870 läst ·
9 svar
870 läst
9 svar
Säkerhetskopiera lokalt
Idag har jag spritt ut viktig data (bilder mest) på olika sätt. Mobilen, datorn som är kopplad till tv'n, en annan dator, paddan, bärbara hårddiskar etc.
Optimalt vore ifall detta kunde säkerhetskopieras automatiskt och man själv slapp fundera. Hur skulle en sådan lösning se ut?
Molnlagring har jag via dropbox på en dator men det är ganska begränsat utrymme där och sker ju endast när man kopplar in ex iphonen. Jag vill helst att ifall någon enhet kraschar så finns all info lagrad någon annanstans.
Har sett förkortningen NAS, skulle detta kunna vara lösningen?
Optimalt vore ifall detta kunde säkerhetskopieras automatiskt och man själv slapp fundera. Hur skulle en sådan lösning se ut?
Molnlagring har jag via dropbox på en dator men det är ganska begränsat utrymme där och sker ju endast när man kopplar in ex iphonen. Jag vill helst att ifall någon enhet kraschar så finns all info lagrad någon annanstans.
Har sett förkortningen NAS, skulle detta kunna vara lösningen?
Om du bara är ute efter backup så finns det speciallösningar för det som är mycket bättre än vanliga molntjänster. De flesta molnbackuper fungerar genom att du installerar ett program, ställer in vad det ska ta backup av, sen kör programmet backup exempelvis en gång om dagen automatiskt.
Ta en titt på exempelvis crashplan och Backblaze. Min personliga favorit är tarsnap, men det kan te sig lite avancerat för nybörjaren.
Ta en titt på exempelvis crashplan och Backblaze. Min personliga favorit är tarsnap, men det kan te sig lite avancerat för nybörjaren.
nas är ju typ en nätverksansluten hårddisk. som man kan ha dubbla hårddiskar i som speglar varandra, dvs alltid har en fungerande kopia om den ena disken skulle gå sönder.
denna skyddar ju dock inte mot brand och liknande då man har den i hemmet (som en liten dator)
jag har själv en sån, men har inte förstått alla funktioner ännu,,, vill nu försöka få till det så att bilderna man tar med telefonen sparas på nasen istället för telefonens minne... går säkert lösa =)
denna skyddar ju dock inte mot brand och liknande då man har den i hemmet (som en liten dator)
jag har själv en sån, men har inte förstått alla funktioner ännu,,, vill nu försöka få till det så att bilderna man tar med telefonen sparas på nasen istället för telefonens minne... går säkert lösa =)
har nu fått till det med min synology NAS, de har egna program typ appar beroende på vad man vill göra, deras fotoapp har nu säkerhetskopierat allt från telefonen till NASen automatiskt.
när jag nu tar en bild med telefonen så kopieras den direkt till NASen med!
sedan finns det massvis med andra funktioner... skulle nästan säga obegränsat!
när jag nu tar en bild med telefonen så kopieras den direkt till NASen med!
sedan finns det massvis med andra funktioner... skulle nästan säga obegränsat!
Om du har mycket data kan OneDrive / Office365 vara ett alternativ som molnlösning. 650kr/år för 1TB lagring (och Office och 60min/månad telefoni) 899kr/år för 5 konton dvs. 5x1TB data - det räcker nog för de flesta familjer.
Jag slår också ett slag för chrash plan som funkar perfekt, men vill även lyfta fram Google Photos, som faktiskt funkar fint på Iphone, Mac, och i dator med. i motsats till Dropbox så får du obegränsat med utrymme gratis, om du inte är alltför proffsig och måste spara bilderna i högupplöst format. Jag har gått över till detta rakt av, och slipper oroa mig över backuper. Övriga filer får plats bra i dropbox, eller andra molntjänster som har begränsad diskyta.
Jag roade mig med att backup-a alla bilder jag någonsin sparat, och det tog några timmar att ladda upp dem, men grymt vad man blev imponerad när man efter en natt märker att Google har analyserat alla bilder, och indexerat dem, så att man sedan kan söka på nästan vad som helst i sitt bildarkiv, (och även på personer, om man under installationen skaffar en amerikansk ip-adress, allt annat funkar i Sverige). Rätt kul och användbart om man tex har en diskussion om den där pizzan man käkade, och söker på PIZZA i sitt bildarkiv och en sekund senare hittar bilden, eller den där bilden på en båt man tog nånstans, och en sökning på boat, ger alla båtbilder man någonsin tagit etc etc.
Och, jag vet, man har i samma sekund sålt sin själ till google, men min själ är billig
Jag roade mig med att backup-a alla bilder jag någonsin sparat, och det tog några timmar att ladda upp dem, men grymt vad man blev imponerad när man efter en natt märker att Google har analyserat alla bilder, och indexerat dem, så att man sedan kan söka på nästan vad som helst i sitt bildarkiv, (och även på personer, om man under installationen skaffar en amerikansk ip-adress, allt annat funkar i Sverige). Rätt kul och användbart om man tex har en diskussion om den där pizzan man käkade, och söker på PIZZA i sitt bildarkiv och en sekund senare hittar bilden, eller den där bilden på en båt man tog nånstans, och en sökning på boat, ger alla båtbilder man någonsin tagit etc etc.
Och, jag vet, man har i samma sekund sålt sin själ till google, men min själ är billig
Redigerat:
Klicka här för att svara