1 648 368 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Troligen använde de pentaklorfenol eller aminotriazol som användes för totalutrotning av växtlighet och var snabbverkande. Ett annat medel om man ville få bort all växtlighet var Klorex där effekten satt i länge men det togs bort dels av miljöskäl och för att ungdomar gjorde explosiva blandningar av det.imported_Benno skrev:
I Sverige har man ju lyckats förstöra utan bomber
Minns på det bekymmerslösa 70-talet när stockholmarna som köpt en gammal stuga ute på landet som sommarnöje behövde en parkeringsplats i det höga gräset och tog helt sonika fram en vattenkanna med hormoslyr och vattnade en ruta stor som bilen. Dagen efter var där en brun plätt istället för friskt gräs.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det kan fötstås ha varit något annat i vattenkannan. Hormoslyr var väl den allmänna benämningen på ogräsbekämpningsmedel. Inte minst för SJ:s flitiga användande.lars_stefan_axelsson skrev:
Verkligen? Finessen med hormoslyr och liknande preparat är att de främst är verksamma mot tvåhjärtbladiga växter, vilket gräs inte är.
Jmf. att vi fick ha MCPA (som har i stort sett samma verkan) i gräsmattegödslet Stroller Combi fram tills bara nyligen.
Men visst, i tillräckligt stora koncentrationer så kanske det fungerar, jag orkar inte gräva vidare i det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, jag tror det i det här fallet. Järnvägen (SJ) använde en hel massa olika produkter under åren och de totalbekämpade; dvs inget fick växa öht. Men enligt uppgift så använde SJ även Hormoslyr men då i handsprutor för att spruta på sly som växte i/vid banvallen. (Här en tråd på järnvägsforum: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=71564)imported_Benno skrev:
Hormoslyr är ju selektivt. Den stora användningen i Sverige var i skogsbruket för att just slå ner sly av alla de slag samtidigt som barrträden (plantorna) inte påverkades alls. Så helt plötsligt så kunde man bespruta stora arealer utan att tvingas vara selektiv eller röja manuellt. Stor besparing.
Det mesta som SJ använde var dock natriumklorat (Klorex 55). Det är bredare och mycket längre verkan, men det kräva å andra sidan mycket stora mängder och man saltar in marken i längden.
Tyskarna har i stor utsträckning slutat dricka öl och bryggerierna har problem. I början på förra århundradet drack de kopiösa mängder per person. Här ett ölkrus med tennlock från tjugo eller trettiotalet med en intressant stämpel: DBWBG som stod för utmärkt tysk formgivning godkänd av Durersällskapet. Kanske från någon gemytlig ölstuga från den tiden.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Ja där har man i alla fall fördelen att de inte slirar, bromsar något gör det i alla fall jämfört med ett vanligt hjul. Hade ett sådant hjul på en cykel från Biltema och det gav upp så jag har bytt mot ett vanligt och batterilykta. Dioderna i dag är så ljusstarka att de lyser upp vägen långt framför.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Man slog ju på lyset genom att med foten trycka på knappen på dynamon. Då fanns ju risken att trycka för hårt så den åkte in i ekrarna istället för att lägga sig mot däcket. Men de var annars fina de från MCB i rostfritt med hållare för reservlampa i lykthuset.M Myckling skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tvärstopp i framhjulet är inte kul, minns med fasa då jag lyckades få in en glasflaska i framhjulet så det blev tvärstopp. Blev en flygtur över styret och landade mitt bland glasskärvor men klarade mig med skrapade händer och blåmärken.😟M Myckling skrev:




