturer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Jodå det är så man normalt mäter - man kopplar ihop polerna och mäter mellan dessa och höljet. Detta med att koppla ihop båda polerna är dock inte så viktigt för rena lampor då ingenting kan gå sönder.
Du behöver heller inte vara speciellt försiktig med var du har händerna, men kroppen får inte vara en del av kretsen för då ger mätaren utslag
Ja rent krasst är det så jag uppfattar det - man får sälja en "trasig" elapparat som måste "repareras" innan den tas i bruk. Du bör naturligt upplysa om det är mer än bara stickproppen som är "trasig".
Du behöver heller inte vara speciellt försiktig med var du har händerna, men kroppen får inte vara en del av kretsen för då ger mätaren utslag
Ja rent krasst är det så jag uppfattar det - man får sälja en "trasig" elapparat som måste "repareras" innan den tas i bruk. Du bör naturligt upplysa om det är mer än bara stickproppen som är "trasig".
Jag har en sån brödrost.Mikael_L skrev:Jag har nog ett ganska brett spektra av försyndelser av detta slag, begånget under många års tid.
Jag har bl.a. korta skarvsladdar med klass 0 hona och schuko hane, samt klass II (euro) hane och schuko hona, helt regelvidriga.
Sen har det säkert bytts kontakt, eller filat/täljts på kontakten på diverse apparater under åren.
Nu har jag sådär sent om sider i livet alltmer börjat förstå riskerna och börjar helt enkelt kasta alltfler gamla elektriska lampor/appareter.
Men denna Elektro helios brödrost ska jag nog spara - ett tag till.![]()
Ibland rostar jag nån skiva i den men det gäller att inte vara alltför tankspridd för då bränns brödet...
Jag tycker att vissa gamla rördrivna radio och andra antika elapparater får sin stickkontakt bortklippt och säljs under beteckningen samlarobjekt gärna ihop med papper där man friskriver från allt ansvar rörande elsäkerheten hos apparaten. I flera av dessa klenoder kan isoleringen smulas sönder ''mellan fingrarna'' . Dessa apparater behöver en total översyn innan dom blir någolunda säkra att använda under uppsikt, detta är dock orimligt att genomföra på en loppis.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Bara ett tisp vid meggning.
Fas och nolla ska kopplas ihop. Jord låter man vara för sig själv.
Mät mellan fas och nolla som är ihopkopplade mot jord. Se så inget överslag finns. 500-1000V räcker att mäta mot.
gör ett mättest med att bara hålla mätprobarna i luften. får man "samma" värde så är apparaten ok.
Skulle lampan inte ha någon skyddsjord så måste du skruva ur evt lampa och sedan mäta mellan fas och nolla.
Mäter man med en lampa inkopplad så riskerar den att gå sönder. Givetvis ska evt strömbrytare till lampan vara påslagen.
OBS!! Mäter man fel med en megger så kan man döda i princip alla elektronik som finns. Är det bara rena lampor utan något drivdon mm så är det inget man kan ha sönder.
Fas och nolla ska kopplas ihop. Jord låter man vara för sig själv.
Mät mellan fas och nolla som är ihopkopplade mot jord. Se så inget överslag finns. 500-1000V räcker att mäta mot.
gör ett mättest med att bara hålla mätprobarna i luften. får man "samma" värde så är apparaten ok.
Skulle lampan inte ha någon skyddsjord så måste du skruva ur evt lampa och sedan mäta mellan fas och nolla.
Mäter man med en lampa inkopplad så riskerar den att gå sönder. Givetvis ska evt strömbrytare till lampan vara påslagen.
OBS!! Mäter man fel med en megger så kan man döda i princip alla elektronik som finns. Är det bara rena lampor utan något drivdon mm så är det inget man kan ha sönder.
En metallarmatur som saknar jord måste meggas till höljet, likväl som en som har jord. En meggning mellan fas-nolla svarar på om det är kortis, inte om det är isolationsfel.
Klicka här för att svara