När jag skulle serva min luft/luft vp för ett tag sedan bröt jag strömmen med den tvåpoliga säkerhetsbrytaren från Jula (ja, jag VET..) och satte igång.

Döm om min förvåning när pumpen helt plötsligt drog igång mitt under pågående arbete. Snabb koll, jodå brytaren var frånslagen.

Eftersom det var lite bättre läge för utomhusjobb idag än i februari, så öppnade jag brytaren för att identifiera felet.

Nu till det jag behöver hjälp med. Vad i helsike är detta? (Se bild)

Brytaren har ett vred, och inuti är det en vippbrytare, men det finns inte någon medbringare som påverkar vippan när man vrider på vredet. Har något ramlat bort eller har dom skeppat mej två delar som inte hör ihop? :confused:

• DSC00194.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om brytaren påverkas genom att de vita 'plopparna' förs upp och ned så verkar det kunna fattas en ring som ska sitta mellan medbringarna på vredet och därmed skapa en slags rörelse upp och ned. Som du ser så sitter inte medbringarna på vredet symmetriskt. Men nånting verkar definitivt fattas!

Har nu lyckats ändra läge på brytaren - genom att trycka hårt på vredet under vridningen. Det framgår inte så tydligt på bilden, men kl 2 och kl 8 finns det klackar som tydligen skall påverka "plopparna". Vredet glappar 2-3 mm in och ut och då funkar inte brytaren.

Vilken dödsfälla.. :mad:

Tillåt mig att betvivla att det verkligen är en säkerhetsbrytare, jag tror att det är en vanlig tvåpolig brytare.

Ja, definitionen säkerhetsbrytare stämmer inte på den modellen iaf

Helt rätt, det var min egen amatörmässiga benämning.

"ELKO IP44 KAPSLAD VRIDBRYTARE 2-POLIG" är vad det står i JULA katalogen.

Fast man tycker ju att den borde funka för 189 spänn.

? ELKO brukar ju inte vara skit direkt, är de också "Made in China" nu för tiden?

Ska plocka ner den från väggen och syna den mer i detalj, kanske det finns någon märkning som avslöjar var den är tillverkad. Kompressorn i värmepumpen har skurit, så det blir ändå ingen AC på ett tag..

Panasonic lämnar i alla fall garanti :) Vi får se hur det är med JULA/ELKO. Har god lust att skicka brytaren till Elsäkerhetsverket för övrigt.

Var förpackningen obruten? Tänkte att om den varit en sväng hos någon annan före dej.

Ingen aning, satte upp den hösten 2006.

Tja, man har väl två år på sig att klaga om man kan bevisa att felet var från början eller?

Tycker mer att det ser ut som en Eljo-brytare, men jag kan ha fel... På bilden ser det ut som om den sitter på en mur el dyl och vis av egen erfarenhet så brukar det vara svårt att montera dom på ett ojämnt underlag. Lätt hänt att dom skevar till sig om man drar åt skruvarna lie för hårt. Och då kan funktionen äventyras..

OK, nu har jag plockat ned brytaren från väggen, som mycket riktigt är ojämn (putsad kalksten), men tyvärr fungerar brytaren inte bättre för det. Enda möjligheten att få den att slå om är trycka hårt på vredet.

Märkning: Varken ELKO eller ELJO vad jag kan se, därimot CE, N, FI, och ett S-märke som inte ser helt korrekt ut. Luktar lågpris lång väg.

OK, nu är brytaren på väg till ELKO, dom var lite tvivlande på att det var deras trots uppgifterna i JULA katalogen. Vi får väl se om dom känns vid den.

Hej!
Har råkat ut för en liknande - exakt samma :confused: - brytare som strulalade. Det är en knepig modell om man säger som så... :mad: och den är idag utbytt mot en vanlig vippbrytare. :) Den jag hade var en ELJO om jag minns rätt. Den var monterad till en automatdörrstängare.
Enda anledningen att ha en sådan typ av brytare vad jag kan förstå är att man inte stänger av/slår till den så lätt av misstag.
Är det en brytare till någon mer fast installation är föreslår jag en riktig säkerhetsbrytare. Känns säkrare och den går att låsa i stängt läge om man känner för det så att säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.