1 648 140 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Hade själv en sådan och beslöt mig för att byta till en ledlampa som då precis hade kommit i marknaden, minns att den var svindyr och gav en matt knappt synlig ljusfläck på väggen. En produkt som inte var tillräckligt utvecklad då den släpptes på marknaden. Idag är även billigare lampor ljusstarka så där har produkterna förbättrats rejält. Hittade den oanvänd längst in i förrådet.13th Marine skrev:
Fick mig att komma ihåg de första LED Maglite, rackarns va dåligt lyse de hadeB Bitterhetsakademin skrev:Hade själv en sådan och beslöt mig för att byta till en ledlampa som då precis hade kommit i marknaden, minns att den var svindyr och gav en matt knappt synlig ljusfläck på väggen. En produkt som inte var tillräckligt utvecklad då den släpptes på marknaden. Idag är även billigare lampor ljusstarka så där har produkterna förbättrats rejält. Hittade den oanvänd längst in i förrådet.
Edit: För er som inte är intresserade av ficklampor så är väl detta från Maglites storhetstid
Hehe, mer batong än ficklampa eller möjligen ”präst” (stavas det så…) att slå ihjäl storgäddan med! 🙂
Om jag inte missminner mig var den lampan för de med ”djupa fickor” på med än ett sätt… Både sjukt stor men även rätt dyr.
Om jag inte missminner mig var den lampan för de med ”djupa fickor” på med än ett sätt… Både sjukt stor men även rätt dyr.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Dom låg bra i handen på tuffingar, nåt annat syfte fanns väl inte?
He he, kommer ihåg att farsan berättade att ficklampor var en fluga i hans ungdom, och ju större desto mer status så klart. Det vedertagna mätetalet var även då antalet (D-cell-) batterier, och det värsta som fanns - alla smågrabbars dröm, var "8-battare" och man inser från tabellen hur löjligt lång en sådan var. Kul att se att samma mått fortfarande används. Har kvar farsans gamla "6-battare" (om jag minns rätt) i en kartong någonstans... 🙂Tokslut skrev:
Tror det stavas prist på svenska inlånat från engelskans priest. Borde väl varit präst logiskt sett men det kanske ansågs okristligt att klubba gädde med en präst så man förvanskade engelskan istället 😀S Stefan.o skrev:
Mittåt : efter att ha tittat runt litet så verkar det som att nuförtiden så använder man engelskans priest. Präst verkar inte användas, däremot är fiskbonkare (! 😀 ) ganska vanligt.
Redigerat:
MagLite är första premium märket är lampor som jag kommer ihåg. Ligger en gammal Mini nånstans, hade också en 2C som jag konverterade till LED. Kollade deras sortiment för ett par veckor sedan, samma modeller som för 20 år sedan.
De åt också batterier och eftersom lampan enligt bruksanvisningen krävde alkaliska med 1,5 volt istället för de laddningsbara som bara gav 1,2 blev de dyra i drift. Idag använder jag en liten ledlampa med flera gånger större ljusstyrka som laddas snabbt via usb-kabel. Märket var väl ett av de hårdast marknadsförda med ständiga helsides annonser i jakt och friluftstidningar. Jag köpte min billig begagnad av en som tröttnat på dess klumpighet och jag förstår honom, den var inte praktisk.D Deltidslantisen skrev:
De stora var som från en tecknad film. De små som gick på AA-batterier var OK (åtminstone med LED), man kunde skruva av toppen och då lyste det runt om. Antingen ställde man lampan i toppen eller hängde från taket, båda sätten var bra vid strömavbrott.B Bitterhetsakademin skrev:De åt också batterier och eftersom lampan enligt bruksanvisningen krävde alkaliska med 1,5 volt istället för de laddningsbara som bara gav 1,2 blev de dyra i drift. Idag använder jag en liten ledlampa med flera gånger större ljusstyrka som laddas snabbt via usb-kabel. Märket var väl ett av de hårdast marknadsförda med ständiga helsides annonser i jakt och friluftstidningar. Jag köpte min billig begagnad av en som tröttnat på dess klumpighet och jag förstår honom, den var inte praktisk.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg