H hempularen skrev:
Vill de in så går de in. Annars kan man väl iofs byta glas till laminerat eller skottsäkert, men det är dyrt, och ger begränsat skydd. Som exempel så tar sig polisens insatsstyrka igenom vilken dörr som helst på typ 3 sekunder. Jag är övertygad om att gangsters också gör det om de vill.
3 sekunder nja kanske i teorin.
Ibland behöver de polisen hjälp, jag har öppnat dörrar åt krim/poliser i skottsäkra västar med polis bakom för att slita bort en från dörren om rörelse sker på insidan.
Brandkåren är duktigast på att bryta upp dörrar även om de blivit sämre med åren.
M Maria_G skrev:
Efter den senaste veckans fruktansvärda villamord nattetid i södra Stockholm kan jag inte skaka av mig tanken på att både sovrummet och vardagsrummet direkt utanför kan beträdas via helglasade altandörrar. Hur säkra är sådana generellt? Är det verkligen så att varenda svensk villa går att gör inbrott i genom att enkelt knacka ner glaset i altandörren? Eller missar jag något säkerhetstänk här? Hur enkelt är det att bättra på säkerheten?

Vänligen,
Halvt sömnlös småbarnsmor i villa i södra Stockholm.
Ta kontakt med en som jobbar med säkerhet t.ex en låssmed/säkerhetstekniker så kan de hjälpa dig med lösningar.
Du kan alltid kontakta https://altumsecurity.se (https://milsec.se/) som är erfarna på området samt har kännedom om möjliga lösningar.

Jag har säkrat objekt med skottsäkra dörrar och fönster men även skottsäkra jalusier osv.
Skottsäkra säkerhetsdörrar har jag monterat sedan 90-talet minns att de var eftertraktade redan då i norra Botkyrka då folk var oroliga för alla skjutningar även om problemet nu är mer utbrett så är det inte nytt.
"Panikrum" eller personskyddsrum har länge varit populärt i områden där boende har bättre ekonomi.

Angående helglasade altandörrar så går många att snabbt glasa ur utan att det låter men om man inte bryr sig om ljud så tar det en sekund att krossa en ej laminerad härdad glasruta med en automatkörnare.
Laminerat glas är bättre och beroende på uppbyggnad kan det uppfylla olika krav och få olika egenskaper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.