M Mats_R skrev:
Det hade jag nästan glömt.
Var det inte sossarnas kvinnoförbunds Maj Britt Theorin som drev frågan?
DDR-tänket när det verkligen fick blomma ut.
Nja, tydligen var det någon remiss från ett gäng kulturarbetare kopplade till Socialdemokraterna

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det de "glömde" att tala om, var att även de som dog av trafikolyckor och allt annat friska människor dör av, men som råkade ha Covidviruset i mätbar mängd, räknades in som döda av Covid.
Det där är en myt som jag aldrig sett nåt belägg för. Har du nåt som kan styrka ditt påstående?

Skulle de ha testat trafikoffer för covid i efterhand?

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det där är en myt som jag aldrig sett nåt belägg för. Har du nåt som kan styrka ditt påstående?

Skulle de ha testat trafikoffer för covid i efterhand?
Det framkom i SVT om jag minns rätt. Så sanningshalten bör naturligtvis ifrågasättas.
Japp, alla döda testades, förutom de nästan redan döda åldringarna som dog med influensaliknande symptom. De förutsattes ha dött av Covid. Minns du inte det. Efter att olyckorna rensades bort halverades antalet Coviddöda.

Intet Intet skrev:
Det framkom i SVT om jag minns rätt
Borde vara ganska sensationellt om det stämde men får noll träffar på flera olika typer googlingar. (Även SVT)
Jag är alltid väldigt suspekt om nån claimar nåt iögonfallande men där det finns noll digitala spår…

Att man testade redan döda trafikoffer för covid tror jag inte en sekund på.

Träffade på denna text i Dagens Meficin som förklarar myten

”En seglivad myt om covid-19 är att det råder stor osäkerhet om vilka som dör ”med” respektive ”av” sjukdomen. Föreställningen att statistiken överdrivs genom att räkna in dem som dött av naturliga orsaker sprids inte minst av Donald Trumps anhängare, men har även nått Sverige. ”

https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/

• Gilla
  • Haha
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
hsd
Lill72 Lill72 skrev:
De ringde mig med en gång när jag köpt ny tv, drog en trovärdig vals.
Tv radio handeln hade rapportplikt, var tvungen att inrapportera vem dom köpt tv och den vägen kollades att det fanns licens

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jodå, precis som Wikipedia skriver så hade man en antenn där man pejlade in signalerna TVn dömde ut.
Dålig träffsäkerhet och färre analog-TV användare gjorde att man slutade redan på mitten av 90-talet.
Och bodde du i lägenhet var det nog svårt att veta vems tv det var

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det framkom i SVT om jag minns rätt
Jag minns ungefär samma. SVT intervjuade någon "expert". Det visade sig att den som hade testats positivt för covid19 och sedan dog av någon annan orsak, räknades som död med covid19.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Tv radio handeln hade rapportplikt, var tvungen att inrapportera vem dom köpt tv och den vägen kollades att det fanns licens
Som sagt DDR

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
De var ju helt tandlösa. Även om de ringde på din dörr och de kunde se och höra din tv behövde du inte släppa in den utan kunde neka. I värsta fall säga att du alldeles nyss köpt tvn och inte hunnit anmäla.

Toppen av dumheterna som kanske var det som fick allt att falla ihop var när de hävdade att mobiltelefoner, surfplattor och datorer var saker som krävde tv licens. Även tjänstetelefonen som du fått av din arbetskivare om du råkade ta med den hem.

Lägger in en sammanfattning av dåtiden som vi inte minns: DDR Sverige.
Det där med tv-pejling(licenstvång) förekom även i tex UK, så jag antar att stora delar av Europa var som DDR.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P
Roga1337 Roga1337 skrev:
Frugan hittade denna oanvänd, när hon kom på att hon skulle rensa i sina lådor…som vanligt med gammalt gummi så har det börjat ”lösas upp” och blivit klistrigt som tusan.
[bild]
Jag fick rådet att tvätta klistrigt gummi på en fjärrkontroll med T-röd! Jag tänkte att det spelar ingen roll om det inte fungerar, det blir ändå inte värre om jag provar... -Det fungerade faktiskt!

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
P
M Mats_R skrev:
Det hade jag nästan glömt.
Var det inte sossarnas kvinnoförbunds Maj Britt Theorin som drev frågan?
DDR-tänket när det verkligen fick blomma ut.
Det stämmer, det var Maj-Britt Theorin i egenskap genom det socialdemokratiska kvinnoförbundet.

"Ge ungarna en chans och låt dem för död och pina slippa reklam i TV. Vårt parti får inte längre huka i den kommersiella högervinden, utan måste gå till en ideologisk motoffensiv mot yttrandefrihetens exploatörer i vilken förförisk slängkappa de än sveper in sig."

"Yttrandefrihetens exploatörer"... 😂

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Och bodde du i lägenhet var det nog svårt att veta vems tv det var
Z Zodde skrev:
Jodå, precis som Wikipedia skriver så hade man en antenn där man pejlade in signalerna TVn dömde ut.
Dålig träffsäkerhet och färre analog-TV användare gjorde att man slutade redan på mitten av 90-talet.
Nej. Det stämmer inte, det var ren bluff.

Kollar du på "pejl" utrustningen består den av en vanlig TV-antenn avstämd till kanal 5-11 på VHF bandet, vilket var frekvenserna för TV1. En vanlig mottagarantenn alltså, för statliga SVT1 utsändningar.

Det finns ingen TV som sänder ut något på de frekvenserna.
Det enda en sådan "pejl" kunde ta in var möjligen de närmaste TV-sändarna.

-Däremot hade radiohandlarna anmälningsplikt om någon köpte en TV, man fick fylla i en blankett och skicka till radiotjänst. Denna jämförde de mot registrerade licenser.

• Gilla
  • Ledsen
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Min uppfattning är att man pejlade lokaloscillatorn i mottagaren, så det var ingen bluff. Hur många som sedan haffades med metoden låter jag vara osagt.
Man skulle även kunna tänka sig att pejla tex linjeoscillatorn i en TV med bildrör.

• Gilla
Troberg och 5 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Det där med tv-pejling(licenstvång) förekom även i tex UK, så jag antar att stora delar av Europa var som DDR.
Tänkte frömst på anmälningsplikten.

Licens för radio och tv var nog relevant när det var nytt och de få som nyttjade det skulle betala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.