1 749 814 läst ·
15 777 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det där är en myt som jag aldrig sett nåt belägg för. Har du nåt som kan styrka ditt påstående?Intet skrev:
Skulle de ha testat trafikoffer för covid i efterhand?
Det framkom i SVT om jag minns rätt. Så sanningshalten bör naturligtvis ifrågasättas.Z Zodde skrev:
Japp, alla döda testades, förutom de nästan redan döda åldringarna som dog med influensaliknande symptom. De förutsattes ha dött av Covid. Minns du inte det. Efter att olyckorna rensades bort halverades antalet Coviddöda.
Borde vara ganska sensationellt om det stämde men får noll träffar på flera olika typer googlingar. (Även SVT)Intet skrev:
Jag är alltid väldigt suspekt om nån claimar nåt iögonfallande men där det finns noll digitala spår…
Att man testade redan döda trafikoffer för covid tror jag inte en sekund på.
Träffade på denna text i Dagens Meficin som förklarar myten
”En seglivad myt om covid-19 är att det råder stor osäkerhet om vilka som dör ”med” respektive ”av” sjukdomen. Föreställningen att statistiken överdrivs genom att räkna in dem som dött av naturliga orsaker sprids inte minst av Donald Trumps anhängare, men har även nått Sverige. ”
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Det där med tv-pejling(licenstvång) förekom även i tex UK, så jag antar att stora delar av Europa var som DDR.P Pin skrev:De var ju helt tandlösa. Även om de ringde på din dörr och de kunde se och höra din tv behövde du inte släppa in den utan kunde neka. I värsta fall säga att du alldeles nyss köpt tvn och inte hunnit anmäla.
Toppen av dumheterna som kanske var det som fick allt att falla ihop var när de hävdade att mobiltelefoner, surfplattor och datorer var saker som krävde tv licens. Även tjänstetelefonen som du fått av din arbetskivare om du råkade ta med den hem.
Lägger in en sammanfattning av dåtiden som vi inte minns: DDR Sverige.
Jag fick rådet att tvätta klistrigt gummi på en fjärrkontroll med T-röd! Jag tänkte att det spelar ingen roll om det inte fungerar, det blir ändå inte värre om jag provar... -Det fungerade faktiskt!Roga1337 skrev:
Det stämmer, det var Maj-Britt Theorin i egenskap genom det socialdemokratiska kvinnoförbundet.M Mats_R skrev:
"Ge ungarna en chans och låt dem för död och pina slippa reklam i TV. Vårt parti får inte längre huka i den kommersiella högervinden, utan måste gå till en ideologisk motoffensiv mot yttrandefrihetens exploatörer i vilken förförisk slängkappa de än sveper in sig."
"Yttrandefrihetens exploatörer"... 😂
P Pin skrev:
Nej. Det stämmer inte, det var ren bluff.Z Zodde skrev:
Kollar du på "pejl" utrustningen består den av en vanlig TV-antenn avstämd till kanal 5-11 på VHF bandet, vilket var frekvenserna för TV1. En vanlig mottagarantenn alltså, för statliga SVT1 utsändningar.
Det finns ingen TV som sänder ut något på de frekvenserna.
Det enda en sådan "pejl" kunde ta in var möjligen de närmaste TV-sändarna.
-Däremot hade radiohandlarna anmälningsplikt om någon köpte en TV, man fick fylla i en blankett och skicka till radiotjänst. Denna jämförde de mot registrerade licenser.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
MIg veterligen letade pejling efter mixningsfrekvensen som användes internt i TV-mottagaren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/TV-pejling
https://sv.wikipedia.org/wiki/TV-pejling
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Min uppfattning är att man pejlade lokaloscillatorn i mottagaren, så det var ingen bluff. Hur många som sedan haffades med metoden låter jag vara osagt.
Man skulle även kunna tänka sig att pejla tex linjeoscillatorn i en TV med bildrör.
Man skulle även kunna tänka sig att pejla tex linjeoscillatorn i en TV med bildrör.