1 648 113 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det var nog inte så farligt. Både jag och mina gamla kompisar är fortfarande friska och starka😁 Allting har blivit så överbeskyddande idag.J JohanLun skrev:
Vi använde blyvikter som hade suttit på bilhjul.
Min. Kadett E. Årsmodell -84 med gamla 1,2 liters stötstngsmotorn. En snålversion som inte såldes i Sverige. Då jag sålde den till en veteranbilsentusiast för ett par år sedan var den fortfarande orostad bortsett från ett par lokala rostskador som hade blivit ordentligt svetsade. Underredsbehandling och sadblästring och målning är hemligheten. Rosten skall tas hand om direkt när den dyker upp. Då håller en kadett länge.N Niq skrev:
Den skulle galant ha klarat 10-20 år till som bruksbil men det blev för svårt att få tag på reservdelar.
Vanligen korktätningen kring vevaxeländan som läcker olja tills motorn går torr. Lyckligtvis går de att borra och sätta i överdimensionskolvar.Tokslut skrev:
Men om den var svetsad så var den ju inte orostadH heimlaga skrev:Min. Kadett E. Årsmodell -84 med gamla 1,2 liters stötstngsmotorn. En snålversion som inte såldes i Sverige. Då jag sålde den till en veteranbilsentusiast för ett par år sedan var den fortfarande orostad bortsett från ett par lokala rostskador som hade blivit ordentligt svetsade. Underredsbehandling och sadblästring och målning är hemligheten. Rosten skall tas hand om direkt när den dyker upp. Då håller en kadett länge.
Den skulle galant ha klarat 10-20 år till som bruksbil men det blev för svårt att få tag på reservdelar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Ingen aning, det lät lite längre upp i tråden som att de var på utdöende.... 😄
Nähä då. Det har med tillgång och efterfrågan att göra.Dan_Johansson skrev:
För några år sedan i fjällen, Funäsdalen närmare bestämt, så beställde hela familjen fisk till lunch varpå kocken tittade lite extra på barnen och sa med ett stort leende på Stockholmska ”vad roligt, det märks att ni inte är från Stockholm” 😂
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg