1 073 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Säker strömförsörjning av led i badrum
Tjena,
Tänkte smälla dit en led i taket ovanför duschen. 12v. Har använt samma till akvariet precis ovanför vattnet så vet att de tål fukt helt okej trots ej ämnade för det. Till skillnad från akvariet insåg jag dock snabbt att adaptern till denna led måste kopplas in till uttag inom badrummet och där blev bristen på ip klassning självklart en no-go.
Sitter nu och kikar runt på ebay och visst finns det billiga vattentäta adaptrar men då kommer de i formen av en liten metalldosa med korta oskyddade kablar som sticker ut. Hur i järnvägen ska man kombinera detta till ett helt ipklassat system på korrekt sätt? Måste jag bygga in eländet i en klassad dosa? Jag hade ju blivit så mycket gladare om jag hittade en ipklassad adapter man sätter direkt i uttaget typ som de till rakapparater.
Kabel inkl ledlampa på 12v är ej klassad heller men det bryr jag mig inte så mycket om då det är en så låg spänning (dumt?) men adaptern måste självklart bli iaf stänksäker. Några förslag på lösningar? 12v sådär 10w bara.
Kniper det kan jag så klart ersätta även led lampa med vattentät led men tvivlar med erfarenheten från akvariet på att det behövs. De har rullat i ett år nu med vatten stärkande runt dem.
Tänkte smälla dit en led i taket ovanför duschen. 12v. Har använt samma till akvariet precis ovanför vattnet så vet att de tål fukt helt okej trots ej ämnade för det. Till skillnad från akvariet insåg jag dock snabbt att adaptern till denna led måste kopplas in till uttag inom badrummet och där blev bristen på ip klassning självklart en no-go.
Sitter nu och kikar runt på ebay och visst finns det billiga vattentäta adaptrar men då kommer de i formen av en liten metalldosa med korta oskyddade kablar som sticker ut. Hur i järnvägen ska man kombinera detta till ett helt ipklassat system på korrekt sätt? Måste jag bygga in eländet i en klassad dosa? Jag hade ju blivit så mycket gladare om jag hittade en ipklassad adapter man sätter direkt i uttaget typ som de till rakapparater.
Kabel inkl ledlampa på 12v är ej klassad heller men det bryr jag mig inte så mycket om då det är en så låg spänning (dumt?) men adaptern måste självklart bli iaf stänksäker. Några förslag på lösningar? 12v sådär 10w bara.
Kniper det kan jag så klart ersätta även led lampa med vattentät led men tvivlar med erfarenheten från akvariet på att det behövs. De har rullat i ett år nu med vatten stärkande runt dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Vet inte om jag förstår läget.
Men OM du vill koppla in en plugg med ex trafo i ett uttag i badrummet. Så gäller inga speciella krav på ip klassning för själva pluggen. Det som gäller är att uttaget skall vara placerat enl. reglerna för uttag (i huvudsak min. 120cm från dusch, och min. 60 cm från badkarskant). Och att uttaget är skyddat av jordfelsbrytare.
Men OM du vill koppla in en plugg med ex trafo i ett uttag i badrummet. Så gäller inga speciella krav på ip klassning för själva pluggen. Det som gäller är att uttaget skall vara placerat enl. reglerna för uttag (i huvudsak min. 120cm från dusch, och min. 60 cm från badkarskant). Och att uttaget är skyddat av jordfelsbrytare.
Det här var intressant, jag behöver själv ny akvariebelysning då min lysrörsramp nått slutet av sin livslängd. Om du inte vill skriva i tråden vilka LED-lampor du har så skicka gärna ett meddelande!Kristian Erik Tigersjäl skrev:
Trafon består av en EU stickkontakt, en massa sladd, en lamp sladdbrytare och till sist trafodelen med öppna hål, fritt fram för vatten att komma in och skapa kontakt med primär och sekundär tex. Känns inte så säkert. Funderar på om jag ska trycka in allt detta i en vattentät låda istället. Då skyddar jag väl mot det mesta iaf.hempularen skrev:Vet inte om jag förstår läget.
Vacker lösning... Den ser faktiskt mycket bättre ut än det låter. Duger gott anser iaf jag. Den kostar dessutom ingenting medan en PRO lösning skulle kosta säkerligen flera tusen.
Ang akvarie. Det är från Ikea tror jag. Använder den som kvälls belysning i akvariet men tvivlar på den räcker för dagtid. Då måste karet vara bra litet.
Du kan inte smita genom någon vägg och montera drivaren på ett torrare ställe?
Tänkt tanken men det finns inga nära möjligheter till det. Den slutgiltiga lösningen blev att jag la ned hela skiten från elsladd till lågnivå ut i en plastlåda som sedan limmades igen med smältlim. Det bildades dvs en praktiskt taget vattentät låda för allt. Inte jättesnyggt men den syns inte och jag är nöjd med den då kostnaden blev 0 kr.Jonas L 84 skrev:
Klicka här för att svara