1 648 407 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Nä, det förstår jag, men nu jämförde jag online mot online. Jag har ärligt talat ingen aning om hur det ser ut i butikerna, men när jag tänker Walmart tänker jag hyllmeter med en och samma vara. Jag har inte varit i USA på över tjugo år så det har säkert hänt en del.RoTe skrev:
Min gissning är att det är större utbud på vin i Sverige under Systembolagets öppettider än vad det är på valfri butik i motsvarande närområde under motsvarande tid i USA. Utanför Systembolagets öppettider är det drastiskt tvärtom.
Rätt poänglöst att jämföra ett äpple med ett päron eller hur? Det finns så klart ställen även i övriga världen där man kan beställa sitt specialvin som man dricker bara för att imponera på gästerna vid finbjudningen... Det löjliga är ju att så fort man kritiserar monopolet så kryper sossarna fram och gastar att utbudet är oslagbart, bäst i världen. Men det har ju exakt noll poäng då du lika gärna kan beställa på internet och få det levererat hem. Precis som man måste göra med det mesta special på systembolaget ändå, beställa alltså. Vi har ganska många systembolag i Uppsala men inget är speciellt stort, dock har dom lite olika sortiment vilket gör att dom kompletterar varandra. Ett mindre systembolag här är ungefär som alkoholavdelningen i en större matvaruaffär i Tyskland skulle jag tro.W Weimik skrev:Nä, det förstår jag, men nu jämförde jag online mot online. Jag har ärligt talat ingen aning om hur det ser ut i butikerna, men när jag tänker Walmart tänker jag hyllmeter med en och samma vara. Jag har inte varit i USA på över tjugo år så det har säkert hänt en del.
Min gissning är att det är större utbud på vin i Sverige under Systembolagets öppettider än vad det är på valfri butik i motsvarande närområde under motsvarande tid i USA. Utanför Systembolagets öppettider är det drastiskt tvärtom.
Ett sidospår ang systembolaget är här vid Upplandskusten, dom kan inte bestämma om det ska ligga i Öregrund (1500 invånare) eller Östhammar (4500 inv). Idag ligger det i Öregrund vilket är en sommarstad, den sover nio månader om året. Östhammarsborna vill ha ett systembolag men det kan enligt monopolet inte ligga två i en kommun av den storleken, det har dom bestämt. En fri marknad hade löst det där väldigt fort.
Jag har inga som helst problem med att vi har särskilda vin- och spritbutiker i Sverige. Systembolaget är inte dumt alls. Det går till och med att handla online och få hemleverans om man nu skulle bo långväga ifrån ett Systembolag.
Och jag tror faktiskt inte att utbudet av drycker skulle bli lika bra om det skulle bli tillåtet med försäljning av "starkvaror" på t ex ICA, Willys och Biltema. Inte skulle det bli billigare heller. Redan nu säljer en del butiker folköl dyrare än vad bolaget tar för starköl.
Och jag tror faktiskt inte att utbudet av drycker skulle bli lika bra om det skulle bli tillåtet med försäljning av "starkvaror" på t ex ICA, Willys och Biltema. Inte skulle det bli billigare heller. Redan nu säljer en del butiker folköl dyrare än vad bolaget tar för starköl.
Här har vi rena definitionen av Sosse.Keiller skrev:
Jag har inga som helst problem med att vi har särskilda vin- och spritbutiker i Sverige. Systembolaget är inte dumt alls. Det går till och med att handla online och få hemleverans om man nu skulle bo långväga ifrån ett Systembolag.
Vi är nog ganska eniga i frågan. Jag tycker ofta det främsta argumentet mot monopolet är att utbudet skulle öka lokalt om det vore fritt. Vilket jag inte är så övertygad om att det skulle göra överallt. Säkert skulle det fungera ganska bra i storstäderna.RoTe skrev:
Visst är dom fler än oss, men har också en enormt stor landsbygd. Jag tror det mer handlar om kulturen där att allting ska vara stort. T.ex. Target ser likadant ut överallt vad jag vet, men Walmart tror jag anpassar sina butikers storlek något. Men jag håller med tidigare talare om att alkoholhaltiga drycker inte är någon samhällsnytta utan finns där inte ekonomi nog så kan man beställa istället, inget konstigt med det, så fungerar systembolaget idag. Men folk måste sluta dyrka systembolaget och dess monopol. Du kan köpa precis vad du vill från vilket land som helst i världen idag i princip, men som det låter på folk i Sverige så skulle vi få en öl och ett rödvin att dricka om monopolet försvann. Det är patetiskt.
