1 750 045 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Låt det hela vara i glömska.P Pin skrev:”Tårtor” från 70-talet. Ständig besvikelse när det visade sig endast vara en kaka med grädde på, långt ifrån den inre bilden av en köpt princesstårta, och besvikelsen blev alltid lika stor. Som alternativ fanns ”bakelse” i form av en rulltårta med en klick grädde på och i bästa fall garnerad med en koserverad mandarinklyfta.
Och apropå mandariner, godispåsen man fick med sig hem från barnkalasen. Till synes välfylld och så när man öppnade den var det fem godisbitar och en jävla mandarin! Möjligen utspätt med en liten ask russin också.
God jul!
// Född -71
Instämmer i allt ovan, de snabbfixade "bakelserna" som bestod av en skiva sockerkaka, mosad banan och vispad grädde. Eller glasstrutar med vispad grädde och lingonsylt... WT*.P Pin skrev:”Tårtor” från 70-talet. Ständig besvikelse när det visade sig endast vara en kaka med grädde på, långt ifrån den inre bilden av en köpt princesstårta, och besvikelsen blev alltid lika stor. Som alternativ fanns ”bakelse” i form av en rulltårta med en klick grädde på och i bästa fall garnerad med en koserverad mandarinklyfta.
Och apropå mandariner, godispåsen man fick med sig hem från barnkalasen. Till synes välfylld och så när man öppnade den var det fem godisbitar och en jävla mandarin! Möjligen utspätt med en liten ask russin också.
God jul!
Gällande barnkalastrauman så var väl enda anledningen till att det låg en mandarin i påsen, att dåtidens godispåsar var så små så en banan inte fick plats!
#gillarintebananer #fruktärgottmenintegodis
Hoppas du @Pin får ett granatäpple eller färska fikon, det är åtminstone gott (tycker jag).
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Vet inte om Anita Lindblom rökte med Mikronitfilter, men här kommer hennes obetalbara "Cigarrettes":blackarrow skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Samt givetvis 30-talets megahit skärmbildsundersökningen: Skärmbildsundersökning · Stora Ekebergs Sanatorium i Axvall · Prisma Västra Götaland (prismavg.se)
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
God Jul på er!
Här kommer ett uppslag från ICA-förlaget anno 1953. Ett modernt julbord.
Vad är köksmästarsill, får bara två träffar på ordet. Läste att salta biten inte längre finns att köpa.
Vet inte om jag ser bruna bönor på mitt julbord.
Här kommer ett uppslag från ICA-förlaget anno 1953. Ett modernt julbord.
Vad är köksmästarsill, får bara två träffar på ordet. Läste att salta biten inte längre finns att köpa.
Vet inte om jag ser bruna bönor på mitt julbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skoljulfesten, alla fick en godispåse med sig hem:P Pin skrev:”Tårtor” från 70-talet. Ständig besvikelse när det visade sig endast vara en kaka med grädde på, långt ifrån den inre bilden av en köpt princesstårta, och besvikelsen blev alltid lika stor. Som alternativ fanns ”bakelse” i form av en rulltårta med en klick grädde på och i bästa fall garnerad med en koserverad mandarinklyfta.
God jul!
1 äpple, 1 karamell, 1 litet paket russin 😊👍
Edit: tidigt 60 -tal
Redigerat:
Till min egen födelsedag fick jag köpa smågodis för 5kr. Blev en rejäl påse. Morsan gjorde en tårta med grädde, jordgubbssylt och massor av godis. Sött och gott tyckte vi allihop. Sedan avslutade vi kalaset med att spruta dricka på varandra OCH gardinerna till min ömma moders stora förtjusning🤢.
Anno 1969
Anno 1969
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Nähää, tårtor på 70talet var väldigt välfyllda och det fanns typ 50 olika att välja på, en favorit var svartzvaldtårtan trots att jag inte gillar gräddeP Pin skrev:”Tårtor” från 70-talet. Ständig besvikelse när det visade sig endast vara en kaka med grädde på, långt ifrån den inre bilden av en köpt princesstårta, och besvikelsen blev alltid lika stor. Som alternativ fanns ”bakelse” i form av en rulltårta med en klick grädde på och i bästa fall garnerad med en koserverad mandarinklyfta.
God jul!