P Pin skrev:
”Tårtor” från 70-talet. Ständig besvikelse när det visade sig endast vara en kaka med grädde på, långt ifrån den inre bilden av en köpt princesstårta, och besvikelsen blev alltid lika stor. Som alternativ fanns ”bakelse” i form av en rulltårta med en klick grädde på och i bästa fall garnerad med en koserverad mandarinklyfta.

Och apropå mandariner, godispåsen man fick med sig hem från barnkalasen. Till synes välfylld och så när man öppnade den var det fem godisbitar och en jävla mandarin! Möjligen utspätt med en liten ask russin också.

God jul!
Låt det hela vara i glömska.
// Född -71

• Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Låt det hela vara i glömska.
// Född -71
Ledsen att ta upp detta trauma.
Det återupplivades vid besök hos äldre släkting.

• Ledsen
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Maria T
P Pin skrev:
”Tårtor” från 70-talet. Ständig besvikelse när det visade sig endast vara en kaka med grädde på, långt ifrån den inre bilden av en köpt princesstårta, och besvikelsen blev alltid lika stor. Som alternativ fanns ”bakelse” i form av en rulltårta med en klick grädde på och i bästa fall garnerad med en koserverad mandarinklyfta.

Och apropå mandariner, godispåsen man fick med sig hem från barnkalasen. Till synes välfylld och så när man öppnade den var det fem godisbitar och en jävla mandarin! Möjligen utspätt med en liten ask russin också.

God jul!
Instämmer i allt ovan, de snabbfixade "bakelserna" som bestod av en skiva sockerkaka, mosad banan och vispad grädde. Eller glasstrutar med vispad grädde och lingonsylt... WT*.

Gällande barnkalastrauman så var väl enda anledningen till att det låg en mandarin i påsen, att dåtidens godispåsar var så små så en banan inte fick plats!
#gillarintebananer #fruktärgottmenintegodis

Hoppas du @Pin får ett granatäpple eller färska fikon, det är åtminstone gott (tycker jag).

blackarrow blackarrow skrev:
Är det verkligen möjligt undrade jag…?
En inovation då. Helt otroligt galet idag.
[länk]
En närbild på en cigarett tagen direkt ur ett paket.
[bild]

Edit: Hur många år tar det innan någon studie visar att cigarretten med detta filter orsakar fler cancerfall än andra cigarretter? :rolleyes:
Vet inte om Anita Lindblom rökte med Mikronitfilter, men här kommer hennes obetalbara "Cigarrettes":

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
glasstrutar med vispad grädde och lingonsylt... WT*.
🙄😮
Minns grädde blandat med krossade punchflasor, såna där i choklad fyllda med sockrig arraksextrakt. Party time!

Men lingonsylt?!

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
P Pin skrev:
🙄😮
Minns grädde blandat med krossade punchflasor, såna där i choklad fyllda med sockrig arraksextrakt. Party time!

Men lingonsylt?!
Ibland kunde sylten bytas ut mot äppelmos. Jorå så att, punchflaskor OCH choklad hade verkligen varit party time!

• Haha
Pin
  • Laddar…
Jonas Persson
God Jul på er!

Här kommer ett uppslag från ICA-förlaget anno 1953. Ett modernt julbord.

Vad är köksmästarsill, får bara två träffar på ordet. Läste att salta biten inte längre finns att köpa.

Vet inte om jag ser bruna bönor på mitt julbord.

Gammaldags julbord från 1953 med olika maträtter som skinka, köttbullar och inlagd sill. I bakgrunden syns ett julpyntat fönster med ljusstake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MrWIB och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:

God jul!
Skoljulfesten, alla fick en godispåse med sig hem:
1 äpple, 1 karamell, 1 litet paket russin 😊👍

Edit: tidigt 60 -tal

Redigerat:
  • Haha
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Till min egen födelsedag fick jag köpa smågodis för 5kr. Blev en rejäl påse. Morsan gjorde en tårta med grädde, jordgubbssylt och massor av godis. Sött och gott tyckte vi allihop. Sedan avslutade vi kalaset med att spruta dricka på varandra OCH gardinerna till min ömma moders stora förtjusning🤢.

Anno 1969

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
hsd
P Pin skrev:

God jul!
Nähää, tårtor på 70talet var väldigt välfyllda och det fanns typ 50 olika att välja på, en favorit var svartzvaldtårtan trots att jag inte gillar grädde

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag lyckas välja kondis som knappt vet eller inte har en aning om vad en Napolieon bakelse är...

Tokslut Tokslut skrev:
Jag lyckas välja kondis som knappt vet eller inte har en aning om vad en Napolieon bakelse är...
Det klart de inte vet. Förr hette det Napoleonbakelse. 😝😀

• Gilla
  • Haha
cpalm och 6 till
  • Laddar…
För min första veckopeng, 5 kr (1970), köpte jag 1-öres kola. Efter den orgien är det sällan jag äter kola eller praliner och det är ändå drygt 50 år sedan.

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det klart de inte vet. Förr hette det Napoleonbakelse. 😝😀
Jag kommer att tänka på Falstaff, Fakir och hans redogörelse för tre slags kejsare (d.v.s. trekejsarslaget): Napolium, Dundrapart och Klumbumbus.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.