1 648 588 läst ·
14 729 svar
1649k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
@Bitterhetsakademin var får du alla grejer och information ifrån? Jobbar du på museum eller nått? Jag är lite smått fascinerad...
Fyrtio år på loppis och ett stort intresse för teknikhistoria sätter sina spår. Har även arbetat inom området, fast då med uppmätning av kulturhistoriskt intressanta miljöer som gamla torpgrunder och andra äldre lämningar.😀B breakman skrev:
Ogräsmedel som verkligen fungerade. Hormex innehöll samma aktiva substans som Agent Orange och tog bort så gott som allt ogräs. Av miljöskäl och lathet är jag numera inte så noga utan gräsmattan får växa fritt, den behöver inte se ut som en golfgreen.
Redigerat:
Är det därifrån som klocktillverkaren Gul fått inspiration till namnet tro? Lite udda att två klocktillverkare har just mås i namnet annars. Ser inte riktigt sambandet mellan tid och mås.B Bitterhetsakademin skrev:
För att återgå till trådens ämne. Gul-armbandsur är något jag glömt till jag läste ovan, fula plastklockor i skrikiga färger, som "alla" skulle ha i mina yngre tonår.
Det stämmer, det var en avsiktlig felstavning av gull alltså mås. Det klockmärket grundades i början på åttiotalet. Kommer ihåg att jag köpte en av deras klockor med titanboett till min syster. Just denna hade en gul urtavla.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, och även Hormoslyr som är mer känt från den svenska debatten. Både Agent Orange och Hormoslyr hade 2,4-D och 2,4,5-T Fenoxisyror som verksamma beståndsdelar.B Bitterhetsakademin skrev:
Och dessa är faktiskt relativt ofarliga. Men vid äldre tillverkningsmetoder av framförallt 2,4,5-T så fick man alltid en inblandning av dioxiner och dessa är allt annat än ofarliga.
Stämmer bra och sen blev det en hel del avfall som i fallet med BT Kemi i Teckomatorp bara grävdes ner i tunnor som fick rosta sönder.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, och även Hormoslyr som är mer känt från den svenska debatten. Både Agent Orange och Hormoslyr hade 2,4-D och 2,4,5-T Fenoxisyror som verksamma beståndsdelar.
Och dessa är faktiskt relativt ofarliga. Men vid äldre tillverkningsmetoder av framförallt 2,4,5-T så fick man alltid en inblandning av dioxiner och dessa är allt annat än ofarliga.
Den saneringen blev inte billig och det tog årtionden innan den var avslutad.
Redan på nittiotalet hade Rumänien så här färgglada sedlar, de var faktiskt första landet i Europa med polymersedlar.
De är mycket slitstarka och tåliga och tål utan problem en tur i tvättmaskinen.
När jag ser hur många av de svenska sedlarna i lägre valörer ser ut när man får dem som växel i kassan undrar jag om det inte är dags att byta tjugo och femtiolapparna till plastsedlar.
De är mycket slitstarka och tåliga och tål utan problem en tur i tvättmaskinen.
När jag ser hur många av de svenska sedlarna i lägre valörer ser ut när man får dem som växel i kassan undrar jag om det inte är dags att byta tjugo och femtiolapparna till plastsedlar.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
I Sverige har man ju lyckats förstöra utan bomberIntet skrev:
Minns på det bekymmerslösa 70-talet när stockholmarna som köpt en gammal stuga ute på landet som sommarnöje behövde en parkeringsplats i det höga gräset och tog helt sonika fram en vattenkanna med hormoslyr och vattnade en ruta stor som bilen. Dagen efter var där en brun plätt istället för friskt gräs.B Bitterhetsakademin skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Verkligen? Finessen med hormoslyr och liknande preparat är att de främst är verksamma mot tvåhjärtbladiga växter, vilket gräs inte är.imported_Benno skrev:
Minns på det bekymmerslösa 70-talet när stockholmarna som köpt en gammal stuga ute på landet som sommarnöje behövde en parkeringsplats i det höga gräset och tog helt sonika fram en vattenkanna med hormoslyr och vattnade en ruta stor som bilen. Dagen efter var där en brun plätt istället för friskt gräs.
Jmf. att vi fick ha MCPA (som har i stort sett samma verkan) i gräsmattegödslet Stroller Combi fram tills bara nyligen.
Men visst, i tillräckligt stora koncentrationer så kanske det fungerar, jag orkar inte gräva vidare i det.