Jag har inte så stor skillnad på om det skulle vara monopol på alkohol eller inte. Är dock lite tveksam till helt fri försäljning av starksprit.
Men det behöver ju inte betyda att det är monopol på det heller.
Samtidigt trivs jag väldigt bra med att kunna åka till matbutiken och köpa min öl.
Bra där!L lat skrev:Ska vi konstatera att vi bor i ett dj.vligt bra land om det största problemet är att Systembolaget inte säljer kylda drycker...
Är väl mest A-laget som tycker det är ett problem.
Vi andra dricker oftast det egen inhandlades hemma eller hos nån bekant & då har man oftast i god tid hunnit fixa det där med kylda drycker.
Ibland låter det på vissa dystergökar att vi bor i typ världens sämsta...
Så verkar som en del tror att Systembolaget både är billigare och har bättre utbud än om mataffärer skulle få lov att sälja?
Borde vara lätt att testa genom att avskaffa monopolet, om det ovan stämmer kommer alla fortsätta handla på systemet ändå
Borde vara lätt att testa genom att avskaffa monopolet, om det ovan stämmer kommer alla fortsätta handla på systemet ändå
Jag tror det är 60 åriga gnällgubbar!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Nu var det länge sedan jag var i Norge men förr hade de vinmonopolet dä det såldes vin och sprit men inte öl
För att köpa öl fick man bege sig till törstesläckaren som bara sålde öl och pilsner
För att köpa öl fick man bege sig till törstesläckaren som bara sålde öl och pilsner
Appropå mjölk och saker vi glömt bort. Idag är de allra flesta konsumenter så långt bort från gårdarna, både fysiskt och mentalt, att de glömt bort hur mat produceras. Den stora massan konsumenters är också alldeles för kräsna för att det ska vara hållbart. På ena sidan finns de som ska ha det allra billigaste och struntar i hur det producerats (de som inte har råd med annat har jag förståelse för). På andra sidan är premiumkonsumenterna som ska ha allt ekologiskt och närproducerat och flamsar runt och köper två ägg här och en entrecote där.
Båda är lika dåliga. Den första kräver ingen närmare förklaring, men den senare är faktiskt så illa att det inte finns tillräckligt med jordbruksmark för att alla ska kunna konsumera ”ekologiskt”. Alternativet är att vi skjuter av en sisådär 1/3 av jordens befolkning. Det innebär att för varje ekologisk produkt du köper så måste andra köpa ännu mindre hållbart producerade produkter för att ekvationen ska gå ihop.
Jag är inte emot ekologiskt eller närproducerad mat, men det är viktigt att man ser hela bilden. Det gör till exempel inte Livsmedelsverket som i sina kostrekommendationer säger att vi ska äta mer vegetariska grödor. Det de helt missat är att vi själva inte kan producera de mängder som krävs utan vi måste importera tex bönor. Lägg därtill att man som konsument inte vill köpa en krokig morot eller en missformad potatis.
Men nog om det, det jag tänkte skriva om var ju mjölken:
Smaken påverkas av många faktorer, mer av hur den behandlas än själva råvaran. Sommarmjölk från kor på bete smakar annat än vintermjölk från kor som äter ensilage och kraftfoder. Lite för mycket vårlök på betet så smakar mjölken mindre gott…
Både homogeniseringen och pastöriseringsgraden påverkar också smaken, här misstänker jag att olika mejerier har lite olika inställningar snarare än påverkan från råvaran. I alla fall i de större mejerier som hämtar från flera gårdar som Arla eller Falköpingsmejerier där mjölken från flera gårdar blandas och därmed blir smaken jämnare.
Homogeniserad mjölk smakar också annorlunda än ohomogeniserad (”gårdsmjölk”)
Gårdar med mjölkrobotar har stenkoll på hur mycket varje kossa mjölkar, mjölkens kvalitet från varje kossa och när mjölkning sker mm mm. Det är inte unikt för Wapnö utan är mest ett marknadsföringstrick att man trycker det på mjölkpaketet.
Vi köper inte Wapnö efter att vi flera gånger råkat ut för grädde som är dålig flera dagar för bäst-före datum. Arlas håller flera dagar efter utan problem.
