B Bitterhetsakademin skrev:
Ännu en variant på temat miljövänlig klippning.
En sån använder jag vid uteköket för att klippa upp korvpaket 😊
Metallsax hänger vid ett utekök med kryddväxt och burk på tegelmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Här gäller det att vara stadig på handen, rakkniv från Heljestrand.

• Rakkniv från Heljestrand, med svart handtag, placerad under en röd låda märkt "C.V. Heljestrand Eskilstuna Sweden".
    Skapa konto
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag misstänker också detta.
För cykelslangar idag verkar vara bara skit, och lagningarna verkar också bli bara skit, ja faktiskt ännu sämre.
Gör som jag. Jag köpte ett storpack cykelslang när jag började cykelpendla. Har inte haft enda punka sedan dess. Slangarnas bäst före hinner väl gå ut. :)

Slangarna är förresten så billiga idag att få bryr sig om att laga med risken att lappen släpper och man får göra om.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
På temat hår, här gällde det att inte värma tången för mycket 😬
Två gamla verktyg på ett vitt bord: en metalltång och en sax med trähandtag, troligen används för hårstyling.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Gör som jag. Jag köpte ett storpack cykelslang när jag började cykelpendla. Har inte haft enda punka sedan dess. Slangarnas bäst före hinner väl gå ut. :)

Slangarna är förresten så billiga idag att få bryr sig om att laga med risken att lappen släpper och man får göra om.
Ser man till att ha slang av butylgummi och lagningslappar likaså så håller det. Jag gör lapparna av en kasserad slang och sandpapprar bägge ytorna, Har aldrig haft en lagning som inte hållit.När vå ändå är inne på ämnet cyklar, varför är styre och sadelstolpe så mycket brantare än gamla tiders cyklar. De var mycket bekvämare och hade inte så stötig gång.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Poängen är dock densamma. Rimliga människor lockas inte av reklam som relaterar till historiska eller nutida svin.
Mongolia Djingis Khan Barbecue

https://share.google/BJSJdojLE1aQ4Nde6

• Haha
Intet
  • Laddar…
J
Kapsyl Kapsyl skrev:
Ser man till att ha slang av butylgummi och lagningslappar likaså så håller det. Jag gör lapparna av en kasserad slang och sandpapprar bägge ytorna, Har aldrig haft en lagning som inte hållit.När vå ändå är inne på ämnet cyklar, varför är styre och sadelstolpe så mycket brantare än gamla tiders cyklar. De var mycket bekvämare och hade inte så stötig gång.
Det märkliga är att gamla däck (gummi i allmänhet) kan vara i jättebra skick fast däcken är 40 år gamla. Medan ett par år gamla grejor är helt spruckna. Jag trodde detta mest gällde billiga cykeldäck, men jag har två däck (michelin) på min bil från 2019 som sannolikt är från 2019 och de har massor av små torrsprickor.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Inget går upp mot en gammal dampirra med ballongdäck och fjädring i sadeln. :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Finns många fabriksförsäljningar som säljer 2:a-sortering om det är det du mnear med ”sekunda”. Det är uteslutande produkter som tillverkas för hand och som har fått avvikelser.
Åk till Kasthall i Kinna så kan du fynda en ullmatta till halva priset för att att måttet avviker 2-3 cm. 168x242 kan kosta 14.000:- istället för 170x240 för 28.000:-.
Handlar gärna på Oscar Jacobson Outlet, det som är andrasortering kan vara att mönstret är två millimeter ur synk vid en söm. Och för det här forumet har Gränsfors Bruk andrasortering av yxor på sin hemsida

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Mongolia Djingis Khan Barbecue

[länk]
Det är som sagt bara en tidsfråga. Trodde faktiskt alla fattade det.

Här är en T-shirt med Kalle Gullig, för endast 222,50kr.
Hur snurrar moralkompassen inför detta klädesplagg?😁

Svart T-shirt med texten "Caligula Master of Sin" och bild av en byst i en krans med eldflammor.
Skapa konto

Eller denna byst, jag glömt bort att den funnits😆

Byst av en person på en träyta, detaljerad stenskulptur med draperat klädesplagg, bakgrund i mörka nyanser.
Skapa konto

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är som sagt bara en tidsfråga. Trodde faktiskt alla fattade det.

Här är en T-shirt med Kalle Gullig, för endast 222,50kr.
Hur snurrar moralkompassen inför detta klädesplagg?😁

[bild]

Eller denna byst, jag glömt bort att den funnits😆

[bild]
Lite kitschigt men i rätt miljö så.
Själv nöjer jag mig med Wagner i parian.

• Vit byst föreställande en mans ansikte på en mönstrad tapetbakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Här ytterligare en av Låsbolagets storsäljare, ett enklare hänglås med hopnitat hölje. Typen uppfyller inte dagens krav på ett säkert lås utan får ses som ett stycke teknikhistoria.
ver du åldern på det där låset, jag har något liknande

• Gilla
Solar53
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
ver du åldern på det där låset, jag har något liknande
Låsbolagets lås såg lika ut under långa tider, har inte gjort några närmare efterforskningar men första halvan av nittonhundratalet är en gissning. Märket med ugglan fanns inte på de äldsta produkterna så denna hör inte till dessa. Vet att firman under annat namn grundades redan på artonhundrasextiotalet men först mot slutet av artonhundratalet kom större produktion igång.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
R Riedern skrev:
Jag hade en Ti57 och kommer även ihåg att programmen var begränsade till 49 steg/operationer.
Jag också. De röda lysande siffrorna slukade batteriet på nolltid.

En gång i den grå forntiden ansågs det snudd på omoraliskt att låna utan man skulle spara ihop pengar till det man behövde. Sparbankerna drev kampanjer för ökat sparande och delade ut tidningen Lyckoslanten till barnen så de skulle lära sig från tidig ålder. Även sparbössor med bankens emblem tillverkades, dessa av Låsbolaget i Eskilstuna.
Någon som minns Göran Persson? "Den som är i skuld är icke fri".

På 80-talet var det tokigt att inte låna. Kraftig inflation åt snabbt upp skulden och ränteavdrag på det med skyhög marginalskatt betalade BMWn eller motorbåten. Naturligtvis var man uppfostrad enligt devisen ovan (och kanske lite för ung).

Nolltaxera. Det pratas inte längre om det.
Köpte boken "Konsten att taxera noll" på skoj men bläddrade inte i den förrän när kryphålen redan täppts till. Hisnande tips som hade funkat då. Jag hade inte så mycket inkomst att taxera noll på heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.