lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Memo hade jag faktiskt glömt. Jag var aldrig någon storanvändare (i mitt fall på SKF) men vill minnas att det hade den trevliga funktionen att man kunde ta bort ett meddelande om mottagaren ännu inte läst det.
Minns memo väldigt väl. Sommarjobbade på Ericsson i slutet av 80-talet och farsan var på tjänsteresa i usa (också på Ericsson) och vi kunde skicka meddelanden till varandra och svara direkt - kändes helt magiskt att kunna kommunicera på det sättet till andra sidan jordklotet. Det är andra tider nu...

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Minns memo väldigt väl. Sommarjobbade på Ericsson i slutet av 80-talet och farsan var på tjänsteresa i usa (också på Ericsson) och vi kunde skicka meddelanden till varandra och svara direkt - kändes helt magiskt att kunna kommunicera på det sättet till andra sidan jordklotet. Det är andra tider nu...
Ja, den känslan kommer jag ihåg och fick andra att uppleva. Det var "niornas dag" på Chalmers någon gång då i slutet på 80-talet *), dvs en lördag det var öppet hus och niondeklassare med sina föräldrar kunde komma på besök och se olika demonstrationer på alla avdelningar som var öppna.

Jag var ciceron och ledde runt grupper till bla optolabbet, där man demonstrerade avlyssning genom att reflektera en laser(!) mot en fönsterruta, och tog dem även till våra teknolog-datorrum där jag demonstrerade hur man kunde skicka email till USAs västkust och få svar på direkten (Använde en reflekterande server uppsatt för test. Vet inte om det finns några sådana kvar).

Det var många ahh, och ohh, samt en och annan kommentar från förälder om att datorer alls inte var framtiden och att det kunde komma en motreaktion när som helst. (Internet är en fluga...) Det blev inte riktigt så... ;)

*) 1989 att döma av det faktum att jag vill minnas att jag använde en flång ny Sun 3/80.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Sådana där fick man interposten med så sent som 2k :) mins det väl. Det roliga var man hade ju även epost så det var bara de gamla rävarna som höll på med det där :)

Jobbade på SJ på nittiotalet. Där, lokalt i Göteborg provades något primitivt internt Epostsystem som jag tror hette "Videotext". Det föll inte väl ut och skrotades efter ett år.

C
blackarrow blackarrow skrev:
Någon som minns dessa?
Ett exemplar från tidigt 90-tal.
Ha ha, kommer även ihåg de "inbrottssäkra" konfidentiellt-påsarna som man använde för konfidentiell internpost och internpost med cirkulationslistor där man hade en viss tid på sig att läsa innehållet, sen strök man sitt namn på listan och lade tillbaka det i postfacket för vidare distribution till nästa person på listan.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Memo hade jag faktiskt glömt. Jag var aldrig någon storanvändare (i mitt fall på SKF) men vill minnas att det hade den trevliga funktionen att man kunde ta bort ett meddelande om mottagaren ännu inte läst det.
Och den otrevliga funktionen att visa för avsändaren när man hade läst memot... Viss memon blev därför olästa till dess att tiden för att göra det man misstänker att de ber om gått ut..

• Haha
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Och blev det fullt i inkorgen så lade man bara halva högen i utkorgen så att man fick lite tid.

• Haha
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och den otrevliga funktionen att visa för avsändaren när man hade läst memot...
Roligaste funktionen var att avsändaren inte såg sin egen signatur när man författade ett meddelande. Standardskämtet när någon lämnat sin terminal utan att logga ut var att gå in och ändra signaturen från "Vänliga hälsningar N.N." till "Puss och kram N.N."
Kunde ta veckor innan personen ifråga märkte det. 😂

• Haha
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Haha, såna där pranks är helt i min smak 😂.

4774
3D glasögon med ett rött och ett grönt glas till blå lagunen

• Gilla
fribygg och 9 till
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
Haha, såna där pranks är helt i min smak 😂.
Kom på en annan klassiker man körde och det var att smyga upp bakom någons skrivbord och säga "vad är det här för knapp?" samtidigt som man drog ur sladden till skärmen - fy fan vad arga en del blev. 😆

Det var roligare på jobbet förr!
4774 4774 skrev:
Du menar Monstret i svarta lagunen?
Filmaffisch för "Creature from the Black Lagoon" med en varelse som attackerar en kvinna i vatten, med skådespelarnamn och retro-stil.

• Gilla
  • Älska
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
TV-piraterna.

• Gilla
  • Älska
TorbjornEd och 6 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
[bild]
Då skulle väl glasögon med ett svart och ett vitt glas fungera?

4774
C cpalm skrev:
Kom på en annan klassiker man körde och det var att smyga upp bakom någons skrivbord och säga "vad är det här för knapp?" samtidigt som man drog ur sladden till skärmen - fy fan vad arga en del blev. 😆

Det var roligare på jobbet förr!

[bild]
Den med. Var inte mer än 6 år så jag fick inte se så mycket läskiga saker för mamma och pappa 😂. Fanns väl ett gäng filmer och jag vet att Kizz hade en turne med någon effekt av 3D.

P
Blixt Gordon på TV med rymdskepp som hade tomtebloss i baken.
Och Franz Liszts (hans riktiga namn var Liszt Ferenc) "Les Preludes" som signaturmelodi.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
dilemma och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.