Och ja, jag är uppväxt på en mjölkgård med båda benen i myllan.
Båda är lika dåliga. Den första kräver ingen närmare förklaring, men den senare är faktiskt så illa att det inte finns tillräckligt med jordbruksmark för att alla ska kunna konsumera ”ekologiskt”. Alternativet är att vi skjuter av en sisådär 1/3 av jordens befolkning. Det innebär att för varje ekologisk produkt du köper så måste andra köpa ännu mindre hållbart producerade produkter för att ekvationen ska gå ihop.
Jag är inte emot ekologiskt eller närproducerad mat, men det är viktigt att man ser hela bilden. Det gör till exempel inte Livsmedelsverket som i sina kostrekommendationer säger att vi ska äta mer vegetariska grödor. Det de helt missat är att vi själva inte kan producera de mängder som krävs utan vi måste importera tex bönor. Lägg därtill att man som konsument inte vill köpa en krokig morot eller en missformad potatis.
Smaken påverkas av många faktorer, mer av hur den behandlas än själva råvaran. Sommarmjölk från kor på bete smakar annat än vintermjölk från kor som äter ensilage och kraftfoder. Lite för mycket vårlök på betet så smakar mjölken mindre gott…
Både homogeniseringen och pastöriseringsgraden påverkar också smaken, här misstänker jag att olika mejerier har lite olika inställningar snarare än påverkan från råvaran. I alla fall i de större mejerier som hämtar från flera gårdar som Arla eller Falköpingsmejerier där mjölken från flera gårdar blandas och därmed blir smaken jämnare.
Gårdar med mjölkrobotar har stenkoll på hur mycket varje kossa mjölkar, mjölkens kvalitet från varje kossa och när mjölkning sker mm mm. Det är inte unikt för Wapnö utan är mest ett marknadsföringstrick att man trycker det på mjölkpaketet.
Vi köper inte Wapnö efter att vi flera gånger råkat ut för grädde som är dålig flera dagar för bäst-före datum. Arlas håller flera dagar efter utan problem.
Och ja, jag är uppväxt på en mjölkgård med båda benen i myllan.
Nä, inte glömt. Vid stallet finns det en gård som har tio mjölkrobotar och två km från fritidshuset en mjölkgård med 250 mjölkkor. Brukar prata med ägarna och få se anläggningarna.mexitegel skrev:
Appropå mjölk och saker vi glömt bort. Idag är de allra flesta konsumenter så långt bort från gårdarna, både fysiskt och mentalt, att de glömt bort hur mat produceras. Den stora massan konsumenters är också alldeles för kräsna för att det ska vara hållbart. På ena sidan finns de som ska ha det allra billigaste och struntar i hur det producerats (de som inte har råd med annat har jag förståelse för). På andra sidan är premiumkonsumenterna som ska ha allt ekologiskt och närproducerat och flamsar runt och köper två ägg här och en entrecote där.
Bla bla bla. Nu är just jag inte sosse och jag måste säga att det är högst patetiskt att dra sosse-kortet så fort någon ifrågasätter dina svepande formuleringar. Sluta se världen i svart och vitt så blir du trovärdigare.RoTe skrev:
Rätt poänglöst att jämföra ett äpple med ett päron eller hur? Det finns så klart ställen även i övriga världen där man kan beställa sitt specialvin som man dricker bara för att imponera på gästerna vid finbjudningen... Det löjliga är ju att så fort man kritiserar monopolet så kryper sossarna fram och gastar att utbudet är oslagbart, bäst i världen. Men det har ju exakt noll poäng då du lika gärna kan beställa på internet och få det levererat hem. Precis som man måste göra med det mesta special på systembolaget ändå, beställa alltså. Vi har ganska många systembolag i Uppsala men inget är speciellt stort, dock har dom lite olika sortiment vilket gör att dom kompletterar varandra. Ett mindre systembolag här är ungefär som alkoholavdelningen i en större matvaruaffär i Tyskland skulle jag tro.
Ett sidospår ang systembolaget är här vid Upplandskusten, dom kan inte bestämma om det ska ligga i Öregrund (1500 invånare) eller Östhammar (4500 inv). Idag ligger det i Öregrund vilket är en sommarstad, den sover nio månader om året. Östhammarsborna vill ha ett systembolag men det kan enligt monopolet inte ligga två i en kommun av den storleken, det har dom bestämt. En fri marknad hade löst det där väldigt fort.