Hej!
Ska byta säkerhetsventil på denna vattenledning från vedpannan (Molle panna).
Hittar endast 1 avstängning vid laddomaten för att stänga av vattnet.
Ifall jag då lossar säkerhetsventilen så tömmer jag väl pannan på vatten?
Vart stänger jag av vattnet annars? Eller finns det något backstopp i pannan?
Ska byta säkerhetsventil på denna vattenledning från vedpannan (Molle panna).
Hittar endast 1 avstängning vid laddomaten för att stänga av vattnet.
Ifall jag då lossar säkerhetsventilen så tömmer jag väl pannan på vatten?
Vart stänger jag av vattnet annars? Eller finns det något backstopp i pannan?
Om du nolla trycket på värmen går dett att byta ventilen snabbt med vatten i systemet. Får hjälp av nån sätta fingret över hålet så att du kan lina och på med den nya. Ser ut som du har brunn under. Lite blött blir man men du slippar tömma alllt.
Mellan pannan och säkerhetsventilen får det inte sitta någon ventil.
Tyvärr är det stor risk att ventilerna i unionskopplingarna vid cirkulationspumpen börjar läcka när du vrider på dom.
Har du avstängningsventiler mot radiatorkretsen?
Ju mer du minskar risken att vatten förflyttar sig ju mindre vatten rinner ut.
Försök att minska risken att luft kommer in i systemet.
Tyvärr är det stor risk att ventilerna i unionskopplingarna vid cirkulationspumpen börjar läcka när du vrider på dom.
Har du avstängningsventiler mot radiatorkretsen?
Ju mer du minskar risken att vatten förflyttar sig ju mindre vatten rinner ut.
Försök att minska risken att luft kommer in i systemet.
Klicka här för att svara


