Behöver lite råd och tips,

Ska starta upp ett jobb där vi ska använda oss av två vattenblästrar för att blästra bort gammal "turf" och färg från ståldäck. Hur utrustningen ska användas ur ett rent jobbperspektiv för att uppnå önskat resultat är inga bekymmer, men, eftersom jag börjar uppnå en ålder där man inser riskerna med slarviga instruktioner så vill jag sätta ihop lite säkerhetsföreskrifter så jag kan instruera operatörerna.

Det är rätt ordentliga pjäser, arbetstryck på ca 750 bar så det får inte finnas några tvivel hos dom som jobbar om att det är farliga saker dom har i händerna.

Jag tänkte ta en ordentlig bit kött och strimla upp med vattenblästern bara för att demonstrera vilken skada den kan åstadkomma, tror det är lättare för folk att förstå vad det handlar om då, när dom ser resultatet.

Någon som har lite erfarenhet av liknande utrustning och vet vad man brukar ha för säkerhetsavstånd och PPE?
Dom självklara sakerna som skyddsstövlar, hörselskydd och glasögon blir det ju, något mer som behövs?

Minst regnbyxor och regnrock och helt ansiktsvisir. Jag har ändå bara blästrat med 180 bar.

Protte

Hittat lite mer info, ansiktsvisir och glasögon rekommenderas att användas ihop. Stövlarna ska vara "metalarsal boots", alltså förlängd stålhätta som skyddar översidan av foten med.
Sen var det vanliga med hörselskydd, hjälm, handskar osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.