Hej,
Vid installation av värmepump ska det sitta en säkerhetsbrytare på matningen.
Värmepumpen är specad 2,5-12kW och kommer avsäkras med C16 trefas dvärgbrytare (10kA).
Nu till min fråga, 4-poliga säkerhetsbrytare jag kikat på nämner uteffekt 7,5kW, mao går dessa inte att använda?
Då måste jag gå upp till de som är märkta 25A och har uteffekt 11kW, eller har jag missförstått något?

Säkerhetsbrytare jag kikat på.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/auto...ytare/sakerhetsbrytare/plastkapslade/3134551/
https://www.ahlsell.se/10/el-1/auto...ytare/sakerhetsbrytare/plastkapslade/3155203/

Mvh
 
Specen på din värmepump säger att uteffekten är 2,5-12 kW (gissar på att det är en inverter), det betyder inte att den drar så mycket. Vilken VP är det?
 
L lordi skrev:
Specen på din värmepump säger att uteffekten är 2,5-12 kW (gissar på att det är en inverter), det betyder inte att den drar så mycket. Vilken VP är det?
Det är en CTC GSi 12, det är en inverter ja.
 
X xLnT skrev:
Det är en CTC GSi 12, det är en inverter ja.
Märkeffekten på den är 5,8 kW. Sen kan man välja hur mycket eltillskott som är tillåtet beroende på avsäkring. Enligt bruksanvisningen kan man tillåta 2,1 kW elpatron med 16A säkringar.

Så om den klarar sig utan elpatron så kommer den att som max förbruka 5,8 kW
 
L lordi skrev:
Märkeffekten på den är 5,8 kW. Sen kan man välja hur mycket eltillskott som är tillåtet beroende på avsäkring. Enligt bruksanvisningen kan man tillåta 2,1 kW elpatron med 16A säkringar.

Så om den klarar sig utan elpatron så kommer den att som max förbruka 5,8 kW
Då skulle jag kunna köra en 16A (7,5kW) säkerhetsbrytare och ställa in elpatronen på 1,8kW (tot 7,6kW) istället för 2,1kW som den är fabriksinställd på.
Eller är det att gå över gränsen? :surprised:
 
X xLnT skrev:
Då skulle jag kunna köra en 16A (7,5kW) säkerhetsbrytare och ställa in elpatronen på 1,8kW (tot 7,6kW) istället för 2,1kW som den är fabriksinställd på.
Eller är det att gå över gränsen? :surprised:
Jag tror att de 7,5 kW som anges på säkerhetsbrytaren är vid ren motordrift. Den är ju märkt med 16A så man bör kunna belasta den mera med resistiv last, så jag tror inte att det är några problem att använda den brytaren. Dessutom så startar ju inte värmepumpen med full effekt direkt.
OBS! Jag kan ha fel i detta och reserverar mig tills någon annan kan bekräfta mitt påstående.
 
L lordi skrev:
Jag tror att de 7,5 kW som anges på säkerhetsbrytaren är vid ren motordrift. Den är ju märkt med 16A så man bör kunna belasta den mera med resistiv last, så jag tror inte att det är några problem att använda den brytaren. Dessutom så startar ju inte värmepumpen med full effekt direkt.
OBS! Jag kan ha fel i detta och reserverar mig tills någon annan kan bekräfta mitt påstående.
Exakt, det var min misstanke också.
 
En säkerhetsbrytare märkt 16 A kan man säkra med 16A och en märkt 25 A med 25 A. Och det oavsett vilken vilken last man har. En säkerhetsbrytare ska man ju normalt INTE använda för start och stopp och därmed blir belastningen inte så stor.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En säkerhetsbrytare märkt 16 A kan man säkra med 16A och en märkt 25 A med 25 A. Och det oavsett vilken vilken last man har. En säkerhetsbrytare ska man ju normalt INTE använda för start och stopp och därmed blir belastningen inte så stor.
Håller helt med. Men vad betyder egentligen märkningen på brytaren när det står endast 7,5 kW på en som är märkt 16A?
Är det vad den är godkänd för om man t ex ska direktstarta en motor? Säkerhetsbrytare brukar ju dessutom vara märkta att man inte ska använda dem för start och stopp.
Har försökt reda ut detta tidigare, men hittar inga tydliga anvisningar.
 
L lordi skrev:
Jag tror att de 7,5 kW som anges på säkerhetsbrytaren är vid ren motordrift. Den är ju märkt med 16A så man bör kunna belasta den mera med resistiv last, så jag tror inte att det är några problem att använda den brytaren. Dessutom så startar ju inte värmepumpen med full effekt direkt.
OBS! Jag kan ha fel i detta och reserverar mig tills någon annan kan bekräfta mitt påstående.
Strömmen och effekten som anges där är vid användning enligt (driftform) AC23 som är typiskt för standardmotorer och en (last)frånskiljare som sk säkerhetsbrytare är i grunden. Tumregelmässigt är märkström för en trefas asynkronmotor 2 x P och då i detta fallet 2 x 7.5 => 16 A märkström för brytaren vid motsvarande effekt. En sån brytare kan om den inte används som säkerhetsbrytare användas för koppling till/från om det inte är frekvent driftmässig manövrering. Den klarar alltså ev misstag som sker även då men dekalen och övrig märkning ska ju göra att den inte sätts in på så sätt i det fallet.

Den rent begränsande strömmen Ith ligger högre säkert 25 A som gräns för kontinuerlig belastning av kontakterna rent termiskt. Men pga kopplingen till motor och AC23 då stämplat 16 A - 7.5 kW och som elmont skrev kan man alltid använda dem i en krets med max säkring enligt märkningen oavsett. När man har en motor 7.5 kW med i bilden kommer det normalt inte gå att starta den konventionellt med 16 A säkring men oavsett går den att använda som säkerhetsbrytare även om avsäkringen ligger högre men under Ith.

TS har alltså inga problem med att använda den vid 16 A säkring oavsett effektsiffran.
 
  • Gilla
xLnT och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.